تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
ابتدا باید گفت خاتم بودن پیامبر اکرم(ص) و به تبع آن خاتم بودن دین اسلام موضوعی است که در قرآن بدان تصریح شده است:«ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکمْ وَ لکنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلیماً»؛[1] محمّد پدر هیچیک از مردان شما نیست. او رسول خدا و خاتم پیامبران است. و خدا به هر چیزى داناست.[2]اگرچه انسان باید در برابر تصمیمات خدا خاضع و خاشع باشد، اما دانستن دلیل و فلسفه آنها - اگر امکانش وجود داشته باشد - موضوعی خلاف شرع و عقل نیست.[3] آیاتی از قرآن نیز امر به تحقیق دارد:«بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»؛[4] همراه با دلایل روشن و کتابها و بر تو نیز قرآن را نازل کردیم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برایشان بیان کنى و باشد که بیندیشند.[5]در همین راستا اینکه گفته شده که بشر در دوران رسالت پیامبر(ص) به مرحله بلوغ فکری رسیده، معنایش آن است که اگرچه بشر قبل از آغاز رسالت پیامبر(ص) در جهل به سر میبرده است،[6] اما این استعداد در او وجود داشت که بعد از بعثت پیامبر(ص) در مسیر تحولی قرار گیرد که درک مطالب برای او آسانتر شود.به عنوان نمونه، تمام پیامبران با بتپرستی مخالفت میکردند، اما بعد از پایان مأموریت آنها دوباره مردم به ساخت و ساز بتها رو آورده و به پرستش آنها میپرداختند! اما بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)، عقل بشر به اندازهای پیشرفت کرده بود که حتی افرادی که با اسلام موافق نبودند نیز ساختن بت و پرستیدن آنرا مضحک و خلاف منطق میدانستند.[7]علاوه بر این، میتوان گفت که کمال اسلام به این است که همه صحنههای زندگی بشر را که در آنجا نیازی به هدایت و راهنمایی وحی وجود دارد، تبیین کرده است، و کارکرد عقل را در کنار نقل، عقل را در کنار وحی، هم توضیح داده و هم جایگاه عقل را تثبیت کرده است.[8] .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.