تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
نتیجه گیری شما کاملا درست است و اینکه شما توانسته اید در مرحله ای از شناخت قرار بگیرید که بتوانید این چنین نتیجه گیری نمائید جای بسی خوشحالیست که نباید از شکر آن غافل ماند. اما باید این نتیجه را تا رسیدن به هدف، بال و پر داد و در برابر موانعی که شیطان برای دور شدن از هدف ایجاد می نماید بیشتر تلاش نمود و بهتر است این تلاش را در زمینه ی مطالعات مباحث عقلی بیشتر نمائید و با عنایت به ادعیه، زیارات و تامل، تفکر و تقید به این امور، اراده ی خود را در تلاش برای رسیدن به هدف مقدس خویش تقویت نمائید. مطالعه مباحث عرفانی در این مرحله خیلی ضرورتی ندارد. اما مطالعه کتب معتبر مانند کتب شهید مطهری در باب عقائد و تفسیر و اخلاق و آثار فراوان ایشان مثل: توحید، معاد، شفاعت، مجموعه آثار و همچنین سی دی مطهر که در بازار موجود است. و نیز کتابهای حضرت آیت الله سبحانی در باب عقائد مانند: منشور عقائد، اندیشه جاوید و الهیات ایشان و نیز کتابهای آقای مصباح مانند: آموزش عقائد، و کتابهای معتبر دیگری که می شناسید می تواند همراه خوبی برای رسیدن به این هدف بزرگ باشد.
اما چون فرموده اید که به معرفی کتاب اکتفا نشود عرض می نمائیم که برای رسیدن به خدا همانگونه که خود نتیجه گیری فرموده اید اول باید خدا را بشناسیم. او مهربان است، بخشنده است، داناست، تواناست، آفریننده است، همیشه در کار است، هیچ گاه غافل نمیشود، خوب است و خوبیها را دوست دارد، عادل و عدالتگستر است، یار ناتوانان و دستگیر درماندگان است، راهنماست، دلسوز است، قدردان است،.... و خیلی از ویژگیهایی که ستودنی و دوست داشتنی است. او همه این ویژگیها و صفات را نه تنها دارد، که در بیشترین حد دارد. علاوه بر اینها، هیچ ویژگی ناجور و نادرست در خدا نیست.
گام بعدی این است که ببینیم کدام یک از این ویژگیها در ما هست و کدام نیست. آنها را که نیست در خود به وجود بیاوریم و آنها را که هست تقویت کنیم. ویژگیهای نادرست را هم از خود به دور بریزیم: حسادت، تنبلی، دروغ، بدگویی، ترس، تملق ناامیدی و...، انسان کامل انسانی است که هیچ ویژگی منفی ندارد و همه ویژگیهای مثبت را که در خدا هست، داراست. پس او برتر از همه انسانها، برتر از همه فرشتگان و در نتیجه برتر از همه آفرینش است و به خاطر کامل بودن صفات الهی در وجود او، نزدیکترین موجود به خداست. او در نظام هستی در مرتبهای بعد از خدا و قبل از همه موجودات قرار دارد و بالاتر از همه آنهاست.
مخلص کلام اینکه برای رسیدن به خداوند یک گام بیشتر لازم نیست همانگونه که امام صادق علیه السلام فرمودند:
و ربما أقمت نفسک علی العبادة متکلفا و اللَّه یرید الاخلاص، و ربما افتخرت بعلمک و نسبک و أنت غافل عن مضمرات ما فی غیب اللَّه تعالی، و ربما تو همت أنک تدعو اللَّه و أنت تدعو سواه، و ربما حسبت أنک ناصح للخلق و انت تریدهم لنفسک أن یمیلوا الیک، و ربما ذممت نفسک و أنت تمدحها علی الحقیقة.[1]
و گاهی خود را به عبادت وامیداری و روی تکلف عبادت میکنی، در صورتی که مطلوب نزد پروردگار متعال اخلاص در عبادت است. و بسا هست که به وسیله علم و نسب خود به خود بالیده و مغرور میگردی، در صورتی که از باطن و از غیب و نتیجه جریان کارهای خود غافل هستی. و گاهی خدا را میخوانی، ولی در حقیقت توجه و اقبال تو به غیر خداوند است. و بسا هست که خود را نصیحت کن و خدمتگزار مردم قرار میدهی، در صورتی که مقصد و منظور تو دعوت مردم است به سوی خود و میخواهی خود را معرفی کرده و دیگران را به جانب خود سوق بدهی. و گاهی هست که در مقابل مردم خود را کوچک شمرده و مذمت میکنی، در صورتی که منظور تو بزرگ کردن و تعریف خود است.
شرح:
برگشت این همه غرور به خود بینی است، و خود بینی بزرگترین حجاب و مانع وصول به حق و خدا بینی است، و تا انسان خود را میبیند و خود را میخواهد محال است خدا را ببیند و روی اخلاص خدا را بخواهد، و چون از خود گذشت و خود را ندید به خداوند رسید. پس راه رسیدن به خدا یک قدم بیش نیست و آن از خود گذشتگی است.
گر جان به تن ببینی مشغول کار او* هر قبلهای که بینی بهتر ز خود پرستی* تا فضل و عقل بینی بیمعرفت نشینی* یک نکتهات بگویم خود را مبین که رستی
موفق باشید.
توحید و خدا شناسی
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.