پیامبر اکرم ص / امام علی ع / گوناگون / تعلیم و تربیت /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

پرورش یافتن على(ع) در خانه پیامبر اسلام(ص)، فضیلتى براى او محسوب نمی‌شود؛ چون زید بن حارثه نیز، در خانه پیامبر، پرورش یافته بود!


چنانچه هدف از سؤال مطرح شده، نفى کلیت فضیلت پرورش یافتن در جوار نبى اکرم(ص) باشد، بدیهی است که این امر پذیرفتنى نیست؛ زیرا همنشینى با نیکان نعمتى بسیار بزرگ است، چه رسد به پرورش یافتن در دامن خیر المرسلین که از بزرگ‌ترین سعادت‌ها است. صحابه پیامبر(ص)، همواره براى درک محضر حضرتش از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و فراوان در احتجاجات خود، به هم کلام بودن با پیامبر(ص)، فخر کرده و آن‌را از برتری‌هاى خود می‌شمردند. بویژه در اندیشه اهل‌سنت، که صرف مصاحبت با پیامبر(ص) را ملاک فضیلت و عدالت می‌دانند. اما از دیدگاه شیعه مصاحبت با پیامبر راه کسب فضایل است و هر کس به اندازه‌اى که فضیلت کسب می‌نماید، ارزش پیدا می‌کند.و اگر چنانچه منظور از سؤال این باشد که این فضیلت، اختصاص به امام على(ع) ندارد و کسانى مانند زید بن حارثه نیز داراى این ویژگى بودند، باید گفت: پیش‌داورى خاصى در طرح این سؤال وجود دارد و آن همسان دانستن پرورش زید و على(ع) است؛ زیرا اوّلاً: پرورش یافتن على(ع) در خانه پیامبر(ص)، بنابر اراده الهی و به خواست خود نبى اکرم(ص) بود. بر خلاف زید که غلام خدیجه(س) بود و با او به خانه پیامبر(ص) آمد. ثانیاً: میزان تربیتى که هر یک از این دو شخصیت از پیامبر اکرم(ص) پذیرفته‌اند متفاوت بوده است.و اگر مقصود، انکار ولایت حضرت على(ع) به دلیل اشتراک او با زید است، پاسخ این است که هیچ‌کس پرورش یافتن حضرت على(ع) در خانه پیامبر(ص) را علت ولایت و وصایت او نمی‌داند. .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image