از بین بردن لذت گناه /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

چی کار کنیم لذت گناه مثلا غیبت از ما گرفته بشه؟


ابتدامقدماتى باید طى شود تا کمی شیرینى ولذت گناه از صفحه دل محو گردد زیرا محو کاملآن زمان مى طلبد چرا که وقتى کاملا محو مى گردد که محور شیرینى و لذت در دلدگرگون شود؛ یعنى، شیرینى حب الهى دل را پر کند و محبت به اهل بیت عصمت (ع)جان را فرا گیرد اگر این شد جایى براى شیرینى گناه در دل نمى ماند. امامقدمات: 1- پرهیز از زمینه گناه: فراهم شدن زمینه گناه باعث رغبت ومیل باطنى به سمت گناه مى شود هر تشنه اى با دیدن آب رغبت و کشش به آب رادر خود به مراتب بیشتر احساس مى کند پس با پرهیز از زمینه گناه رغبت دل ومیل باطنى به گناه حداقل کم مى شود و این خود گامى است براى کم کردن شیرینىگناه. برای از بین بردن زمینه های گناه باید به چند مسئله دقت کنید:-کنترل چشم: دقیقا باید مواظب چشم خود بود که مبادا به نامحرم و هر آنچه کهشهوت انگیز است، نگاه شود. عن الصادق (ع): «النظر سهم من سهام ابلیس مسموم وکم من نظرة اورثت حسرة طویله نظر دوختن تیرى مسموم از تیرهاى ابلیس است وچه بسا نگاهى که حسرت درازمدتى را (در دل) به ارث بگذارد»، (سفینةالبحار،شیخ عباسى قمى، ماده نظر)تا حد امکان از حضور در مجالس مختلط یا برخورد با نامحرم پرهیز نمایید. -کنترل گوش: باید از شنیدنى هایى که ممکن است به حرام منجر شوند وزمینه ساز حرام هستند پرهیز شود. مانند نوار موسیقى، صداى شهوت انگیزنامحرم و... - اجتناب از دوستان ناباب: دوستانى که با رفتار و گفتارشانباعث مى شوند که انسان گناه را در دل مزمزه کند در واقع دشمن هستند وپرهیز از آنها گامى موثر در کم کردن شیرینى دل از گناه مى شود. از امامسجاد (ع) نقل شده: «النهى عن مصاحبة خمسة و محادثتهم و مرافقتهم فى طریق وهم الکذاب والفاسق والبخیل والاحمق والقاطع لرحمه - حضرت از همراهى و سخنگفتن و رفیق بودن با پنج کس را نهى فرموده: کذاب، گناهکار، بخیل، احمق وکسى که قطع رحم کرده است»،( سفینةالبحار، شیخ عباسى قمى، ماده صحب). البتهاینها از مهمترین زمینه هاى گناه هستند که باید ترک شوند ولى کلًا هر چیزىکه زمینه گناه را فراهم مى کندباید ترک شود. 2- روزه گرفتن: روزهگرفتن آن قواى حیوانى انسان را که خاستگاه گناه است در هم مى شکند. عن ابىجعفر (ع): «اذا شبع البطن طغى امام باقر (ع) مى فرمایند: هرگاه شکم سیرگردد طغیان مى کند»( المحجةالبیضاء، ملا محسن فیض کاشانى، ج 5، ص 150).بنابراین قواى حیوانى انسان که خاستگاه گناه است، خود از سیرى شکم برمىخیزد. با روزه گرفتن، این ریشه اصلى که سیرى شکم است کنده مى شود به شرطاین که روزه با شرایطش باشد مثل این که اعضاى بدن چون چشم، زبان و... هیچیک گناه نکند. تذکر بسیار مهم این است اولاً: روزه وقتى توصیه مى شود کههیچگونه ضررى براى بدن نداشته باشد وگرنه شرعا حرام است. ثانیا: اگر براىبدن هم ضرر ندارد به هیچ وجه مخل درس، تحقیق، تعلیم و تعلم و کار نباشد.ثالثا: اگر نه مضر بود و نه مخل فقط دوشنبه ها و پنج شنبه ها روزه گرفتهشود ولى اگر شرایط روزه گرفتن نیست باید مقدمه سوم که می آید دوبرابر شود.خلاصه روزه چون خاستگاه گناه را تضعیف مى کند و نیروهاى طغیان گر بدنى راسست مى گرداند. شیرینى بسیارى از گناهان را در دل مى کاهد و انسان را بهسمت و سوى تجرد و ملکوت مى کشاند و روح را از چشیدن طعم شیرین گناه منصرفمى سازد. 3- ورزش: ورزش به نوبه خود علاوه بر آن که آثار بدنى داردروح را در جهت ترک گناه تقویت مى کند دل را از توجه به گناه به سهم خودبازمى دارد مشروط بر این که با همین هدف و جهت خدایى انجام گیرد؛ یعنى،ورزش کند تا بتواند دل را از فکر گناه باز دارد و این خود به مرور زمان مىتواند شیرینى گناه را در دل کم کند اگر روزه گرفتن میسر نبود ورزش را ازجهت زمانى دو برابر کند مثلا بیست دقیقه را چهل دقیقه کند. 4- اشتغال به برنامه شبانه روزى: حتماباید شبانه روز خود را با برنامه ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خودپر کنید و هیچ ساعت بیکارى نداشته باشید تا نفس شما را مشغول کند. در اوقاتبیکارى وسوسه هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى آید و او را به فکر گناه وسپس به خود گناه مى کشاند. سعی کنید در طول شبانه روز و مخصوصاً هنگامخواب از تنهایی برهیزید و از افکار بیهوده و تخیلات نابجا جداً خودداریکنید. امیرالمؤمنین على (ع) می فرمایند: «ان هذه النفس لامارة بالسوء، فمناهملها، جمحت به الى المآثم براستى و حقیقت که این نفس (انسانى) پیوسته ومرتب به بدى امر مى کند در نتیجه هر کس آن را به خود واگذارد (و به کارىنگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى کشاند»،(الغرر والدرر، باب النفس بهنقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 1، ص 544، ح 4).5- یاد مرگ: فکرکردن پیرامون مرگ به انسان هشدار مى دهد و دل را از هر شیرینى گناه مىزداید. عن امیرالمؤمنین (ع): «اذکروا هادم اللذات و منغص الشهوات و داعىالشتات - یاد آورید (مرگ را) منهدم کننده لذت ها را، تیره کننده شهوات را،خواننده جدایى ها را، یاد مرگ هم لذت ها را در دل انسان در هم مى کوبد و هممشتهیات نفسانى و خواهش هاى بى جاى دل را از درخشش مى اندازد و هم بانگ ازیکدیگر جدا شدن را به صدا در مى آورد»،( غرر و درر، باب موت به نقل ازسرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج 2، ص 159) در حدیثى دیگر از امامصادق (ع) نقل شده است:» ذکر الموت یمیت الشهوات فى النفس؛ یاد مرگ شهوات رادر نفس مى میراند «،( المحجه البیضاء، ملامحسن فیض کاشانى، ج 8، ص 242))یعنى خواسته هاى غریزى حیوانى دل انسان را مى کشد و آن شیرینى هاى حیوانىانسان را که مصداق بارزش گناه است، از بین مى برد. کیفیت فکر در مرگ مىتواند گوناگون باشد هر کس هر گونه که بیشتر منقلب مى گردد و از دنیا وشیرینى گناهان دنیا بیشتر متنفر و بى زار مى شود، همان گونه در فکر مرگ فرورود. مهم آن است که این فکر اولا هر روز باشد و ثانیا سعی شود به مدت نیمساعت در مکانى خلوت باشد مخصوصا اگر آن مکان خلوت قبرستان باشد تأثیربیشتری خواهد داشت. باید فکر در مرگ با جان عجین شود و باور دل گردد تاتأثیر مطلوب داشته باشد. مثلًا یکى از کیفیت هاى فکر در مرگ را یکى ازبزرگان چنین مى فرمود: تمام خاطرات تلخ و شیرین گذشته را در حد امکان مثلیک فیلم از ذهن بگذراند و به خود بباوراند که همه اینها گذشت و چند روزباقى مانده عمر هم مى گذرد لحظات جان دادن، وقتى که خویشان و نزدیکان رارها مى سازد و از تمام تلخ و شیرینى ها وداع مى کند و همه و همه را به خوبىتأمل کند تا دل بلرزد و چشم بگرید. روش ترک گناه در فرمایشات ائمه(ع):مردىخدمت امام حسین (ع) آمد و گفت: مى خواهم گناه نکنم ولى نمى توانم.موعظه اى کن (تا مانع صدور گناه از من شود). امام (ع) فرمود: پنج کار رابکن و آن گاه هر چه خواستى گناه کن (وگرنه دست از گناه بکش). 1 . روزى خدا را نخور و هر چه خواستى گناه کن. 2 . از ولایت و سیطره خداوند خارج شو و هر چه خواستى گناه کن. 3 . جایى پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر چه خواستى گناه کن. 4. آن گاه که ملک الموت براى قبض روح تو مى آید اگر توانایى دفع او را دارىو مى توانى از دست وى نجات پیدا کنى، هر چه مى خواهى گناه کن. 5 .وقتى مأمور جهنم خواست تو را وارد جهنم کند اگر مى توانى داخل نشو و هر چهمى خواهى گناه کن. آیا با این وجود که خداوند ناظر بر اعمال و افکار ماستجایی برای گناه کردن می ماند؟با توسل به اهل بیت (ع) از آنها بخواهیدکه شما را در این مسیری که قدم برداشته اید یاری کنند و لحظاتی از روز راحتماً به این کار اختصاص دهید.دوست عزیز، چنانچه نکات بالا را رعایت نمایید مطمئن باشید که خواهید توانست در برابرگناه ایستادگی کرده و پشت شیطان را به خاک بمالید. بعضی از کتبی که در این زمینه می توان دبه شما کمک کند عبارتند از:- نردبان آسمان (دروس اخلاق حضرت آیت الله بهاءالدینى)، تدوین و ویرایش: اکبر اسدى. - سلوک معنوى، تدوین و ویرایش: آقاى اکبر اسدى. - خودشناسى براى خودسازى، محمد تقى مصباح یزدى. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image