تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابتدا بيان چند نكته پيرامون علل شرايع و احكام.1. آن چه حكم شرعي را ثابت ميكند، بدون توجه به چرايي و علت، دليل ناميده ميشود.2. آن چه به علّت و ريشههاي يك حكم اشاره ميكند، در صورت تصريح كامل به اين علل و عوامل «علت» ناميده ميشود.3. اگر به بخشي از علّت حكم ميپردازد به اين عنصر «حكمت» گفته ميشود. اكثريت و غالب علل و عوامل احكام از نوع حكمت است.4. فايده مهم بحث «علل احكام و حكمت آن» فهم و معرفت بيشتر دين و اعتقاد به خداي حكيم و خيرخواه عباد ميباشد. در عين حال در مواردي كه انسان نكتهاي را در اين راستا در نمييابد علم پيدا ميكند كه حتماً علت و حكمتي دارد كه هنوز بر ما مخفي است. در حالي كه با رشد علم به بعضي از حكمتهاي حرمت احكام دست يافتهاند. مانند امراض جسمي و روحي و غيره.5. بحث علل احكام نبايد روحيه عبوديت ما را تحت الشعاع قرار دهد و احكام را نبايد بر مبناي نفع و ضرر گزينش كنيم. خداوند حكيم است و امر و نهيهاي بدون جهت نمينمايد.حال به پاسخ سؤال آن هم فقط به بررسي روايات اكتفا ميشود:الف. درباره ادرار و مدفوع:دليل نجاست: دستههاي فراواني از روايات تأكيد بر شستن بدن و لباس و جايز نبودن نماز بدون طهارت ميكند كه اين دليل نجاست آنهاست.[1]ب. خون:دستههاي فراواني از روايات امر به شستن بدن و لباس آلوده به خون و جايز نبودن نماز با آن دارد.[2]حكمت نجاست: در روايت معروف تحف العقول دربارة اصناف معاملات، حرمت خوردن خون را باعث بر حرام بودن همه تصرفات در آن دانسته است.[3] دربارة حكمت حرام بودن خون (هر چند مورد سؤال نيست) در روايات بر ايجاد سنگدلي، بيرحمي و درندگي اشاره شده است.[4]ج. سگدليل نجاست: مرحوم عاملي در وسايل الشيعه بابي را به نجاست سگ اختصاص داده است.[5]د. شرابدليل نجاست: باب 38 نجاست كتاب شريف وسايل به اين موضوع اختصاص داده شده است. راوي از امام جواد ـ عليه السّلام ـ درباره نمازخواندن در لباسي كه آلوده به شراب شده سؤال ميكند، آن حضرت ـ عليه السّلام ـ ميفرمايد: نماز نخوان در آن كه آن رجس (و پليدي) است.[6]حكمت نجاست: درباره حكمت نجاست آن اشاره به اين كه خوردن آن حرام است از نزديك شدن به آن هم نهي شده است.[7] درباره حكمت حرام بودن آن هم در روايات آمده است كه موجب جرئت برآدم كشي و فحشاء ميشود.[8] لازم به ذكر است كه ائمه معصومين بر اساس فهم مخاطب خود سخن ميگفتند.هـ . خنزيردستههايي از روايات به نجاست لباس و بدن آلوده تر شده به وسيله برخورد با خوك و مو و پوستش آمده است.[9]به هر صورت هر زمان فلسفه حکم شرعي بر ما پنهان باشد به تعبد روي ميآوريم.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1ـ علل الشرايع، شيخ صدوق.2ـ رجوع به تفسير قرآن، ذيل آيه 173 سوره بقره، 3 مائده و 143 انعام و 115 سورة نحل. .
سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.