تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز. در پاسخ به پرسش شما باید گفت به طور کلی در عرفان اسلامی ما با سه اصطلاح مواجه هستیم که عبارت است از شریعت، طریقت و حقیقت. که منظور از شریعت همین احکام اسلامی و شرعیات است که شامل احکام عبادی میباشد و طریقت اشاره به سیر و سلوک عرفانی دارد و حقیقت که همان توحید با تفسیر خاص عرفا که همان وحدت وجود است، میباشد. عرفای راستین بر این اعتقادند که با طی طریقت میتوان به حقیقت و هدف عرفان عملی رسید و طی طریقت امکان ندارد مگر با حفظ شریعت و حتی زمانی که یک عارف به حقیقت میرسد باید ملزم به رعایت شریعت باشد و از آن کناره نگیرد. تا اینجا بحث روشن است و سه اصطلاح معلوم. اما قسمتی از صوفیه که به آنان جهله صوفیه گویند و میتوان به جرات گفت اکثر صوفیه فعلی از این قبیل به شمار میروند و آموزه های آنان به لحاظ ماهوی بسیار متفاوت با آموزه های متصوفه پیشین است، چنین سخنی را تحریف کرده و برداشت شخصی از آن داشته اند. این گروه گویند در انجام طریقت، رعایت شریعت الزامی است اما اگر کسی به مراتب بالای عرفانی و توحید رسید دیگر ملزم به رعایت شریعت نیست و شریعت برای کسی است که در ابتدای کار باشد. شخص واصل که فنای در پروردگار شده دیگر از مرتبه بندگی بیرون آمده و نیازی به اعمال یک بنده ندارد و با این طرز تفکر تمام محرمات الهی را برای وی حلال میدانند و چنین شخصی دیگر نه نیازی به نماز و روزه و عبادات فردی دارد و نه رعایت محرم و نامحرم و همین مساله باعث بروز بسیاری از فجایع و مفاسد در این گروه شده است. سه اصطلاح شریعت و طریقت و حقیقت اگر به درستی تبیین شود چیز جدیدی نبوده و بیانی دیگر از آموزه های ماست. اما اگر بخواهد با تفسیر جهله صوفیه ارائه شود یکی از انحرافات و تفسیر انحرافی از آموزه های دینی است.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.