تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
این مسأله چند صورت دارد: صورت اول: در وقت عادت خونی دیده که صفات حیض را ندارد، در این صورت حیض حساب میشود. ولی چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده - مثل این که پیش از سه روز پاک شود - باید عبادتهایی را که به جا نیاورده قضا نماید. صورت دوم: مقداری جلوتر از ایام عادت خون فاقد صفات را دیده، به قدری که عُرفاً بگویند عادتش جلو افتاده، در این صورت آن خون محکوم به حیض است. ولی چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده، باید عبادتهایی را که بهجا نیاورده قضا نماید. صورت سوم: مقدار زیادی جلوتر از وقت عادت خون فاقد صفات را ببیند، در این صورت حیض حساب نمیشود. صورت چهارم: اگر از اول ایام عادت خونی ندیده باشد و مقداری با تأخیر، خون فاقد صفات را ببیند، مثلاً اگر عادت او هفت روز است و همیشه از دهم ماه شروع میشود، این خون را از روز دوازدهم ببیند و تا شانزدهم ادامه پیدا کند. در این صورت تمام این پنج روز حیض حساب میشود. ولی چنانچه بعداً بفهمد حیض نبوده - مثل اینکه روز چهاردهم پاک شود - باید عبادتهایی را که به جا نیاورده قضا نماید. صورت پنجم: از اول ایام عادت خون دارای صفات حیض ببیند و در بین آن یا بعد از آن خونی ببیند که فاقد صفات باشد، در این صورت هم اگر خون فاقد صفات خارج از ایام عادت نباشد حیض حساب می شود. صورت ششم: اگر از اول ایام عادت خونی ندیده باشد و دو روز یا بیشتر بعد از تمام شدن ایام عادت خون فاقد صفات را ببیند، در این صورت حیض نیست. صورت هفتم: اگر از اول ایام عادت خونی ندیده باشد و کمتر از دو روز بعد از تمام شدن ایام عادت خون فاقد صفات را ببیند، در این صورت بنا بر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه. منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله) .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.