تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در برخي از رواياتي كه از طرق شيعه واهل سنّت رسيده به صورت مطلق به انتظار فرج اشاره شده است بدون آنكه مقيد به فرج حضرت مهدي (ع) شده باشد.در حديثي از رسول خدا (ص) ميخوانيم: "أفضل العبادة انتظار الفرج"؛ 1"برترين عبادت، انتظار فرج است."و نيز از آن حضرت نقل شده: "انتظار الفرج عبادة"؛ "انتظار فرج عبادت است."2و همچنين در روايت ديگري از آن حضرت ميخوانيم: "أفضل أعمال امّتي انتظار فرج اللَّه عزّوجلّ"؛ "افضل اعمال امّت من انتظار فرج خداوند عزّوجلّ است."3شيخ صدوق به سندش از امام رضا (ع) نقل ميكند كه فرمود: "ما أحسن الصبر وانتظار الفرج، أما سمعت قول اللَّه عزّوجلّ: {وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ}، {فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ المُنْتَظِرِينَ}4 فعليكم بالصبر فإنّه إنّما يجيء الفرج علي اليأس، فقد كان الذين من قبلكم أصبر منكم"؛5 "چقدر نيكوست صبر وانتظار فرج، آيا نشنيدهاي گفتار خداوند عزّوجلّ را كه فرمود: (شما انتظار بكشيد، من هم در انتظارم) و(پس شما منتظر باشيد، من هم با شما انتظار ميكشم) پس بر شما باد به صبر؛ زيرا فرج بعد از يأس ونااميدي است. به راستي كساني كه قبل از شما زندگي ميكردند از شما صبورتر بودند."6مرحوم مجلسي از امام صادق (ع) نقل ميكند كه فرمود: "من دين الأئمّة الورع والعفّة والصلاح... وانتظار الفرج بالصبر"؛ "از دين ائمه پرهيزكاري، عفّت، رستگاري... وانتظار فرج به صبر است."7ترمذي نيز به سندش از رسول خدا (ص) نقل كرده كه فرمود: "...وأفضل العبادة انتظار الفرج"؛ "...وبرترين عبادت انتظار فرج است."8درظاهر مراد از انتظار فرج همان انتظار فرج حضرت مهدي (ع) است كه در اين روايات متعلق آن يعني حضرت مهدي (ع) به جهت وضوح، بيان نشده است؟ چون در احاديث فريقين آن حضرت به عنوان نجات دهنده مردم از ظلم وبيعدالتي معرّفي شده است.شيخ صدوق؛ به سندش از امام صادق (ع) نقل ميكند كه فرمود: "طوبي لشيعة قآئمنا المنتظرين لظهوره في غيبته"؛ "خوشا به حال شيعيان قائم ما، كساني كه منتظر ظهور او در عصر غيبت اويند."9اين معنا براي روايات مطلق با نظر اهل سنّت نيز موافقت دارد؛ زيرا آنان گرچه عموماً به ولادت مهديموعود (ع) اعتقادي ندارند ولي او را منجي بشريّت از ظلم وبيعدالتي ميدانند كه بايد مستضعفين انتظار او را بكشند.و نيز از جمله قرائني كه ميتواند مصداق احاديث مطلق را مشخّص كرده وبر حضرت مهدي (ع) وقيام او تطبيق دهد مسأله لزوم تناسب بين حكم وموضوع است؛ زيرا انتظار فرجي كه تا اين حدّ مهم برشمرده شده وتا اين حدّ مورد تأكيد واقع شده است به طور حتم همان انتظار روز موعود است، از آن جهت كه در آن روز وعده الهي به نصرت مظلومين در سرتاسر عالم تحقق مييابد وحكومت عدل توحيدي در روي كره زمين گسترش خواهد يافت. انتظار با آن آثار وبركاتي كه دارد تنها در انتظار چنين فرجي قابل پياده شدن است. ونيز چنين انتظاري است كه ميتواند از اساس دين شمرده شود، نه انتظار رفع هر گرفتاري ولو جزئي وبا هر سبب باشد. .
سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.