تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخي محققان پس از ارايه احاديث متعدد در باب چگونگي و همچنين حاضران در مراسم تغسيل پيامبر اينگونه نتيجهگيري ميكنند كه: پس از شهادت رسول خدا (ص) علي (ع) به تنهايي مشغول به غسل ايشان شد و هيچ كس با ايشان (به جز در آوردن آب) در اين كار مشاركت نداشت.[1] پس از غسل، بدن رسول خدا (ص) را كفن كردند و امير مومنان علي بنابيطالب تنها بر بدن ايشان نماز خواند در حالي كه ساير مردم مشغول به امر خلافت بودند.[2] با توجه به دستور رسول خدا به اميرمومنان مبني بر رها نساختن بدن ايشان از زمان شهادت تا زمان دفن،[3] ميتوان نتيجه گرفت كه زمان غسل با فاصله اندكي پس از شهادت و به هنگام زوال بوده است.پي نوشت:[1] . ابن شهراشوب، مناقب آل ابيطالب، ج1، ص 205؛ و نيز ر.ك: جعفر مرتضي عاملي، الصحيح من سيرة النبي الاعظم، ج33،ص17-25. در اين مورد احاديث متعددي وجود دارد كه از آن جمله ميتوان به اين موارد اشاره نمود: الف) روي عن الامام الكاظم (ع) انه قال: قال علي (ع) غسلت رسول الله (ص) انا وحدي و هو في قميصه ... (ميرزا نوري، مستدرك الوسائل، ج2، ص198 و نيز ر.ك: قاضي نعمان مغربي، شرح الاخبار، ج2، ص418)ب) در بخشي از حديث مناشده چنين آمده است: هل فيكم احد غسل رسول الله (ص) غيري؟ قالوا: اللهم لا.(شيخ طوسي، امالي، ص555).يعقوبي نيز مينويسد: عليبن ابيطالب او را غسل داد و فضل بنعباس و اسامة بن زيد آب ميآوردند.(تاريخ يعقوبي، ج2، ص114).[2] . شيخ مفيد، الارشاد، ج1، ص191.[3] . «فَلَمَّا قَرُبَ خُرُوجُ نَفْسِهِ قَالَ لَهُ ضَعْ رَأْسِي يَا عَلِيُّ فِي حَجْرِكَ ... وَ تَوَلَّ أَمْرِي وَ صَلِّ عَلَيَّ أَوَّلَ النَّاسِ وَ لَا تُفَارِقْنِي حَتَّى تُوَارِيَنِي فِي رَمْسِي ... » (شيخ مفيد، الارشاد، ج1، ص186؛ طبرسي، اعلام الوري، ج1، ص267؛ يوسفي غروي، موسوعة التاريخ الاسلامي، ج3، ص 693).منبع:سایت انوار طاها .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.