تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه
اهلبيت در آية مذكور عبارت از اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب، امام حسن وامام حسين و صديقه كبري فاطمه زهرا ـ عليهم السّلام ـ اند ، دليل ما براي اين ادعا، دهها روايتي است كه از راه هاي صحيح از پيامبر و ائمة اطهار نقل شده كه در اينجا به چند روايت نبوي، اشاره مي شود. 1. مسلم در صحيحش از عايشه روايت ميكند «خرج النبي ـ صلي الله عليه و آله ـ غراة و عليه مرط مرحل من شعر اسود فجاءالحسن بن علي فادخله ثم جاء الحسين فدخل معه ثم جائت فاطمه فادخلها ثم جاء علي فادخله ثم قال انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهلالبيت و يطهركم تطهيراً»، براساس اين روايت حسن و حسين و فاطمه و علي ـ عليهم السّلام ـ بر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ وارد ميشوند حضرت، آنها را در زیر کسا نزدخود مي خواند و آية تطهير را درباره آنها تلاوت ميكند. 2. ترمذي در سننش از ام سلمة روايت كرده «انّ النّبي جلّل علي الحسن و الحسين و علي و فاطمه، كساءً ثم قال اللهم هؤلاء اهلبيتي و خاصتي اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً فقالت ام سلمه و انا معهم يا رسولالله قال انك الي خير»، براساس اين روايت پيامبر، علي و فاطمه و حسن و حسين را در زير يك کساء (پارچه) جمع ميكند و سپس با گفتن «هؤلاء اهلبيتي و خاصتي» و دعاء در حق آنان ، مراد از اهلبيت در آيه تطهير را معرفي ميكند. ترمذي بعد از نقل اين حديث آن را تأييد ميكند، اين حديث توسط احمد بن حنبل نيز نقل شده است. 3. مسلم در صحيحش در باب فضائل علي بن ابي طالب، ح، 6220 ، از سعد بن ابي وقاص، نقل ميكند «... و لما نزلت هذه الآية أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُم دعا رسول الله علياً و فاطمة و حسناً و حسيناً فقال اللهم هؤلاء اهلي» در اين روايت هم پيامبر صريحاً علي و فاطمه و حسن و حسين را بعنوان اهل بیت خود معرفي ميكند، ترمذي هم در سننش روايت فوق را نقل و صحت آنرا تأييد كرده است. 4. حاكم نيشابوري روايت ميكند «عن ام سلمة قالت في بيتي نزلت إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قالت فارسل رسولالله الي علي و فاطمة و الحسن و الحسين فقال هؤلاء اهل بيتي» براساس اين روايت كه حاكم و ذهبي صحت آن را تأييد ميكنند، بعد از نزول آية تطهير در خانه ام سلمة، پيامبر براي اينكه اهل بيت را به ام سلمة معرفي كند، علي و فاطمة و حسن و حسين را احضار ميكند و بعد در حضور ام سلمة با جملة «هؤلاء اهل بيتي» آنها را بعنوان اهلبيت خود معرفي ميكند. 5. حاكم در مستدرك از واثلة بن الاسقع روايت ميكند «قال اتيت عليّاً فلم اجده فقالت لي فاطمة انطلَقَ الي رسول الله يدعوه فجاء رسولالله فدخلا و دخلت معهما فدعا رسولالله الحسن و الحسين فاقعد كل واحد منهما علي فخذيه و ادني فاطمة من حجره و زوجها ثم لفّ عليهم ثوباً و قال إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً ثم قال هؤلاء اهل بيتي اللهم اهل بيتي احق» براساس اين روايت پيامبر علي و فاطمة و حسن و حسين را در زير يك پارچه جمع ميكند و سپس با خواندن آية تطهير و گفتن جلمة «هؤلاء اهلبيتي» آنها را بعنوان اهلبيت خود معرفي ميكند، حاكم و ذهبي صحت اين روايت را تأييد ميكنند. 6. احمد بن حنبل از ام سلمة نقل ميكند «انّ النبي ـ صلي الله عليه و آله ـ جلّل علي عليّ و حسن و حسين و فاطمة كساء ثم قال اللهم هؤلاء اهلبيتي و خاصتي اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيراً، فقالت ام سلمة يا رسولالله أنا منهم قال انك الي خير» براساس اين روايت هم پيامبر در حضور ام سلمة پارچه اي را بر علي، فاطمة، حسن و حسين، قرار ميدهد و با گفتن جلمة «هؤلاء اهل بيتي و خاصتي» و دعائي كه كلمات آن از آيه تطهير اقتباس شده به ام سلمة مراد از «اهلالبيت» در آية تطهير را تفهيم ميكند. 7. و نيز احمد بن حنبل از شداد بن عمار روايت ميكند «قال دخلت علي واثلة بن الاسقع و عنده قوم فذكروا عليّاً فلما قاموا قال لي الا اخبرك بما رأيت من رسولالله قلت بلي قال اتيت فاطمة (رض) أسالها عن عليّ قالت توجه الي رسولالله فجلست انتظره حتي جاء رسولالله و معه علي و حسن و حسين (رض) اَخذ كل واحد منهما بيده حتي دخل فادني عليّاً و فاطمة فاجلسهما بين يديه و اجلس حسنا و حسيناً كل واحد منها علي فخذیه ثم لفّ عليهم ثوبه او قال كساء ثم تلا هذه الآية إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً و قال اللّهم هؤلاء اهل بيتي و اهل بيتي احق» براساس اين روايت پيامبر بعد از اينكه علي و فاطمة و حسن و حسين را در زير پارچهاي جمع ميكند، ابتداء با تلاوت آية تطهير و سپس با گفتن جملة «هؤلاء اهلبيتي» مراد از اهلالبيت در آن آیة را به واثلة تفهيم ميكند، ابن ابي حاتم نيز حديث فوق را با كمي اختلاف در تفسيرش ذيل آیةروايت نموده، يادآوري ميكنم كه ابن ابي حاتم در ابتداء تفسيرش ملتزم شده كه احاديثي كه بهترين سند و متن را دارند، روايت كند. 8. حاكم از انس بن مالك روايت ميكند «انّ رسولالله كان يمرّ بباب فاطمة (رض) ستة اشهر اذا خرج لصلاة الفجر يقول الصلاة يا اهلالبيت انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس اهلالبيت و يطهركم تطهيراً»، حاكم صحت روايت را تأييد ميكند، حديث فوق توسط احمد بن حنبل و نيز توسط ترمذي با تأييد حسن بودن اَن و نيز توسط طبري و ديگران روايت شده همچنين مضمون روايت فوق كه پيامبر در روزهاي زيادي هنگام نماز كه جمعيت زيادي حضور دارند به در خانه علي و فاطمه ميآمد و آنها را با عنوان «اهلالبيت» صدا ميكرد و سپس آية تطهير را خطاب به آنها ميخواند، بصورتهاي ديگر و از عدة از صحابه نقل شده كه ما برخي از روايات را از تفسير الدر المنثور سيوطي نقل ميكنيم، از جمله او از ابن مردويه و او از ابي سعيد خدري، روايت ميكند «لما دخل علي (رض) بفاطمة جاء النبي اربعين صباحاً الي بابها يقول السلام عليكم اهلالبيت و رحمة الله و بركاته الصلاة رحمكم الله، إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً، انا حرب لمن حاربتم و انا سلم لمن سالمتم»، و نيز او از طبري و ابن مردويه و آنها از ابي الحمراء روايت ميكنند كه «حفظت من رسولالله ثمانية اشهر بالمدينة ليس من مرّة يخرج الي صلاة الغداة الاّ اتي الي باب علي (رض) فوضع يده علي جنبتي الباب ثم قال الصلاة، الصلاة، إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً، و نيز او از ابن مردويه و او از ابن عباس روايت ميكند: «قال شهدنا رسولالله تسعة اشهر يأتي كل يوم باب علي بن ابيطالب (رض) عند وقت كل صلوة فيقول السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اهلالبيت إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً الصلاة رحمكم الله، كل يوم خمس مرات»، بر اساس اين روايات پيامبر در روزهاي زيادي آن هم هنگام نماز كه ازدحام زياد بوده به در خانه علي و فاطمه و حسن و حسين ميآمد و اين چهار نفر را به عنوان «اهلالبيت» ندا ميكرد. و سپس آية تطهير را خطاب به آنها تلاوت ميكرد تا روشن سازد كه مراد از اهلالبيت در آية مذكور اين چهارنفرند، براساس روايت حاکم از انس كه نقل شد پيامبر اين كار را 1350 بار تكرار كرده تا براي هيچكس جاي شبههاي باقي نماند كه مراد از اهلالبيت در آية تطهير، چهار نفرند. بطور كلي از احاديث نقل شده كاملاً روشن گرديد که، پيامبر(ص) مراد از اهلالبيت در آيه تطهير را بيان كرده؛ زيرا مطابق آية وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ پيامبر از طرف خدا مأمور است كه قرآن را براي مردم بيان كند، لذا بخاطر اينكه در آينده ممكن بود از كلمة اهلالبيت برداشتهاي نادرست و خطرناكي شود كاملاً مراد از اهلالبيت را براي مردم روشن ساخت،و اين روشنگري با برنامة خاصي انجام ميشد. اولاً در عموم روايات منقوله اين نكته نقل شده كه هنگام معرفي اهل بيت، پيامبر پارچهاي و يا عبائي را بر روي علي، فاطمة، حسن و حسين قرار ميداد تا كاملاً مشخص سازد كه مشاراليه كلمة «هؤلاء اهلبيتي» اين چهار نفرند؛ نه كساني ديگر. ثانياً در معرفي و دعائي كه دربارة آنها ميكرد از كلمات و تعابير آية تطهير جمله سازي ميكرد تا عملاً و قولاً نشان دهد كه آية مورد بحث در شأن و منزلت اين چهار نفر است. ثالثاً: علاوه بر اينكه به زنان خود مثل ام سلمه و عايشه تفهيم كرد كه آية نازله در منزلت اين چهار نفر نازل شده به شكل عمومي هم به عموم مردم هنگام ازدحام در موقع نماز معرفي نمود تا براي هيچكس جز آنان كه نفاقشان مانع رؤيت حق است ابهامي باقي نماند كه مراد از اهلالبيت اين چهار نفرند. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.