سیره عملی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) /

تخمین زمان مطالعه: 9 دقیقه

سیره عملی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زمان حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، به همه‌ی مردم، حکمت و علم بیاموزند، تا آنجا که زنان در خانه‌ها، با کتاب خدا و سُنّتِ پیامبر، ‌قضاوت کنند. در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد. مهدی، به تأیید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد. الف) سیرت دینی


سیره عملی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زمان حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، به همه‌ی مردم، حکمت و علم بیاموزند، تا آنجا که زنان در خانه‌ها، با کتاب خدا و سُنّتِ پیامبر، ‌قضاوت کنند. در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد. مهدی، به تأیید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد. الف) سیرت دینی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در برابر خداوند و جلال خداوند، فروتن است، ‌همچون عقاب، به هنگامی که بال خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته، از اوج آسمان فرو د آید. مهدی، در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلی است، و همه‌ی هستی او را در خود فرو برده است.[۱] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، عادل است و خجسته و پاکیزه. او ذرّه‌ای از حق را فرو نگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند... مهدی، همواره بیم خداوند را به دل دارد، و به مقام تقرّبی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبدد، و سنگی روی سنگ نگذارد. در حکومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حدّ خدایی جاری گردد.[۲] ب) سیرت خلقی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، صاحب حشمت و سکینه و وقار است. مهدی جامه‌هایی درشتناک پوشد، و نان جو خورد. علم و حلم مهدی از همه‌ی مردمان بیشتر است. مهدی، همنام پیامبر است (محمد)، و خُلق او، خُلق محمدی است.[۳] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، در جهان، با مشعل فروزان هدایت سیر کند، و چونان صالحان بزید.[۴] ج) سیرت عملی به هنگام رستاخیزِ مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا که هر کس هر چه نیاز دارد، از آن دیگری بردارد، بی‌هیچ ممانعتی.[۵] در زمان مهدی، مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نگیرند.[۶] کینه‌ها از دل‌ها بیرون رود، و همه جا را آسایش و امنیت فرا گیرد.[۷] مهدی، بخشنده است، ‌و بی‌دریغ، مال و خواسته، به این و آن دهد. نسبت به عمّال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت‌گیر باشد، و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان.[۸] علامه المهدی، أن یکُونَ شدیداً عَلَی العُمّال، جَواداً بِالمال، رَحیماً بِالمَساکین.[۹] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، در رفتار چنان است که گویی با دست خود،‌کره و عسل، به دهان مسکینان می‌نهد.[۱۰] ” مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، صاحب حشمت و سکینه و وقار است. مهدی جامه‌هایی درشتناک پوشد، و نان جو خورد. علم و حلم مهدی از همه‌ی مردمان بیشتر است. مهدی، همنام پیامبر است (محمد)، و خُلق او، خُلق محمدی است. “ مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، چونان امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ زندگی کند، نان خشک بخورد، و با پارسایی بِزید.[۱۱] د) سیرت انقلابی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، حقّ هر حقداری را بگیرد و به او دهد؛ حتی اگر حق کسی زیر دندان دیگری باشد، از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب بیرون کشد، و به صاحب حق باز گرداند.[۱۲] چون مهدی قیام کند، جزیه برداشته شود، و غیر مسلمانی نماند. او مردم را با شمشیر به دین خدا دعوت کند، هر کس نپذیرد گردن زند، و هر کس را سرکشی کند، خرد سازد.[۱۳] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، وارد شهر کوفه شود، و هر منافق و شک باوری را بکشد، و کاخ‌ها را ویران سازد، و ارتش مستقر در آنجا را از دم تیغ بگذراند. اینچنین، ظَلَمَه و اعوان ظلمه را بی‌دریغ بکشد، تا خدا راضی شود و خشنود گردد.[۱۴] مهدی، مانع الزّکاه[۱۵] را بکشد. زانی مُحْصِن را نیز بدون طلب شاهد رَجْم کند.[۱۶] هـ ) سیرت سیاسی به هنگام حکومتِ مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، حکومت جبّاران و مستبکران، و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود گردد.[۱۹] شهر مکه، قبله‌ی مسلمین، مرکز حرکت انقلابی مهدی شود. نخستین افراد قیامِ او, در آن شهر، گرد آیند،و در آنجا به او بپیوندند. مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، به نفوذ یهود و مسیحیت در جهان خاتمه دهد. از غار اَنطاکیه، تابوت سکینه را بیرون آورد، نسخه‌ی اصلی تورات و انجیل در آن است. و بدین گونه در میان اهل تورات با تورات، و در میان اهل انجیل با انجیل حکم کند، و آنان را به متابعتِ خویش فرا خواند. برخی به او بگروند.[۲۰] با دیگران جنگ کند، ‌و هیچ صاحب قدرتی و صاحب مرامی (چه از اهل کتاب و چه از دیگر مسلک‌ها و مرام‌ها) باقی نماند، و دیگر هیچ سیاستی و حکومتی، جز حکومت حقّه‌ی اسلامی و سیاست عادله‌ی قرآنی، در جهان جریان نیابد. بدین گونه حکومت مهدی،‌شرق و غرب عالم را فرا گیرد. عیسی ـ علیه السّلام ـ از آسمان فرود آید، و پشت سر مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نماز گزارد، و فریاد زند که: "درِ بیت المقدس را باز کنید! " در را باز کنند. و این چنین جهان از وجود یهودی پاک گردد. آری، چون مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ قیام کند، زمینی نماند، مگر این که در آنجا گلبانگ محمدی: "أشهَدُ أن لا إله إلاّ الله، وَ أشهَدُ أنَّ مَحَمَّداً رَسولُ الله " بلند گردد.[۲۲] و) سیرت تربیتی در زمان حکومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه ” مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، به نفوذ یهود و مسیحیت در جهان خاتمه دهد. از غار اَنطاکیه، تابوت سکینه را بیرون آورد، نسخه‌ی اصلی تورات و انجیل در آن است. و بدین گونه در میان اهل تورات با تورات، و در میان اهل انجیل با انجیل حکم کند، و آنان را به متابعتِ خویش فرا خواند. برخی به او بگروند “ الشریف ـ ، به همه‌ی مردم، حکمت و علم بیاموزند، تا آنجا که زنان در خانه‌ها، با کتاب خدا و سُنّتِ پیامبر، ‌قضاوت کنند.[۲۳] در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یابد. مهدی، به تأیید الهی، خردهای مردمان را به کمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد.[۲۴] در روزگار ظهور دولت مهدی، عیب و آفت از شیعه برطرف گردد، و دل‌های آنان چون پاره‌های پولاد شود. یک مرد،‌به نیرو، چون چهل مرد باشد. و حکومت و سروری روی زمین به دست آنان افتد.[۲۵] ز) سیرت اجتماعی چون مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، درآید ـ پس از سختی‌ها که افتد، و جنگ‌ها که رَوَد ـ ظلم و ستم را براندازد، و سراسر زمین را از عدل و داد بپا کند. هیچ جای در زمین باقی نماند، مگر این که از برکت عدل و احسان او فیض برد و زنده شود، حتی جانواران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت و داد و نکویی بهره‌مند گردند.[۲۶] و همه‌ی مردم، در زمان مهدی، توانگر و بی‌نیاز شوند.[۲۷] عدالت مهدی چنان باشد، که بر هیچ کس، در هیچ چیز، به هیچ گونه، ستمی نرود. نخستین نشانه‌ی عدل او آن است که سخنگویان حکومت او، در مکه، فریاد زنند: "هر کس نماز فریضه‌ی خویش را، در کنار حَجَر الأسود و محل طواف، خوانده است، اکنون می‌خواهد نماز نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی پایمال نگردد، و هر کس می‌خواهد نماز فریضه بخواند، بیاید و بخواند. "[۲۸] ح) سیرت مالی همه‌ی اموال جهان، در نزد مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین. آنگاه مهدی به مردمان بگوید: "بیایید! و این اموال را بگیرید! اینها همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آنها، قطع رَحِم کردید و خویشان خود را رنجاندید، خون‌های بناحق ریختید، و مرتکب گناهان شدید. بیایید و بگیرید! " پس دست به عطا گشاید، چنان که تا آن روز کسی آنچنان بخشش اموال نکرده باشد.[۲۹] در زمان مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، زمین محصول بسیار دهد، و مال و خواسته همی خرمن شود. هر کس نزد مهدی آید و گوید: "به من مالی ده! "، مهدی بی‌درنگ بگوید: "بگیر ".[۳۰] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، اموال را، به صورت مساوی، میان همگان تقسیم کند.[۳۱] و کسی را بر کسی امتیاز ندهد.[۳۲] ط) سیرت اصلاحی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، فریادرسی است، که خداوند او را بفرستد، تا به فریاد مردم عالم برسد. در روزگار او، همگان، به رفاه و آسایش و وفور نعمتی بی‌مانند دست یابند، حتی چهارپایان فراوان گردند، و یا دیگر جانواران، خوش و آسوده باشند. زمین گیاهان بسیار رویاند. آب نهرها فراوان شود. گنج‌ها ” در زمان مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، زمین محصول بسیار دهد، و مال و خواسته همی خرمن شود. هر کس نزد مهدی آید و گوید: "به من مالی ده! "، مهدی بی‌درنگ بگوید: "بگیر " “ و دفینه‌های زمین و دیگر معادن استخراج گردد.[۳۳] در زمان مهدی،‌آتش فتنه‌ها و آشوب‌ها بیفسرد، رسم ستم و شبیخون و غارتگری برافتد، و جنگ‌ها از میان برود.[۳۴] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، مردم جهان را،‌از آشوبی بزرگ و همه‌گیر و سردرگُم نجات بخشد.[۳۵] در جهان،‌جای ویرانی نماند، مگر آن که مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ آنجا را آباد سازد.[۳۶] یاران قائم به سراسر جهان پا نهند، و همه جا قدرت را در دست گیرند. همه کس و همه چیز مطیع آنان شوند، حتی درندگان صحرا و مرغان شکاری، ‌همه و همه، رضا و خشنودی آنان را بطلبند. شادی و شادمانی یافتن به این پیام آوردنِ دین و صلاح و عدالت، تا بدانجاست که قطعه‌ای از زمین بر قطعه‌ای دیگر مباهات کند که یکی از یاران مهدی بر آنجا پا نهاده است.[۳۷] ________________________________________ [۱] . المهدی الموعود...، ج۱، ص۲۸۰ و ۳۰۰. [۲] . همان. [۳] . همان، ج۱، ص۲۸۱ـ۲۸۲ و ۲۶۶ و ۳۰۰. [۴] . همان. [۵] . الاختصاص، ص۲۴. [۶] . وسائل الشیعه، ابواب تجارت. [۷] . بحارالانوار، ج۱۰. [۸] . المهدی الموعود...، ج۱، ص۲۷۷ـ۲۷۶. [۹] . همان. [۱۰] . همان، ج۱، ص۲۹۷. [۱۱] . الغیبه، نعمانی؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۹. [۱۲] . المهدی الموعود...، ج۱، ص۲۷۹، ۲۸۲، ۲۸۳. [۱۳] . همان. [۱۴] . الارشاد؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۸. [۱۵] . کسانی که زکات را پرداخت نمی‌کنند. [۱۶] . کمال الدین؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۵. [۱۷] . الغیبه، نعمانی؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۵. [۱۸] . همان. [۱۹] . المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۲. [۲۰] . همان، ج۱، ص۲۵۴ـ۲۵۵. [۲۱] . همان، ج۲، ص۵ و ۷. [۲۲] . تفسیر عیاشی، بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۴۰. [۲۳] . بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۲. [۲۴] . اصول کافی، ج۱، کتاب العقل، حدیث ۲۱. [۲۵] . خصال صدوق؛ خرائج راوندی؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷، ۳۳۵. [۲۶] . بحارالانوار، ج۱۰. در این باره روایات بسیار است و معروف. [۲۷] . بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۴۶. [۲۸] . الکافی، ‌ج۴، ص۴۲۷. [۲۹] . علل الشرایع صدوق، بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۹. [۳۰] . کشف الغمّه اربلی؛ کفایه الطالب کنجی شافعی؛ بحارالانوار،‌ج۵۱،‌ص۸۸. [۳۱] . فصل سیزدهم کتاب خورشید مغرب،‌عنوان تساوی در اموال نیز ملاحظه کنید. [۳۲] . المهدی الموعود، ج۱، ص۲۶۴، ۲۷۵، ۲۷۷، ۲۸۵، ۲۸۷، ۲۸۸، ۳۱۱، ۳۱۸؛ و ج۲، ص۱۱. [۳۳] . همان. [۳۴] . همان. [۳۵] . همان. [۳۶] . همان. [۳۷] . کمال الدین؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۷. منبع: کتاب تاریخ فکری و سیاسی امامان شیعه - رسول جعفریان،ص۵۹۶ انتهای پیام/م/47 مرجع : خبرگزاری فارس .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image