تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

چه کنیم تا کالبد و جسد را کنار نهاده تا روح و معنویت در هنگام عبادت در محضر حق تعالی حضور داشته باشیم؟


سؤال دشواری است چون از جانبی حضور حق تعالی. بویژه در آن مراتب عمیق و شور انگیزش، چنان عالمی است که تنها ره یافتگان به آن وادی می‌توانند از آن خبر دهند و فقط همانها که این راه را طی کرده‌اند، می‌توانند مسیر رسیدن به آن ساحت قدسی را نشان دهند. و از سوی دیگر واژه‌هایی چون روح، معنویت و... نیز به خوبی معنای واحد و روشن فلسفی و و عقلانی ندارند و به همین دلیل نزاعها بر سر تعیین مراد از آنها فراوان به چشم می‌خورد. اما تفضل و عنایت الهی موهبت بزرگ معصومین _ علیهم السّلام _ را بر ما گرفتاران وادی ظلمت ارزانی داشته است و اخبار و آثار ایشان می‌تواند مشعل فروزان ما برای سفر به سرزمین نور وقداست باشد. از تذکر این نکته ناگزیرم که رسیدن به لذت عبادت و بار یافتن در محضر حضرت حق، تنها زمانی میسر و ممکن می‌گردد که آیینة قلب آدمی از هرگونه قذارت و آلودگی پاک و مصفا گردد، بگونه‌ای که در آن جز نقش (واحد) هیچ نماند و البته پس از رسیدن به آن مقام و مرتبت، حصول معنویت و لذت عبادت خود بخود و به فضل لاینقطع الهی حاصل می‌گردد و هر کس به آن مقام راه یابد هرگز میل به بازگشت به لذتهای دنیا را در سر نمی‌پروراند. چنان انسانی زندگی کاملاً دیگری را شروع می‌نماید. با این مقدمه اجمال آن سؤال بس دشوار شما چنین خواهد بود: 1. به روح عبادت نخواهیم رسید جز آنکه در تزکیه و تهذیب نفس و تحمل ریاضات شرعیه که همت ببندیم و به گفتة پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ جهاد اکبر را نیز با فتح و پیروزی به فرجام رسانیم و خود معلوم است که این کار همت بلند و مردانه می‌طلبد. از آن نوع که ابراهیم خلیل علیه السلام داشت. شیر آن نبود که صفها بشکند شیر آنست که خود را بشکند 2. پس از تهذیب نفس، بعنوان جزء العلة اطاعت کامل فرمان شریعت مداواء تکالیف دینی، در رسیدن به چنان سرمنزل فرحناک تأثیر فراوان دارد. البته این عبادات فقط نماز نیست اما، ما بعنوان مثال و بعنوان بارزترین مصداق عبادت به شرایط ظاهری و باطنی نماز اشارات گذرایی می‌نماییم: شرایط ظاهری شامل کلیة شرایط و آداب نماز می‌گردد که در کتب فقهیه و رسایل توضیح المسائل بیان گردیده است نظیر طهارت، نیت، تکبیرة الاحرام... و تأکید می‌گردد که در حصول روح عبادت علاوه بر شرایط نماز، آداب نماز نیز اهمیت بسیار دارند و این آداب را نباید نادیده انگاشت.[1] و اما شرایط باطنی نماز عبارت‌اند از: 1. آگاهانه باشد. یعنی نماز باید با آگاهی کامل از معانی اذکار و اعمال و مفاهیم آن خوانده شود. 2. خالصانه باشد. به این معنا که تلاش گردد صرفاً انگیزة ما از خواندن نماز تعبد در برابر عظمت خالق باشد. 3. خاشعانه باشد. یعنی تلاش نماید نهایت بزرگی خداوند را در برابر خود مجسم سازد و کوچکی و حقارت خود را در برابر آن عظمت تجسم بخشد. 4. مخفیانه باشد. رسول خدا (ص) فرمود: اعظم العبادة اجراً اخفاها.)[2] بیشترین پاداش به عبادتی داده می‌شود که مخفی باشد. 5. با حضور قلب باشد. یعنی خود را کاملاً در محضر پروردگار احساس کنیم و تمام فکر و اندیشة خود را بر عبادت متمرکز سازیم. و اما در حصول این حالت یعنی حضور قلب که در اهمیت آن در نماز هر چه بگوییم مبالغه نکرده‌ایم، لازم است به عوامل و شرایطی توجه گردد که عبارتند از: 1. اهمیت دادن به نماز عارف بزرگ، استاد امام خمینی(ره) میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(رحمة الله علیه) می گوید: حضور قلب سببش همت آدمی است چون قلب تابع همت و ایمان انسان به حقیقت نماز می باشد. آن کس که به این حقیقت اعتقاد داشته باشد که نماز معراج اوست و مایه اوج و سعادت او خواهد شد، با کسی که نماز را سر بار خود و یک تکلیف طاقت فرسا می پندارد یقیناً از جهت دارا بودن حضور قلب متفاوتند.[3] پس اگر بخواهیم در نماز حضور قلب پیدا کنیم باید اهمیت عبادت را به قلب تفهیم و تلقین کنیم و این ممکن نیست مگر با فهمیدن فواید و اسرار و حقایق نماز که در موارد بعدی مطرح خواهد شد.[4] 2. شناخت و آگاهی معرفت و آگاهی نسبت به معبود و عبادت تأثیر بسزایی در کسب حضور قلب دارد. چنانچه امام صادق علیه السلام می فرماید: ما من شی بعد المعرفه یعدل هذه الصلاة.[5] بعد از معرفت، عملی وجود ندارد که با نماز رقابت کند. شناخت انسان نمازگزار باید به مرحله ای برسد که خود را محتاج و نیازمند به خدا بداند و در آیات و روایاتی که انسان را محتاج و نیازمند واقعی به خدا می شمارد توجه و تفکر نماید مثلاً آنجا که قرآن می فرماید: انتم الفقراء الی الله: یعنی شما نیازمندان به سوی خدا هستید، گویای این است که زمانیکه می خواهم نماز بخوانم اگر فکر کنم که من الان با کسی می خواهم صحبت نمایم که تمام زندگی و وجودم وابسته به اوست و هر نفسی که می کشم محتاج عنایت او هستم و هرچه بخواهم در دست اوست یقیناً توجه بیشتری در نماز خواهم نمود.[6] و اگر فکر کنم که من الان با کسی می خواهم حرف بزنم که عظمت و بزرگی او همه جا را فرا گرفته و تمام اهل زمین و آسمان در برابر عظمت او سر فرود می آورند و بر همه چیز آگاه است و همه چیز را می بیند و همین لحظه مرا می بیند، مطمئناً با حالت خضوع و خشوع نماز اقامه خواهم نمود. الم یعلم بان الله یری: آیا نمی داند که خدا او را می بیند.[7] در روایت از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده که می فرماید: آن چنان خدا را عبادت کن که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی‌بینی، او تو را مشاهده می کند.[8] اینها(احساس نیازمندی به خدا، درک عظمت و بزرگی خداوند و احساس حضور در برابر خداوند) عوامل موثری در کسب حضور قلب می باشند. 3. احساس نیاز یکی دیگر از عوامل ایجاد حضور قلب در عبادت احساس نیاز به نماز است. اگر انسان باور کند که نماز سرمایه سعادت و بهترین وسیله ارتباط مخلوق با خالق و نردبان صعود و معراج مؤمن و مایه نزدیکی به خداوند متعال و دژ محکمی در برابر حملات شیطان و مایه آرامش در زندگی و بطور کلی کارخانه انسان سازی است، آنچنان احساس نیازی به نماز خواهد نمود که به هیچ وجه آن را از دست نخواهد داد.[9] 4. فهمیدن معانی نماز شخص نماز گزار با توجه به معانی و مفاهیم الفاظ نماز در حقیقت خدا را در قلب حاضر می یابد. اگر نماز گزار دقیقاً معانی نماز را به قلب القاء نماید آنجاست که اثر خودش را خواهد گذاشت و لذا امام صادق علیه السلام می فرماید: آن کس که دو رکعت نماز بخواند و بفهمد چه می گوید، از نماز خارج نمی شود مگر اینکه گناهان او بخشیده شده است.[10] اینجاست که زبان، معلم و قلب، متعلم است یعنی با زبان معانی را به قلب القاء می کند و قلب همانند طفلی که می خواهد سخن بگوید و هنوز زبان باز نکرده معانی را می پذیرد و پس از مدتی قلب زبان باز کرده و معلم می شود و زبان تابع قلب می شود و لذا امام صادق علیه السلام می فرماید: قلب را قبله زبانت قرار بده و زبان را تکان مده مگر با اشارة قلب و موافقت عقل و رضایت ایمان.[11] 5. یاد مرگ و نماز وداع اگر نماز گزار قبل از نماز مرگ خویش را به یاد آورد و با همان حال به نماز مشغول شود نمازش با حضور قلب خواهد شد. امام صادق علیه السلام می فرماید: هنگامی که نماز واجب را می‌خوانی در وقتش بخوان مانند کسی که نماز وداع می خواند و می ترسد که بعد از این توفیق نماز خواندن نیابد.[12] 6. دعا و طلب حضور قلب در نماز تحصیل حضور قلب بدون کمک و یاری خداوند ممکن نیست لذا در نمازهای یومیه می خوانیم ایاک نعبد و ایاک نستعین: یعنی اگر چه ما تو را عبادت می کنیم و لیکن در همین عبادت هم از تو استعانت می جوییم. و البته عوامل دیگری نیز ذکر شده که در مرتبه بعدی قابل توجه می باشند. مثلاً رعایت بعضی از مقدمات و مستحبات نماز مانند استعمال بوی خوش و هفت مرتبه تکبیر گفتن قبل از تکبیرة الاحرام و نگاه کردن به محل سجده در حال قیام یا بستن چشم ها در موارد ضروری و نگاه بین دو پا در هنگام رکوع و نگاه به پاها در حال تشهد و چسباندن دستها به بدن در حال قیام و غیره. البته حضور قلب کامل نیاز به رفع موانعی از جمله ترک گناهان و ترک شتاب زدگی و غیره دارد که از گفتن آنها صرف نظر می کنیم. این را نیز باید دوباره متذکر شد که حضور قلب زمانی حاصل می شود که بر این شرایط مداومت و مراقبت داشته باشیم وگرنه اثر نخواهد کرد. البته خدای متعال به لطف کامل خود این نوع نقیصه را به واسطه نوافل(نمازهای مستحبی) جبران نموده است که امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرماید: نافله برای این قرار داده شده است تا آنچه از واجب فاسد شده جبران گردد.[13]این جبران به این معناست که اگر نماز گزار نتوانست این حضور قلب را در نماز واجب پیدا کند به وسیله خواندن نوافل قبل و بعد از فریضه جبران می نماید چرا که همه این امور وسیله ای برای به کمال رسیدن و انسان شدن است و اگر سوخت آدمی در یکی از اینها تمام شد، از دیگری جهت حرکت استفاده می کند چون مهم به مقصد رسیدن است لذا با ضمیمه شدن نوافل به واجبات هدف حاصل می شود. منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. حضور قلب در نماز، نوشته علی اصغر عزیزی تهرانی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. 2. آداب نماز امام خمینی(ره) موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). 3. اسرار الصلاة، نوشته میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ترجمه رضا رجب زاده، انتشارات پیام آزادی. 4. صلوة الخاشعین، آیت الله دستغیب، کانون تربیت شیراز. پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله می فرماید: هنگامی که انسان برای نماز می ایستد باید تمام توجهش و قلبش به خدا باشد تا هنگام اتمام نماز در این صورت مانند روزی خواهد شد که از مادر متولد شده است(یعنی پاکیزه و بی گناه). (محجة البیضاء، نوشتة فیض کاشانی، ج 1، ص 382، انتشارات مؤسسه الاعلمی بیروت) -------------------------------------------------------------------------------- [1] . سر الصلوة، امام خمینی (ره) ، ص 34، 74، 80، 76، 94، 99، 108. [2] . بحارالانوار، ج 70، ص 251. [3] . اسرار الصلاه، نویسنده: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ترجمه رجب زاده صفحه 301 انتشارات پیام آزادی [4] . حضور قلب در نماز، علی اصغر عزیزی تهرانی، صفحه 108، دفتر تبلیغات اسلامی. [5] . بحارالانوار، جلد 69، ص 406 [6] . رجوع شود به کتاب حضور قلب در نماز صفحه 112 تا 117 [7] . سوره علق، آیه 14 [8] . نهج الفصاحه، ص 65، ترجمه ابوالقاسم پاینده، انتشارات جاویدان. [9] . رجوع شود به کتاب حضور قلب در نماز نوشته علی اصغر تهرانی، صفحه 118 تا 122 [10] . بحارالانوار، جلد 1، صفحه 240 [11] . مصباح الشریعه ترجمه عبدالرزاق باب 5 نشر صدوق [12] . بحارالانوار، جلد 83، صفحه 232 [13] . علل الشرایع، ج دوم، صفحه 23، نوشته شیخ صدوق، موسسه العلمی بیروت .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/03



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image