تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاسخ :
لطفا در پاسخ به چند نکته توجه فرمایید
در آیه أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ وَرَسُولُهُ اگر کلمه رَسولُهُ در کنار الله می آمد باید رَسُولَهُ می شد نه رَسُولِهِ چون از نظر ادبیات عرب غلط و اشتباه می شد زیرا رسوله عطف به الله می شود و اعراب آن باید مانند الله منصوب باشد.. .در آیه وضو هم همان گونه که خداوند بیان فرموده درست است و کلمه رُءُوسِكُمْ که مجرور شده بخاطر باء جاره می باشد که بر سر این کلمه آمده است مطابق قرائت مشهور لام «اَرجُلكُم» به فتح خوانده شده و منصوب است. در ادبیات عرب علت منصوب بودن این کلمه یکی از دو علت است:
«اَرجُلَكُم» عطف بر «بِرُؤوسِكُم» باشد که مفعول «اِمسَحُوا» و «مَحَلّاً منصوب» است، در این صورت پاها باید مانند سر مَسح شوند.
«ارجُلَكُم» عطف بر «وُجوهَكُم» باشد که مفعول «اغسِلوا» و منصوب است، در این صورت پاها نیز مانند صورت و دستها باید شسته شوند. گرچه کلمه «رُؤوسِکم» مجرور است، امّا مجموع آن و حرف «باء جَر»: بِرُؤوسِكُم، مفعول اِمسَحُوا بوده، در محل نصب و محلاً منصوب است، کلمه «اَرجُلَكُم» عطف به محل «بِرُؤوسِكُم» و محکوم به حُکم آن یعنی مَسح است، پس باید پاها را نیز مانند سر مسح نمود.
شیعیان معتقدند علاوه بر سنت و روایات که احتمال اول را تأیید میکند، طبق قواعد زبان عربی، احتمال دوم با فصاحت قرآن ناسازگار است؛ زیرا در جایی که امکان عطفِ «اَرجُلَكُم» بر کلمه نزدیکی باشد، عطف بر مفعول جملۀ قبلی که پایان یافته و با «اِمسُحوا» جمله جدیدی شروع شده غیر فصیح و نامأنوس است. علت آمدن حرف جر «باء» بر سر «رُؤوسکم» نیز این است که مسح بخشی از سر و پاها (از نوک انگشت تا مفصل پا) کافی است(1).
برخی از دانشمندان اهل سنت گفتهاند شستن در آیه وضو شامل مسح هم میشود؛ یعنی شستن عبارت است از: تری و رطوبت بیشتر، اما عکس آن درست نیست؛ یعنی مسح شامل شستن نمیشود. بنابر این اگر کسی پاها را بشوید، حتما وظیفهاش را در وضو انجام داده است؛ زیرا بر فرض وجوب مسح، کسی که پا را شسته مسح هم نموده است، و اگر واقعاً شستن واجب باشد وضو با مسح صحیح نیست چرا که فقط مسح نموده، در حالی که شستن واجب بوده است.(2)
در پاسخ میتوان گفت شستن و مسح کردن دو ماهیت جدا از هم هستند و هیچکدام بر دیگری صدق نمیکنند؛ یعنی نه به شستن مسح گفته میشود و نه به مسح شستن، و در عرف مردم اگر کسی پایش را بشوید نمیگویند مسح کرده است. اگر چنین چیزی صحیح بود اگر کسی به جای مَسح سر، آن را میشست وضویش صحیح بود، در حالی که خود اهل سنت چنین اعتقادی ندارند. .
كانون گفتگوی قرآنی
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.