اهل سنت و عایشه /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا اهل سنت عایشه را از دیگر همسران پیامبر بالاتر و برتر می دانند؟


دلیل اینکه اهل سنت عایشه را از بقیه همسران پیامبر بالاتر می دانند چند نکته است:اولا از آنجایی که عایشه در میان شیعه هیچ جایگاهی ندارد و تنها به علت اینکه همسر پیامبر اکرم بوده است بنابر فتوای بزرگان شیعه بی احترامی به وی جایز نمی باشد. اهل سنت سخت کوشیده اند شهرت وی در میان خود بالا ببرند تا جایی که بسیاری از روایات اهل سنت از طریق عایشه نقل شده است. این برتری تا آنجا در میان اهل سنت پیش رفته که متاسفانه دست به جعل روایات بسیاری در مورد وی زده اند. به طور مثال به این روایت دقت کنید: عن أبی مُوسَى الْأَشْعَرِیِّ رضی الله عنه قال قال النبی صلى الله علیه وسلم فَضْلُ عَائِشَةَ على النِّسَاءِ کَفَضْلِ الثَّرِیدِ على سَائِرِ الطَّعَامِ .!!!رسول خدا فرمود : برتری عائشه نسبت به زنان دیگر ؛ همانند برتری آبگوشت است نسبت به دیگر غذاها .!!! (الجامع الصحیح المختصر ، محمد بن إسماعیل البخاری الجعفی، ج 3 ، ص 1266 ، ح3250) قضاوت در مورد این روایت را به خودتان واگذار می کنیم.ثانیا وی دختر ابوبکر خلیفه اول اهل سنت است و بدیهی است که اهل سنت تا این حد وی را بزرگ کنند.ثالثا عایشه شخصیتی عجیب داشته است که وی را در میان دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) متمایز می کرده است. علامه عسکری به این مطلب اشاره کرده و می نویسد: حدّت طبع، سرعت درک موقعیّت و تصمیم‌گیری، تیزهوشی، به اضافه رشک و حسادت شدید،بلندپروازی، جاه‌طلبی و تندخویی جزء شخصیّت بارز عایشه به حساب می‌آمد. عایشه، شیفته و دیوانه خویشان و بستگانش بود و نسبت به آنان، تعصّبی شدید داشت؛ به طوری که اگر منافعشان به خطر می‌افتاد، خود را سخت می‌باخت و موقعیّت خویش را فراموش می‌کرد و از جانب‌داری در راه منافع آن‌ها، به هیچ روی خودداری نمی‌ورزید.(رک: «نقش عایشه در تاریخ اسلام» تألیف علّامه عسکری)رابعا: همسران پیامبر اسلام همواره بر ایمان و اسلام خود تا آخر عمر پایدار بودند و در تاریخ زمان پیامبر اکرم(ص) و بعد از ایشان هیچ‌گونه مخالفتی توسط زنان پیامبر صورت نگرفت اما برعکس عایشه بارها و بارها به خصوص بعد از رحلت پیامبر با سنت و روش آنحضرت مخالفت کرد و همین باعث مشهور شدن وی می شد. جالب اینجاست که اهل سنت این را یک مزیت و امتیاز برای وی به حساب آورده و بدین جهت او را از بقیه همسران پیامبر سرتر می دانند.خامسا: شاید بیشترین شهرت وی به خاطر راه اندازی جنگ جمل باشد. جالب اینجاست که اهل سنت این را هم دلیل بر بزرگی وی می دانند و می گویند که عایشه برای اصلاح امت به طرف بصره به راه افتاد نه برای جنگ!! به طور مثال ابن حزم از علمای بزرگ اهل سنت می‌ گوید: اما ام المومنین و زبیر و طلحه و کسانی که با آنها بودند هرگز امامت علی را باطل نمی ‌دانستند. در روایت صحیحی آمده است که آنها برای جنگ با علی و یا به خاطر مخالفت و یا نقض بیعت او به بصره نرفتند...!!( الفصل فی الملل و الاهواء و النحل 4/238-239)در جواب این افراد باید بگوییم که عایشه برخلاف نص صریح قرآن و پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ عمل کرد و گام در راهی گذاشت که خدا و پیامبر او را از آن نهی کرده بودند چون قرآن در مورد زنان پیامبر می‌فرماید وقرن فی بیوتکُّنَّ ولا تَبرَّ جَنَ تبرُّج الجهلیّة الاولی(سورة احزاب، آیة 33.) یعنی ای زنان پیامبر تا دم مرگ ملازم خانة خود باشید و مانند زنان زمان جاهلیت خودنمائی ننمائید.وقتی عایشه می‌خواهد به جنگ علی ـ علیه السّلام ـ خلیفة پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ برود، «ام سلمه» به او می‌گوید: قد نهاکَ عن الغرطة فی البلاد، ای عایشه خداوند تو را از گردش در سرزمین‌ها ممنوع ساخته و گوشة خانه را برای تو پسندیده است...»( ابن ابی الحدی، شرح نهج‌البلاغه، ج 2، ص 79. عقد الفرید، ج 2، ص 69.) و یا علی ـ علیه السّلام ـ می‌گوید: تو ای عایشه از خانة خود پا به بیرون نهادی در این کار با خدا و پیامبرش نافرمانی می‌کنی زنان را با بسیج و سپاه و خود نمایی در میان رزمندگان چه‌کار؟...( همان منبع، ج1، ص 63.)ولی عایشه با همة این تأکیدات و با علم به خلاف خود پای در فتنه و جنگی گذاشت که جز گناه و پشیمانی هیچ سودی نداشت.سادسا برخی از اهل سنت هم به استدلالی بسیار عجیب روی آورده و ذکر کرده اند از آنجایی که عایشه تنها دوشیزه در بین همسران پیامبر بود لذا در نزد پیامبر محبوبتر بود و پیامبر وی را از بقیه همسرانش بیشتر دوست می داشت. این استدلال هرچند به خودی خود استدلالی بچه گانه است و هیچ انسان منصفی نمیتواند بپذیرد که پیامبر اکرم با آن همه بزرگواریش زنی را تنها به علت اینکه دوشیزه است بر دیگر زنانش برتری دهد با این حال در جواب از این استدلال هم می گوییم عایشه اصلا دوشیزه نبوده تا اینرا منقبتی برای وی حساب کنید چرا که به اعتراف خود علمای اهل سنت عایشه قبل از ازدواج با پیامبر با شخص دیگری ازدواج نموده بود چنانچه ابن سعد در کتاب الطبقات الکبری خود می نویسد: عایشه پیش از آن‌که با پیامبر ازدواج کند ، در عقد شخص دیگری به نام جبیر بن مطعم بوده است!: عن عبد الله بن أبی ملکیة قال خطب رسول الله صلى الله علیه وسلم عائشة بنت أبی بکر الصدیق فقال إنی کنت أعطیتها مطعما لابنه جبیر فدعنی حتى أسلها منهم فاستسلها منهم فطلقها فتزوجها رسول الله صلى الله علیه وسلم . (الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 59) .عبد الله بن أبی ملیکه می‌گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله از عایشه دختر ابوبکر خواستگاری کرد ، ابو بکر گفت : من عایشه را به جبیر بن مطعم داده‌ام ، به من اجازه دهید تا آن‌ها را منصرف کنم . ابوبکر آن‌ها را منصرف کرد و طلاقش را گرفت ، سپس رسول خدا با او ازدواج کرد .نیز برعکس اکنون محققان تاریخی ثابت کرده اند که حضرت خدیجه تنها زن دوشیزه ای بود که با پیامبر اکرم ازدواج نموده بود به طور مثال ابو القاسم اسماعیل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصریح مى‌کند که حضرت خدیجه سلام الله علیها، باکره بوده است، وی در کتابش می نویسد:وکانت خدیجة امرأة باکرة ذات شرف ومال کثیر وتجارة تبعث بها إلى الشام فتکون عیرها کعامة عیر قریش.حضرت خدیجه، زنى باکره، داراى اعتبار و مال بسیارى بود، کاروان تجارى‌اش را به سوى شام مى‌فرستاد و کاروان او به اندازه تمام کاروان قریش بود.(الأصبهانی، أبو القاسم اسماعیل بن محمد بن الفضل التیمی (متوفاى535هـ)،دلائل النبوة، ج 1 ص 178، تحقیق: محمد محمد الحداد، ناشر: دار طیبة - الریاض، الطبعة: الأولى، 1409هـ).به این مطلب بسیاری دیگر از علمای شیعه و سنی نیز تاکید کرده اند من جمله سید مرتضی در شافی؛ ابو جعفر در تخلیص ؛ بحالانوار، ج16، ص18؛ مناقب ابن آشوب، ج1، ص159 ؛ الاستغاثه، ج1، ص68؛ تبصره العوام، ص245؛انوارالنعمانیه، ج1، ص81؛ جعفر مرتضی العاملی در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج 1، ص 121 و أبو القاسم کوفی (متوفای352هـ)، کتاب الاستغاثة، ج1، ص70،و ...برای آگاهی بیشتر به شما توصیه می کنیم کتاب سه جلدی نقش عایشه در تاریخ اسلام نوشته علامه عسکری را مطالعه بفرمایید تا با حقایق بیشتری آشنا شوید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image