دلیل قانع کننده بر اثبات خدا /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

این که ما از چه راهی به خدا رسیده و اطمینان یافته ایم یک مساله است و این که دلایل وجود خدا چیست و کدام یک برتر است مساله دیگری است.عمده ترین چیزی که ما و بیشتر انسانها را به سوی خدا سوق می دهد شعور فطری و سائقه غریزی ماست . یعنی همه ما ذاتا دارای نوعی خدا آگاهی و گرایش و تمایل به سوی او هستیم . بنا بر این خدا هم در کنه ادراکات و شناختهای ما حضور دارد و از عمق جان او را می شناسیم و هم در عرصه عواطف و گرایشات ما جایگاه رفیعی دارد و از سویدای دل او را خواهانیم . ام افزون بر آن دلایل بیشواری نیز در رابطه با اثبات وجود او هست که امتیازات هریک بر دیگی نسبی است .


این که ما از چه راهی به خدا رسیده و اطمینان یافته ایم یک مساله است و این که دلایل وجود خدا چیست و کدام یک برتر است مساله دیگری است.عمده ترین چیزی که ما و بیشتر انسانها را به سوی خدا سوق می دهد شعور فطری و سائقه غریزی ماست . یعنی همه ما ذاتا دارای نوعی خدا آگاهی و گرایش و تمایل به سوی او هستیم . بنا بر این خدا هم در کنه ادراکات و شناختهای ما حضور دارد و از عمق جان او را می شناسیم و هم در عرصه عواطف و گرایشات ما جایگاه رفیعی دارد و از سویدای دل او را خواهانیم . ام افزون بر آن دلایل بیشواری نیز در رابطه با اثبات وجود او هست که امتیازات هریک بر دیگی نسبی است . به عنوان مثال برهان نظم برای عموم مردم قابل فهم تر و روشن تر است . در مقابل ادله فلسفی از استحکام و قوت بیشتری برخوردارند اما به لحاظ دشواری و مقدمات پیچیده تنها نزد متفکران مطرح می شوند. در این جا به طور فشرده و اختصار متوان به ذکر یکى از روشن ترین ادله فلسفی بسنده نموده و براى تحقیق بیشتر کتاب هایى را معرفى کنیم. این برهان ضمن آن که قدمت بسیارى دارد یکى از استوارترین ادله خداشناختى است واز جهان اسلام به تئولوژى غربى نیز راه یافته و نزد تئولوژیست ها و فیلسوفان دین در غرب تحت عنوان (Argument From Contingency) به عنوان خدشه ناپذیرترین برهان - که تاکنون اندیشه بشر بدان راه یافته - مورد پذیرش واقع گردیده است. سیر پیدایش و سپس ورود این برهان در اندیشه هاى کلامى غرب طبق نمودار زیر است: فارابى >--- ابوعلى سینا >---غزالى >--- ابن رشد اندلسى >--- ابن میمون >--- الهیات نوین غرب اصل برهان به طور فشرده از قرار زیر است: 1- بدون شک جهانى واقعى نه وهمى صرف وجود دارد (رئالیسم و نفى سفسطه). 2- آنچه در جهان است همه ممکن الوجودند. یعنى وقتى نظر به ذات آنها کنیم هیچ یک بالذات اقتضاى وجود ندارند. بلکه همه موجوداتى هستند که مى شود وجود داشته باشند و مى شود وجود نداشته باشند. به عبارت دیگر در مرتبه ذات و بدون علت هیچند. 3- تمام جهان یک واحد ممکن الوجود است. زیرا وقتى اجزاى جهان همه ممکن الوجود باشند کل جهان - که یک واحد ارگانیک است - نیز ممکن الوجود است واز مجموعه موجودات ممکن الوجود واجب الوجود پدیدار نمى شود. پس جهان یک واحد ممکن الوجود بیش نیست. 4- هر ممکن الوجودى در تحقق و بقاى خویش نیازمند و وامدار دیگرى است. به عبارت دیگر اگر جهان بى نهایت پدیده هم باشد از بى نهایت صفر هیچ چیز درست نمى شود و اگر وراى سلسله موجودات امکانى واجب بالذاتى درکار نباشد جهان هیچ اندر هیچ خواهد بود. در این جا مى توان مثالى از فارابى در برهان مشروطیت ذکر کرد: فرض کنید لشکرى انبوه از سربازان براى حمله آماده باشند. لیکن به هرکس فرمان حمله دهند آنها بگویند: تا زمانى که دیگرى حمله نکند من نیز حمله نخواهم کرد. یعنى هر کسى حمله رامشروط به آغاز تهاجم توسط دیگرى کند. در این صورت کاملا روشن است که اگر هیچ کس حاضر نشود بدون شرط حمله را آغاز کند هرگز تهاجمى صورت نخواهد گرفت حتى اگر فرضا عدد سربازان به بى نهایت برسد. یعنى با بى نهایت حمله مشروط بدون یک تهاجم نامشروط هرگز تهاجمى صورت نمى گیرد. همین طور از بى نهایت ممکن الوجود - که هستى اش وامدار متعلق وابسته و مشروط به دیگرى است - بدون وجود یک موجود ناوابسته نامشروط و غیر متعلق به دیگرى (خدا) هیچ موجودى امکان تحقق ندارد و چون مى بینیم جهانى از ممکنات تحقق یافته است پس قطعا درمى یابیم که آن موجود واجب نیز وجود دارد. البته برهان وجوب و امکان به اشکال دیگرى نیز تقریر یافته و در این جا تنها یکى از تقاریر آن را ذکر نمودیم. در این رابطه مى توانید از نگارش هاى زیر استفاده کنید: 1- اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5،علامه طباطبایى - شهید مطهرى 2- علل گرایش به مادیگرى،شهید مطهرى 3- آموزش فلسفه، ج 2،محمد تقى مصباح یزدى 4- مسایل کلام جدید،مصطفى ملکیان 5- کلیات فلسفه،آوروم استرول ریچارد پاپکین، ترجمه: دکتر سید جلال الدین مجتبوى- تبیین براهین اثبات خدا، آیت الله جوادی آملی، مرکز نشر اسراء قم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image