جشن ازدواج / تعالیم اسلام / فرهنگ ایرانی / شاد /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

الگوی مناسب (اسلامی، اقتصادی، شاد، عملی و متناسب با فرهنگ ایرانی) جشن ازدواج کدام است؟


پاسخ اجمالی:اسلام به اصل ازدواج به عنوان یکی از ارزش های انسانی و اسلامی اهمیت بسیاری داده است. همچنین برگزاری مراسم، ولیمه ازدواج و اطعام مردم را مستحب و نیکو شمرده است. معیار اسلام این است که این مجالس آلوده به گناه برگزار نشود و اسراف و تبذیری در آنها صورت نگیرد. پاسخ تفصیلی:ازدواج نیکوترین و دوست داشتنی ترین بنیاد در اسلام است[1] و کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است.[2] مراسم ازدواج یکی از شیرین ترین لحظات زندگی هر زوج و پدر و مادر و نزدیکان او است. بنابراین، باید به همراه برنامه های مثبت و سالم برگزار شود، تا موجب برکت و مبارکی در زندگی زوج جوان شود. خوشبختانه امروزه در جامعه اسلامی ما در خانواده های زیادی این مراسم به صورتی زیبا، شاد و متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی برگزار می گردد. برخی از معیار ها و شرایط یک الگوی متناسب با فرهنگ اسلامی در برگزاری مجالس جشن ازدواج عبارت اند از:1. گروهی از مردم (اقوام، نزدیکان، همسایگان و... ) که در بین آنان افراد فقیر و کم درآمد نیز باشند، برای ولیمه و اطعام دعوت شوند.[3]2. مجلس زنانه در محلی جدای از محل مجلس مردانه تشکیل گردد و از اختلاط زنان و مردان به شدت پرهیز شود.3. اگرچه باید از مهمانان پذیرایی خوبی به عمل آید اما باید دقت شود که از اسراف و تجملات پرهیز گردد.4. سعی شود از استفاده از افراد خوش صوت و اشعار در مدح اهل بیت (ع) و اشعار فکاهی و طنز و یا با استفاده از گروه های تئاتر و نمایش های کمدی فضای مجلس شاد شود.5. از انجام برنامه های حرام و گناه؛ نظیر موسیقی ها و نوارهای مناسب با مجالس لهو و لعب، رقص زنان در حضور مردان و بالعکس، پذیرایی با خوردنی ها و نوشیدنی های حرام و غیر مجاز از نظر اسلام و ... پرهیز شود.6. از ایجاد مزاحمت برای مردم و همسایگان و اشخاص بیمار (سر و صدا، راه بندان و ...) به شدت پرهیز شود.7. از هر گونه چشم هم چشمی و برنامه هایی که عروس و داماد و پدر و مادر آنان را از نظر مالی دچار مشکل کند، دوری کنند.پی نوشتها:[1] صدوق، من‏ لا یحضره‏ الفقیه، ج 3 ، ص 383 ،4343- وَ رَوَى عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): "مَا بُنِیَ بِنَاءٌ فِی الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِیجِ".[2] کلینی، الکافی، ج 5 ، ص 329 ، عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْجَامُورَانِیِّ عَنِ الْحَسَنِ‏ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ کُلَیْبِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الْأَسَدِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): "مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ وَ فِی حَدِیثٍ آخَرَ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ فِی النِّصْفِ الْآخَرِ أَوِ الْبَاقِی".[3] الکافی، ج 6 ، ص 281، ح 3 ، عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): "الْوَلِیمَةُ فِی أَرْبَعٍ الْعُرْسِ وَ الْخُرْسِ وَ هُوَ الْمَوْلُودُ یُعَقُّ عَنْهُ وَیُطْعَمُ وَ الْإِعْذَارِ وَ هُوَ خِتَانُ الْغُلَامِ وَ الْإِیَابِ وَ هُوَ الرَّجُلُ یَدْعُو إِخْوَانَهُ إِذَا آبَ مِنْ غَیْبَتِه".منبع: www.islamquest.net .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image