مقالات اصل برائت درسایت و چگونگی دسترسی به آن ها / علوم و دانش ها / فقه و اصول فقه /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

باعرض سلام خدمت دست اندر کاران این پایگاه اطلاع رسانی. در ضمن می خواستم بدانم که در مورد اصل برائت کدام مقاله در این پایگاه شما دارید؟ در صورت موجود بودن آیا ممکن است آن مقاله را برایم بفرستید یا چگونگی دست رسی به آنرا برایم توضیح دهید؟ اما قبل از همه از همکاریت متشکرم


شایان ذکراست که اصل برائت به دو معنا در علوم دینی به کار می رود: الف-اصل برائت در اصول فقه : یک قانون عام و فراگیر که در سراسر اصول عملیه جریان دارد این است که؛ این اصول، پس از یأس از دستیابی به وجود ادله اجتهادیه، می توانند مورد استفاده مجتهد واقع شوند. (تقدم ادله بر اصول) اصل اول از اصول عملیه، اصل برائت است. هر گاه پس از مرا جعه به ادله در تکلیف شرعی تردید حاصل شود، اصل برائت می گوید: تکلیف منتفی است. موضوع اصل برائت شک در تکلیف است. مفاد اصل برائت این است : اگر زمانی حکم واقعی موضوعی مانند عقد بیمه حرمت بوده ولی با اجراء اصل برائت، حکم به حلال بودن آن داده شود، مجازاتی در کار نیست. اصل برائت بر دو قسم است: اصل برائت عقلی، اصل برائت شرعی، برائت عقلی: حکم عقل بر برائت براساس قاعده عقلیه قبح عقاب بلا بیان را برائت عقلی گویند. برائت شرعی: حکم شارع مقدس به برائت و عدم لزوم احتیاط در مورد مشکوک را برائت شرعی می گویند.به طور مثال اگر درباره استعمال دخانیات  شخص مجتهد به دلیلی در منابع استنباط حکم شرعی (کتاب، سنت و روایات، عقل و اجماع) دست پیدا نکند حکم به برائت نموده و استعمال دخانیات را بدون مشکل بر می شمارد. اما در مورد این قسم از برائت در سایت مطلب مفصلی نداریم و برای راهنمایی شما لینک زیر را پیشنهاد می کنیم: اصل برائت در اصول                                ب-برائت عقیدتی :این نوع از برائت شامل برائت از هرچیزی می شود که با توحید خداوند در تضاد باشد چرا انسان مومن و موحد نمی تواند هم حب پروردگار در دل داشته باشد و محبت مشرکین و بت ها و بت پرستان وکافرین و ظالمین را. برائت از ملحدان و مشرکان، یکی از دو رکن اساسی توحید است. نظری به اصول بنیادین ادیان توحیدی نشان میدهد که «اعلان برائت از مشرکان» جزء لاینفک (و به تعبیر حکما، جزء ذاتی) توحید است. توحید، به عنوان اولین اصل و پایه در مکتب انبیای الهی، مرکّب از دو جزء، «نفی غیر خدا» و «اثبات خدای سبحان» میباشد (مفاد کریمه: لااله الاّ الله).لذا قرآن کریم هم در موارد بسیاری حکم به برائت مسلمانان از مشرکین و منافقین ومستکبران کرده است[1] برای مطالعه بیشتر لینک های زیرین درسایت را به شما معرفی می کنیم: برائت از مشرکین از دیدگاه امام خمینی قدس سره مبانی دینی «برائت از مشرکان» (1) نگاهی به مسئله برائت از مشرکین .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image