تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجاز و مباحبودن هر چیز بدین معنا است که انجام و ترکش مساوی باشد، احیاناً اگر توصیهای هم نسبت به برخی مباحات - و یا حتی مستحبات - صورت گرفته معنایش آن نیست که افراد در هر گروه اجتماعی که هستند باید بدان عمل کنند.
علمای شیعه در مقام بیان احکام الهی به وظیفه خود در بیان حلال و حرام عمل میکنند. در شرع مقدس اسلام حلالهای فراوانی وجود دارد که هر مسلمانی در خور وسع و توان خود و به تناسب شأن و مقام خویش به آنها عمل میکند. و اینگونه نیست که هر حلالی الزاماً واجب هم باشد، تا اگر کسی به آن عمل نکرد مرتکب معصیت شده باشد. مسئله ازدواج موقت نیز از همین مقوله است.
ازدواج موقت در بسیاری از موارد به صورت پنهانی انجام میشد و انگیزهای هم برای ثبتِنام افرادی که ازدواجهای موقت میکردند نبود؛ از اینرو در مورد بسیاری از آقایان و بانوان نمیتوان نفیاً و یا اثباتاً اقدام به ازدواج موقتشان را اعلام کرد. براین اساس اگر از بستگان امامان(ع) - چه مرد و چه زن - کسی هم این عمل را انجام داده باشد گزارشی از آن وجود ندارد.
به هرحال؛ در زمان خود ائمه اطهار(ع) نیز چنین پرسشهایی مطرح بوده و آن پیشوایان و یا بزرگان شیعی نیز پاسخ مناسبی دادهاند که در پاسخ تفصیلی به دو مورد از آنها خواهیم پرداخت.
.
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.