تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا در قرآن از قيامت به يوم الاخر تعبير شده است؟


نام ديگري كه بسيار مشهور و معروف است، و در قرآن مجيد به طور گسترده آمده است «الدّارُ الآخِرَةُ» [سراي ديگر] و «اَلْيَوْمُ الآخِرُ» [روز ديگر] يا به طور خلاصه «اَلْآخِرَةُ» است كه يكصد و چهل بار در قرآن مجيد در سوره هاي مختلف، روي آن تكيه شده است. در آيه 177 سوره بقره در توضيح معني نيكوكاري مي فرمايد «وَلكِنَّ البِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالمَلائِكَةِ وَالْكِتابِ وَالنَّبِيِّيْنَ....» [نيكي (نيكوكاران) كساني هستند كه به خدا و روز ديگر و فرشتگان و كتاب آسماني و پيامبران ايمان آورده اند...] و در تعبير ديگري در آيه 83 قصص مي فرمايد «تِلْكَ الدّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوّاً في الْاَرْضِ وَلا فَساداً» [آن سراي آخرت را (تنها) براي كساني قرار مي دهيم كه اراده برتري جوئي در زمين و فساد را ندارند]. و باز در تعبير ديگر در آيه 4 بقره مي فرمايد «وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُؤْقِنُونَ» [مؤمنان حقيقي كساني هستند كه نسبت به آخرت يقين دارند]. تعبير به «اَلْيَوْمُ الْآخِرُ» ـ يا ـ «اَلدّارُ الْآخِرَةُ» يا ـ «اَلْآخِرَةَ» در برابر دار دنيا است كه از آن به «نشئة اولي» تعبير شده چنانكه مي خوانيم «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُوْلَي فَلَوْ لاتَدَكَّرُونَ» [شما عالم نخستين را دانستيد چگونه متذكر نمي شويد (كه عالمي بعد از آن است)] واقعه/62 و در آيه 4 سوره ضحي آمده است «ولَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولي» [عالم آخرت از عالم نخستين براي تو بهتر است]. به گفته علماء لغت، «آخِرْ» نقطه مقابل «اول» است و «آخَر» (به معني ديگر) نقطه مقابل «واحد» است. مرحوم طبرسي در مجمع البيان مي گويد آخرت را از اين نظر آخرت ناميده اند كه بعد از دنيا است، و دنيا از اين نظر دنيا ناميده شده كه به مردم نزديك است (از ماده دُنّو) و بعضي هم گفته اند به خاطر دنائت و پستي آن است نسبت به آخرت. (مجمع البيان 1/40.) شبيه همين معني در تفسير روح البيان و تفسير فخر رازي نيز آمده است (روح البيان 1/41.). اين تعبير ضمناً بيانگر اين واقعيت است كه سير تكاملي انسان از اين جهان شروع مي شود. و ادامه مي يابد، جهان ديگر آخرين مرحله اين مسير است، دنيا به منزله منزلگاههاي ميان جاده است. و آخرت قرارگاه نهائي و ابدي است. اين هشداري است به همه انسانها كه دنيا را سراي جاودان نشمرند، دل به آن نبندند، آن را هدف نهائي نشمرند، و تمام نيرو و قدرت خود را معطوف آن ندارند، بلكه از آن به صورت گذرگاهي براي وصول به سراي ديگر بهره گيرند. eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image