جادو /

تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

از این که بار دیگر این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم با ارائه راهکارهای مناسب و مفید بتوانیم گره ای از مشکلات شما جوانان عزیز باز نماییم. یکی از مهمترین ارکان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی که باعث می گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد میزان اطلاعاتی است که شما باید در اختیار مشاور قرار دهید ؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی، شخصیتی، جنسیتی و ... ایجاب می کند که مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد.


از این که بار دیگر این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم. امیدواریم با ارائه راهکارهای مناسب و مفید بتوانیم گره ای از مشکلات شما جوانان عزیز باز نماییم. یکی از مهمترین ارکان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی که باعث می گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد میزان اطلاعاتی است که شما باید در اختیار مشاور قرار دهید ؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی، شخصیتی، جنسیتی و ... ایجاب می کند که مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد. با این حال برحسب وظیفه مطالب و رهنمودهایی را با توجه به مقدار آشنایی که از طریق متن ارسالیتان با وضعیت شما کسب می کنیم ارائه می دهیم. در سوال شما دو موضوع مطرح شده است : دعا و دعا نویسی؛ بسته شدن بخت. که سعی می کنیم به هر یک جداگانه پاسخ مناسبی بدهیم. پرسشگر گرامی؛ در پاسخ به سوال شما باید گفت: نداشتن خواستگار و یا موفق نشدن به ازدواج از سوی دختر و پسر (البته اگر از سن متعارف ازدواج گذشته باشد)، همیشه به معنای بسته شدن بخت نیست و ممکن است علل دیگری داشته باشد. باور نادرستی مثل بسته شدن بخت و ... یکی از آسیب های ازدواج است؛ پس شایسته است این گونه باورها را از بین برد؛ زیرا بر عملکرد فرد تأثیر خواهد گذاشت و در نتیجه باعث ازدواج نکردنش می گردد. به خاطر داشته باشید که، انسان همانگونه عمل می کند که می اندیشد. دعا و نفرین و نوشتن آن ها بر کاغذ برای بستن بخت دختر یا پسر صحّت ندارد، خداوند چنین دعاهایی را مستجاب نمی کند. اما بدون شک تأثیر دعا در تغییر سرنوشت انسان به عنوان یکی از عوامل معنوی، امرى مسلم و حتمى است؛ چه خود انسان دعا کند و یا دیگرى را شفیع در دعا قرار دهد. ولى باید به افراد قابل اعتماد مراجعه کرد و از کسانى که به دنبال شهرت و سودجویى نیستند بهره گرفت. بدون تردید آیات قرآن و دعا تاثیر خاص خود را دارند و می توان به اذن الهی در موارد گوناگون از آنها بهره برد. البته باید گفت استفاده از این دعاها نیاز به رمال و دعا نویس ندارد هر کسی می تواند آیات قرآنی مثل آیه الکرسی را بخواند و یا بنویسد و همراه داشته باشد و از آثار آن برخوردار باشد ، مانند کسی که بسم الله می گفت و بر روی آب راه می رفت. دعاهای قرآنی شفای هر درد و رافع هر مشکل است. ولی عده ای از جهالت مردم سوء استفاده می کنند و با نوشتن خطوط کج و معوج مردم را فریب می دهند و جیب آنها را خالی می کنند و به تصور نوشتن دعاها مردم را سر کار می گذارند که باید مواظب بود. باید دعاها و اذکار را از منابع معتبر گرفت و بسیاری از افراد و یا سایت هایی که در این مورد می باشند معتبر و قابل اعتماد نمی باشند. ذکرها و دستورات فراوانی در کتاب های معتبر مانند مفاتیح الجنان و نیز حواشی آن وجود دارد که مورد اعتماد و مجرب است . رجوع به دعانویس ها در سنت و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام نبوده و بزرگان دین هیچگونه توصیه ای در این باره ندارند، لذا بهترین روش برای رفع مشکلات هم تعقل و تدبیر شخصی و هم مشورت با خردمندان و توکل بر خدا و پرداخت صدقه و خواندن دعاهای معتبر است. گفتنی است اگر خود انسان و یا فرد دعانویس از کتاب های معتبر، دعای مستندی که از طریق معصومین وارد شده است انتخاب کنند اشکال ندارد. در مورد دعانویس ها باید دانست که بسیارى از این افراد شیادانى هستند که از عقاید مردم سوء استفاده مى کنند. بنابراین باید در برخورد با آنان هشیار بود. براى دعا به درگاه خداوند نیازى به واسطه و دعانویس نیست؛ بلکه هر کس مى تواند براى رفع مشکلات خود به درگاه او عرض حاجت نماید و از اعمال نیک براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن که به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشیم که به طور یقین دعاى آنان و نفوذ کلام آنان تأثیر ویژه اى دارد. گفتنی است؛ بسیاری از این گونه افراد، با تجربه ای که در قیافه شناسی دارند بسیاری از حالات مشترک را مطرح می کنند که تصور مخاطب این است که آنها خبر دقیق دارند. در حالی که تشخیص این گونه امور از چهره افراد بستگی به تجربه دارد و همیشگی نیست. ولی در مورد سحر و جادو، گرچه نمى خواهیم بگوییم سحر و جادو و بستن بخت، هیچ گونه واقعیتى ندارد، ولى از طرف دیگر نمى توان مطمئن بود که هر نوع مشکلی ریشه در همین مسئله دارد. و باید توجه داشت که غالب آن چه امروزه در میان مردم در این باره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار روانى، تخیلات، سوءظن ها، توهمات و مشکلات واقعى موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است. در زمینه وجود سحر و جادو گفتنی است که از نظر قرآن کریم و احادیث تا حدی واقعیت دارد. به این امر در آیه 102 سوره بقره و 4 سوره فلق اشاره شده است. از این آیات و برخی روایات استفاده می شود که برخی از سحرها واقعاً اثر گذارند. همچنان که آیه 102 سوره بقره می فرماید: مردم سحرهایی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی می افکند. همانطور که خودتان می دانید و به آن اعتقاد دارید یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرت ها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه می گیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بی اذن و فرمان او نمی باشد. منتها مفهوم این بیان مجبور بودن افراد در کار خود نیست. توضیح این که: جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سبب ها مادی است و برخی غیر مادی است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثه ای از علت ویژه خود صادر گردد و درعین حال، نظام علت و معلول ها همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو می گیرند. او است که سبب را می آفریند و به آن قدرت و نیرو می بخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده می سازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی می شوند )(اصالت روح، آیت الله سبحانی، ص 241، مؤسسه امام صادق.) مثلا در تأثیر سحر و جادو وضع چنین است. خداوند متعال با قدرت خویش، اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده است که انسان ها با بهره گیری از این اراده و تقویت آن می توانند به کارهای شگفت انگیزی دست بزنند. برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو در مسیر مناسب، استفاده می کنند و عده ای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند. پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنِ خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهره گیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است که گاهی در مسیر درست و خدمت به خلق خدا و گاهی هم در مسیر منحرف نمودن و آزار و اذیت دیگران بکار گرفته می شود. لذا در اصل سحر و جادو واقعیت دارد ولی باید به این نکته توجه نمود که غالب آنچه امروزه در میان مردم در این باره شایع است بى اساس مى باشد و اکثر کسانى که به این امور مى پردازند کلاه بردارانى هستند که از این طریق قصد اخاذى و پر کردن جیب خود را دارند. لذا به نظر می رسد تمامی آنچه در مورد بسته شدن بخت و اقبال در جامعه مطرح می شود واقعیت ندارد و اگر بر فرض موردى پیدا شد که سحرى در کار بود، مى توان از راه هاى زیر براى بطلان آن استفاده نمود: 1. استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى فلق و ناس. در روایت آمده که این دو سوره را در نماز وتر بخواند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام سفارش نمود که این گونه بخواند. 2. خواندن و نوشتن آیات 75 تا82 سوره یونس و همراه داشتن آن. 3. دعا و تضرع به درگاه خداوند. 4. درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند. 5. صدقه دادن. 6. این دعا را بنویسد و همراه داشته باشد : بِسمِ الله وَ بِالله، بِسمِ الله وَ ما شاءَالله، بِسم الله لاحَولَ ولاقُوّه الا بالله، قال موسی ما جِئتُم بِه السِّحر انّ الله سَیُبطِلُه انّ الله لا یُصلحُ عَمل المُفسدین، فَوقَع الحَق و بَطل ما کانوا یَعمَلون فغلبوا هُنالکَ وانقَلِبوا صاغرین» 7. مرحوم شیخ عباس قمى)رحمه الله) در کتاب «باقیات صالحات » )حاشیه کتاب مفاتیح الجنان ) مى گوید : جهت باز کردن بسته شده ، اول سوره إنّا فتحنا تا مستقیماً بنویسد)فتح ،1ـ2) ، و سوره «إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ» و این آیات را : «وَ مِنْ ءَایَـتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِى ذَالِکَ لاََیَات لِّقَوْم َیتَفَکَّرُونَ» (روم ،21) ; «ادْخُلُواْ عَلَیْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّکُمْ غَـالِبُونَ»(مائده ،23) ; «فَفَتَحْنَآ أَبْوَابَ السَّمَآءِ بِمَآء مُّنْهَمِر * وَ فَجَّرْنَا الاَْرْضَ عُیُونًا فَالْتَقَى الْمَآءُ عَلَى أَمْر قَدْ قُدِرَ»(قمر ،11ـ12) ; «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى * وَ یَسِّرْ لِى أَمْرِى * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى * یَفْقَهُواْ قَوْلِى » )طه ،25ـ28) ; «وَ تَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَـئِذ یَمُوجُ فِى بَعْض وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا» )کهف ،99) ; «کذلک حللت فلان بن فلان عن بنت فلانة» ; «لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ * فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»(توبه ، 128 و 129) ; پس این نوشته را همراه او نموده و بر او آویزان کنند [1) (براى مطالعه دعاهاى مربوطه ر.ک: مفاتیح الجنان شیخ عباس قمى، کتاب باقیات الصالحات، باب سوم )در ضمن این باب تعویذ بطلان سحر ذکر شده است) در پایان گفتنی روش عمومی و تأیید شده از سوی امامان علیهم السلام همان تداوم صدقه و خواندن سوره یس و آیه «و ان یکاد» و «چهار قل» است. همچنین آیه الله بهجت- ره - در پاسخ پرسش در مورد دعا برای باز شدن بخت و ازدواج چنین سفارش کرده اند : 1. از حضرت آیت الله بهجت )ره) نقل شده است برای برطرف شدن این مشکل ؛ نماز جعفر طیار بخوانید و پس از آن دعایی که در کتاب زاد المعاد مجلسی آمده بخوانید ) این دعا در کتاب شریف مفاتیح الجنان در ضمن نماز جعفر طیار ذکر شده است ) و در پی آن به سجده روید و تلاش کنید که حتما گریه کنید ، گرچه به مقدار کم ، همینکه چشمتان را اشک گرفت حاجتتان را از خدا بخواهید. این عمل را تا زمانی که حاجتتان برآورده شود انجام دهید و اگر نشد بدانید یا کم خوانده و یا با اعتقاد کامل نخوانده اید . 2. در پاسخ دیگری به این پرسش فرموده اند آیه 74 سوره مبارکه فرقان یعنی :« رَبَّنا هَب لَنا مِن اَزواجِنا و ذُرّیاتِنا قُرَّه اَعیُن و اجعَلنا لِلمُتقینَ اِماما » را برای این منظور بخوانید .(2) و نکته پایانی اینکه نداشتن خواستگار مناسب و یا به توافق نرسیدن با خواستگاران علل و عوامل متفاوتی دارد که در صورت تمایل می توانید این علل را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید. نویسنده: فاطمه سادات حسین پور پی نوشت: 1 - ر .ک کلیات مفاتیح الجنان ، مرحوم حاج شیخ عباس قمى ، ص 489ـ492 ؛ 2- پرسش های شما و پاسخ های آیت الله بهجت )ره) ، حامد اسلام جو ، انتشارات طوبای محبت ، ص 28 .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image