شمه ای از سیمای چهره نورانی حضرت مهدی (عج) را بیان کنید؟ /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

پاسخ : غیبت حضرت صاحب الامر (عج) و طول عمر آن حضرت از جمله مسائلی است که گاه ممکن است از سوی برخی مورد شک قرار گیرد لذا از آنجائی که ایمان به آن حضرت و وجود با برکت ایشان جزء ضروریات دین شمرده می شود. از این رو توسط حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ اشارات فراوانی در مورد وجود مبارک حضرت مهدی(عج) صورت گرفته و از جنبه های مختلفی معرفی گردیده است تا مسلمین با آن حضرت انس و الفت احساس نمایند از جملة اخباری که وارد شده است، توصیف سیمای آن حضرت و مشخصات و خصوصیات ظاهری امام عصر (عج) می باشد که از میان این دسته از روایات به چند مورد آنها اشاره می کنیم: الف. بدن مبارک حضرت و چهره ایشان


پاسخ : غیبت حضرت صاحب الامر (عج) و طول عمر آن حضرت از جمله مسائلی است که گاه ممکن است از سوی برخی مورد شک قرار گیرد لذا از آنجائی که ایمان به آن حضرت و وجود با برکت ایشان جزء ضروریات دین شمرده می شود. از این رو توسط حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ اشارات فراوانی در مورد وجود مبارک حضرت مهدی(عج) صورت گرفته و از جنبه های مختلفی معرفی گردیده است تا مسلمین با آن حضرت انس و الفت احساس نمایند از جملة اخباری که وارد شده است، توصیف سیمای آن حضرت و مشخصات و خصوصیات ظاهری امام عصر (عج) می باشد که از میان این دسته از روایات به چند مورد آنها اشاره می کنیم: الف. بدن مبارک حضرت و چهره ایشان 1. حضرت امام باقر ـ علیه السّلام ـ می فرماید: روزی عمر بن خطاب از امیر المؤمنین(ع) در مورد حضرت مهدی (عج) سؤال نمود. آن حضرت فرمودند: «او جوانی است چهار شانه، دارای صورتی زیبا، و موئی نیکو، موهای مبارکش بر شانه هایش ریخته، چهره اش آن چنان نورانی است که بر سیاهی محاسن و مویش غلبه می کند».[1] 2. و نیز حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می فرمود: در آخر الزمان مردی از فرزندان من قیام می کند که چهره اش سفید آمیخته با سرخی است... .[2] 3. رسول خدا (ص) فرمود: «بر گونة راست مهدی خالی است که گویی ستاره ای درخشان می باشد»[3] و نیز در جایی فرموده است «بر دست راست او خالی است».[4] 4. و نیز چون از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مورد مهدی (عج) پرسیدند فرمودند: مهدی (عج) مردی از اولاد من است. صورتی چون کوکب دری دارد. رنگ چهره اش بسان اعراب است امّا جسمش چون اجسام مردان بنی اسرائیل.»[5] (هیکل درشت و قوی). 5. و نیز رسول خدا(ص) فرموده است: مهدی پیشانی فراخ دارد و استخوان میانة بینی اش بر آمده است و چشمانی سرمه کشیده دارد...»[6] (چشمانی سیاه و درشت). 6. و بار دیگر آن حضرت می فرماید: خداوند مردی از عترت مرا مبعوث خواهد کرد که دندانهای ثنایای او از هم فاصله دارد.»[7] ب. سن آن حضرت 1. اباصلت هروی گوید از امام رضا ـ علیه السّلام ـ در مورد مهدی(عج) پرسیدم. فرمود: از علامات او این است که سنش زیاد است امّا سیمائی جوان دارد آن گونه که هر کس به او نگاه کند او را مردی چهل ساله یا کمتر خواهد پنداشت. علامت دیگر او، این است که با گذشت زمان پیر و سالخورده نمی شود تا زمان رحلتش فرا رسد.»[8] 3. در همین راستا امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرموده است: نه در موهای سر مهدی و نه در موهای ریش او تار سفیدی نخواهد بود.»[9] ج. قدرت حضرت صاحب الامر ـ علیه السّلام ـ چنان چه گذشت. آن حضرت، بدنی قوی و درشت چون مردمان بنی اسرائیل دارد و قدرت او چنان است که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرموده: «قوت و قدرت ده مرد به مهدی داده شده است»[10]. د. لباس و خوراک: امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «او همواره لباسی خشن (نه حریری تن آسا) می پوشد و غذای غیر لذیذی دارد و نفس و جسم خود را در طاعت و عبادت الهی به رنج و زحمت می اندازد.»[11] هـ. شباهت به رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ: 1. پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید: نهمین فرزند حسین، قائم خاندان من است. او شبیه ترین فرد است به من در شمایل و گفتار و کردار»[12] 2. و نیز فرموده است: مهدی از فرزندان من است. نام او نام من است و کنیه او کنیه من است و از حیث خوی و خصلت و آفرینش از همه به من شبیه تر است.» 3. همچنین در بیان سیرة آن حضرت آمده است که: چونان امیر المؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ لباس می پوشد و چون او عمل می کند و سیره اش همانند سیرة اوست.[13] هـ. و اینکه در توصیف بهشتیان چنین آمده است که ابن عباس می گوید پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرمود: مهدی طاووس اهل بهشت است.[14] یعنی زیباترین اهل بهشت است که در دنیا به جمال او کسی نمی رسد ـ صلّی الله علیه و علی آبائه ـ. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر» 1ـ ترجمة ج53 بحارالانوار، علامه مجلسی. 2ـ ملاحم، سید بن طاووس. 3ـ امام مهدی (عج)، آقای رضوی، چاپ مرکز مطالعات حوزه. -------------------------------------------------------------------------------- [1] . اربلی، کشف الغمه، بیروت، دارالامنواء، 1405، ج 3، ص 262. [2] . طبرسی، اعلام الوری، قم، آل بیت، چاپ اول 1417، ج 2، ص 294. [3] . اربلی، پیشین، ص 287. [4] . طبسی الشیعه و الرجعه، ترجمه سید محمد میرشاه ولد، قم، انصاریان، 1371، ج 1، ص 237. [5] . شرح الاخبار، قم مؤسسه نشر اسلامی، بیتا، ج 3، ص 378. [6] . طبسی، پیشین، ص 237. [7] . اربلی، پیشین، ص 289. [8] . شیخ طبرسی، پیشین، ص 294. [9] . نعمان مغربی، پیشین، ص 379. [10] . همان. [11] . نعمانی، الغیبة، تهران، مکتبه الصدق، بیتا، ص 244. [12] . مجلسی، بحار الانوار. [13] . احمد الرحمانی، امام علی ـ علیه السّلام ـ، تهران، المنیر، 1417، ص 620. [14] . اربلی، پیشین، ص 282. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image