اجازه و روش احضار روح /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

نحوه احضار روح و نحوه چگونگی برگشت روح را می خواهم؟ بسیار مایل به انجام این کار هستم؟


درباره احضار ارواح چند جهت قابل بحث است.آیا احضار ارواح واقعیت دارد؟ بنابر آنچه که در تحقیق این موضوع آمده است،اصل مساله احضار روح وبه تعبیر دیگر «ارتباط با ارواح» مورد انکار نیست ولى تنها براى افراد بسیار نادرى ممکن است ولی اکثر این موارد تحت تأثیر شخص احضار کننده انفعالاتى حاصل مى گردد و برخى از موارد آن نیز حیله و نیرنگ است. چنان که رابرت وود به کمک اشعه ماوراى بنفش توانست تقلبات جلسات احضار روح رابرملا کند. از نظر شرعى نیز احضار روح حرام مى باشد..1. سیر اجمالی در تاریخ احضار روح:حضرت موسی این علم را ممنوع کرد لکن شاعئل نافرمانی نمود و توسط شخصی روح ثموئیل را احضار کرد. «من ها» روح اجداد خود احضار می کردند. یونانی ها نیز در احضار ارواح دست داشته اند، مزن امپراطور روم علاوی را برای احضار روح مادرش دعوت نمود. کاهنین مصر ولاماهای تبت، مغ های ایرانی و براهمه هند از قدیم علم احضار ارواح را می دانسته اند. در قرن وسطی اولین احضار توسط دختران «میس فوکس آلمانی» در سال 1847 انجام گرفت؛ و کسی آن علم را جزء علم مثبت قرار داد «آلان کاردک» بود که بعد از ده سال تلاش کتاب خود را به نام «ارواح» چاپ کرد و بعد از او «ویلیام کردک» و گابریل ترقیات شگفت انگیزی دراین علم به وجود آرود. (حسین الماسیان، قوای فامرئی در بیان علوم مغناطیسی، انتشارات گوتنبرگ، اول، 1368، ص 102- 103)و دانشمندان تجربی مانند «هووسن» و «هرموب» با تحقیقات 12 ساله مسئله را تایید نموده اند. (فرید وجودی، دائره المعارف) در سال 1869 یعنی 22 سال پس از ظهور علم ارتباط با ارواح درغرب یک هیئت 33 نفره از دانشمندان و روحانیون . ... از طرف انجمن زبان شناسان انگلستان ماموریت یافتند تا به مسئله رابطه با ارواح به دقت رسیدگی کنند که بعد از یک سال و نیم بررسی و آزمایش رآی خود را مبنی بر تصدیق اصول رابطه با ارواح به انجمن مزبور تسلیم کردند. (بیست پاسخ از هیئت تحریریه موسسه در راه حق، ناشر در راه حق، سال 1360، ص 151) از نظر دینی ارتباط با ارواح سالها قبل مطرح بوده، در منابع اسلامی گاهی بعضی ائمه طاهرین در بیداری با ارواح گذشتگان مرتبط شد و با آنان سخن گفته اند، و گاهی این ارتباط برای افراد غیر معصوم مانند سلمان نیز دست داده و در حال بیداری با روح مرده سخن گفته اند. (محمد تقی فلسفی، معاد از نظر روح و جسم، نشر معارف اسلامی، 1360، ص 314 و ص 316) ب) ارتباط با ارواح احتیاج به اطلاعاتی تخصصی و هم چنین قدرت و اراده و سلامت اعصاب دارد با این جهت ادعای این مسئله از هر کسی پذیرفته نیست. (بیست پاسخ, همان ص 152)ج) انواع ارتباط با ارواح: ارتباط با ارواح به یک صورت نیست اقسام و انواع مختلفی دارد که به نمونه های اشاره می شود: 1. به صورت خواباندن فردی که به نام خواب مغناطیسی، هیپنوتیزم، مانیه تیزم و یا تله پاتی (انتقال افکار از فاصله دور) یاد می شود. (ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج 1، ص 382)2. به صورت احضار ارواح(دائره المعارف، همان ج 4، ص 365)3. به صورت رویای صادقانه (معاد فلسفی، همان، ص 322)4. ارتباط در حال بیداری (همان، ص 313) د) کیفیت احضار: کیفیت احضار مختلف است. یکی از نویسندگان می گوید: برای ارتباط ارواح با زندگان واسطه ای لازم است این واسطه انسان، میز، و اشیای دیگری می تواند باشد. افرادی که واسطه قرار می گیرند باید دارای قوه «مد یومینطه» باشد که عبارت است از خاصیتی که بدون مدیوم (واسطه) وجود دارد که درحال خواب یا بیداری سیال لطیف حیاتی از او خارج می گردد و ارواح بدون کمک سیال حیاتی که از بدن اشخاص زنده می گیرند نمی توانند به سهولت در تمام ماده تظاهر نمایند: اقسام مدیوم: 1. مدیوم معالج که کارشان استفاده از اطلاعات برای معالجه امراض است. 2. مدیوم شنوا که با ارواح مکالمه می نمایند. 3. مدیوم گویا که روح توسط آلات ناطقه مدیوم مقاصد را بیان می کند.4. مدیوم بینا آنهایی که در حال بیداری ارواح می بییند ولی نه به وسیله چشم ظاهر 5. مدیوم نویسنده این قبیل افراد تحت تسلط قوه روح شروع به نوشتن می کند. (قوای نامرئی، همان، ص 104-107)د) نظر برخی افراد:1. علامه طباطبائی: خیلی از خوارق عادات از جمله احضار ارواح مستند به قوت اراده و ایمان داشتن است به تاثیر آن است چون اراده تابع علم و یقین است وقتی علم قطعی شد حواس آنچه را که انسان به آن یقین دارد مشاهده می کند که فلان شخص است و هیچ توجه به عدم آن ندارد و ممکن است با این تخیل امراض را معالجه کند، از این جا روشن شد که ملاک تحقق خوارق عادت علم خبری است نه مطابقت این علم با خارج و واقع ... مانند احضار ارواح که اصحاب آن دلیلی بیش از این که روح در خیال و یا در حواس آنها ظاهر شد نه در خارج ندارند و اگر روح واقعا در خارج حاضر شده باشد همه آنها که حس طبیعی دارند باید آن بنیند با این توجیه چند اشکال درباره احضار ارواح حل شد: 1. کسی که بیدار است و روحش مشغول کارهای خود اوست چگونه روحش حاضر شده است ولی هیچ اطلاعی ندارد که روح روح او را در فلان محل احضار کرده اند با این که انسان یک روح بیشتر ندارد. جواب این است که احضار خیالی است.2. روح جوهر مجرد است به زمان و مکان نسبتی ندارد. جواب این است که روح تخیلی حاضر شده است نه واقعی.3. یک روح به صورت های مختلف چگونه ظاهر می شود؟4. ارواح گاهی خلاف واقع خبر می دهد یا بعضی روح ها بعض دیگر را تکذیب می کنند (چنان که خود پرسشگر نیز اعتراف نموده است) جواب همه این شکالات این است که روح در مشاعره و خیال حاضر کننده حاضر شد نه در خارج به گونه که دین شود. (علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، دارالکتب الاسلامیه، 1397ه. ق, ج 1, ص 244-246 با تلخیص) 2) مرحوم فلسفی: با این که از نظر دینی ارتباط با ارواح گذشتگان را در بیداری ممکن می دانم و خیلی مائلم وسیله ای بدست آید تا با روح شیخ طوسی و روح شیخ صدوق رضوان الله مرتبط شوم ... ولی با میز گردان نمی شود با عالم برزخ و ارواح گذشتگان مرتبط شد چنان که با طالع بینی نمی شود فردای مردم را تعیین کرد. (معاد فلسفی، همان، ص 221) 3) فرید وجدی: احضار ارواح فنی است که دانشمندان اروپا و آمریکا از آن استفاده برده روح را به شکل روشن حاضر می بینند و با او صحبت می کنند و برای آنها ثابت می شود که روح فلان شخص است. 4) صاحب قوای نامرئی عقیده دارد که دانشمندان غربی از ارواح متظاهر در جلسه عکس برداری کرده اند. (قوای نامرئی، همان، ص 108)براى اطلاع بیشتر ر.ک: - ارتباط با ارواح، آیت اللّه ناصر مکارم شیرازى.- حقیقت روح , احمد زمردیان , دفتر نشر فرهنگ اسلامی , ص 274 به بعد- معادشناسی , سید محمدحسین حسینی طهرانی , انتشارات حکمت , ج 3- عالم پس از مرگ , لئون دنی , ترجمه محمد نصیری , مؤسسه مطبوعاتی عطایی , ص 75 به بعد- الروح , ابن قیم الجوزیه , دار الکتاب العربی , ص 289- معاد انسان و جهان , جعفر سبحانی , انتشارات مکتب اسلام , ص 81 به بعد- المیزان , علامه طباطبایی , ذیل آیه 102, بقره , ج 1, ص 244- به سوى جهان ابدى، ص 288 زین العابدین قربانى- منشور جاوید، ج 9 ، ص 161 و 190 به بعد جعفر سبحانى- عود ارواح ، ناصر مکارم شیرازى .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image