مهدویت در باور ادیان و کتب آسمانی /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مهدویت در باور ادیان و کتب آسمانی نهم ربیع‌الاول آغاز امامت حجت بر حق الهی و منادی قسط و عدل حضرت مهدی موجود موعود است، به همین مناسبت نگاه سایر ادیان و مذاهب به مهدویت را بررسی می‌کنیم. *در میان اهل سنت


مهدویت در باور ادیان و کتب آسمانی نهم ربیع‌الاول آغاز امامت حجت بر حق الهی و منادی قسط و عدل حضرت مهدی موجود موعود است، به همین مناسبت نگاه سایر ادیان و مذاهب به مهدویت را بررسی می‌کنیم. *در میان اهل سنت در معتبرترین کتابهای اهل سنت مانند: (الرسالة) اثر محمد بن ادریس شافعی، رئیس مذهب شافعیه، متوفای 204، (مسند) احمد بن حنبل، رئیس مذهب حنابله، متوفای 241، (صحیح بخاری) اثر محمد بن اسماعیل بخاری، متوفای 256، (صحیح مسلم) از مسلم بن حجاج، متوفای 261، (سنن ابن ماجه) از محمد بن یزید بن ماجه قزوینی، متوفای 275، (سنن ابی داود) از ابوداود سلیمان بن اشعث، متوفای 275، (صحیح ترمذی) از محمد بن عیسی ترمذی متوفای 279 و... ویژگیهای حضرت مهدی علیه السلام وعلایم ظهور وحکومت جهانی واستیلای آن حضرت بر عالم، مطرح گردیده است.(1) *در کتاب‌های اهل‌سنت موضوع ولادت حضرت مهدی علیه السلام در میان تاریخ نگاران، وپژوهشگران از ضروریات ومسلمات قطعی تاریخ به شمار می رود. حضرت آیت الله صافی در کتاب (منتخب الاثر)(2) نام 65 نفر، آیت الله فقیه ایمانی در کتاب (مهدی منتظر در نهج البلاغه)(3) نام 102 نفر و محقق توانا وکاوشگر فرزانه، جناب ثامر عمیدی نام 128 نفر(4) از علما وبزرگان اهل سنت را آورده اند که در کتابهای خود به ولادت حضرت مهدی علیه السلام تصریح کرده اند. وهمچنین محقق یاد شده نام 79 نفر را ذکر کرده که در دوران طفولیت ویا قبل از آغاز غیبت کبری وجود مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را مشاهده نموده اند.(5) *مهدویت در دیگر ادیان باید گفت: عقیده به مهدویت و مصلح بزرگ جهانی از حوزه اعتقادات مسلمین نیز فراتر رفته ودر ادیان قدیم مانند: آیین زرتشتی، هندی، بودایی، یهود، مسیحیت و... به عنوان یک اصل مسلم وقطعی مطرح است وهر یک از انبیای سلف ورهبران مذهبی گذشته به پیروانشان از آمدن مصلح غیبی وتشکیل دهنده حکومت واحد جهانی بشارت داده وبه مظلومان، ستمدیدگان، مستضعفان وبیچارگان، از سپری شدن فصل چپاولگران بین المللی وغارتگران حرفه ای وستم پیشگان بی رحم وفرا رسیدن فصل شکوفایی عدالت وپیاده شدن قانون مقدس الهی در سراسر گیتی نوید داده اند. در کتاب (اوستا) و(زند) زرتشتیان،(شادکمونی) و(دید) هندیان، (دادتک) و(پاتیکل) برهماییان ودر کتب مقدس بوداییان، در مزامیر (زبور) منسوب به حضرت داود ودر فصول (تورات) منسوب به حضرت موسی واسفار (انجیل) منسوب به حضرت عیسی و... سخن از ظهور منجی بشریت ومصلح کل وبر هم زننده بساط ظلم وستم وتشکیل دهنده حکومت واحد جهانی مبتنی بر پایه های عدالت نوید داده شده است. در هر یک از آیین، ادیان، مکاتب، ملل واقوام، از مصلح جهانی با تعبیرهای متناسب با فرهنگ خود نام برده وسخن گفته اند. هر یک به زبانی سخن حمد تو گوید بلبل به غزل خوانی وطوطی به ترانه در آیین زرتشت از او به نام (سوشیانت) یا (سوشیانس) (نجات دهنده بزرگ جهان،) در میان یهودیان به نام (ماشیع) (مهدی بزرگ) ودر آیین هندی به نام (آواتارا) ودر آیین بودایی به نام (بودای پنجم) ودر میان برهماییان به نام (ویشنو) ودر کتاب شاکمونی از کتب مقدس هندیان به نام (فرزند سید خلایق دو جهان) ودر کتاب مقدس دادتک برهماییان به نام (آخرین وصی ممتاطا) (محمد) ودرکتاب پاتیکل به نام (راهنما) (هادی، مهدی) تعبیر نموده اند. واهالی صربستان در انتظار (مارکو کرالیویچ)، ساکنان جزایر انگلستان در انتظار (ارتور)، ایرانیان باستان در انتظار (گرزاسپه)، یونانیان در انتظار (کالویبرگ)، اقوام اسکاندیناوی در انتظار (اودین)، اقوام اروپای مرکزی در انتظار (بوخص)و اقوام آمریکای لاتین در انتظار (کوتزلکوتل) وچینیها در انتظار (کرشنا) بسر می برند.(6) بنابراین مسئله اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام ومصلح واقعی وتشکیل دهنده حکومت واحد جهانی، یک اصل قطعی ومسلم وپذیرفته شده میان پیروان تمام ادیان ومذاهب وملل بوده است. (1) کتاب منتخب الاثر، ص 3. (2) منتخب الاثر، ص 320. (3) مهدی منتظر در نهج البلاغه، ص 23. (4) دفاع عن الکافی، ج،1، ص 569-592. (5) مصدر یاد شده، ص 548. (6)ادیان ومهدویت، ص 38، خورشید مغرب، ص 69 واو خواهد آمد، ص 79.پایان خبر/نمرجع : خبرگزاری حوزه نیوز (پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image