تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
برادر گرامی با توجه به اینکه جنابعالی مشخص نکرده اید که از کدام یک از مذهب فقهی اهل سنت پیروی می کنید، ما نظر هر کدام را برای شما ذکر می کنیم و در پایان نظر امامیه را هم خدمت شما عارض می شویم.
البته شیر دادن شرایط زیادی دارد که ما آنهایی که متناسب با سوال شماست ذکر می کنیم از آن جمله است:
1. هر چهار مذهب فقهی اهل سنت(شافعی، مالکی، حنفی، حنبلی) قائلند که شیر به هر طریقی به دهان طفل رسیده باشد، در حرمت کفایت می کند، اما امامیه(شیعه) قائل است که طفل فقط باید از پستان زن شیر خورده باشد نه راه های دیگر مثل اینکه در حلق طفل بریزند.
2. شافعی و حنابله قائلند که حداقل طفل باید 5 بار شیر خورده باشد، اما حنفیه و مالکیه قائلند که به مجرد اینکه شیر خوردن صدق کند، حرمت ثابت می شود. زیاد باشد یا کم فرقی ندارد. حتی اگر یک قطره هم باشد حرمت ثابت است. اما شیعه، قائل است که طفل باید یک شبانه و روز کامل و یا 15 مرتبه فقط از یک زن شیر بخورد و در این میان زن دیگری به کودک شیر ندهد و طعامی غیر از شیر نخورد.
3. شافعی و شیعه و حنابله قائلند که زمان معتبر در صدق حکم رضاع تا زمانی است که طفل دو ساله شود.(یعنی اگر بعد از اینکه دو ساله شد شیر بخورد اعتباری ندارد و حکم محرمیت بر آن بار نمی شود. و مالکیه قائل است دو سال و دو ماه معتبر است. ولی حنفیه قائلند که تا دو سال و نیم بچه اگر شیر بخورد احکام بر او بار می شود، ولی اگر بعد از سن دو و نیم سالگی شیر زنی را بخورد هیچ اثری ندارد.[1]
جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به:
کتاب الفقه علی المذاهب الأربعة و مذهب أهل البیت، ج 4، ص 324.
توضیح المسائل محشی، ج 2، ص 506.
.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.