تفاوت نزول تورات و قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

ایا تورات برخلاف قرآن به طور مستقیم از سوی خداوند (قرآن سوره نساء آیه ۱۶۴)، و بدون واسطه فرشته وحی نازل شد؟ { سیوطی می­گوید (اتقان، جلد ۱، ۳-۱۲۲) علت آن این است که تورات بر پیامبری نازل شد که می­توانست بخواند و بنویسد ، در حالیکه قرآن به صورت بخش­های جداگانه به پیامبر بی­سواد نازل شد ( آیه ۱۵۷ سوره اعراف پیامبر اینگونه توصیف شده است؛ )}نظر مفسران شیعه وسنی راجع به این موضوع چیست؟


همه کتابهای آسمانی از طرف خدا هستند. اما نحوه نزول و دریافت آنها با هم فرق می کند.خداوند در آیه 51 سوره شوری می فرماید:« وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ ؛ شایسته هیچ انسانى نیست که خدا با او سخن بگوید، مگر از طریق وحى، یا از وراء حجاب، یا رسولى مى فرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحى مى کند، چرا که او بلند مقام و حکیم است.»از مجموع آیه چنین بر مى آید که راههای ارتباط پیامبران با خدا سه راه بوده است:القاى به قلب، از پشت حجاب، از طریق ارسال رسول (ملک).ظاهر آیات قرآن کریم از جمله آیات 145، 150 و 154 سوره مبارکه اعراف(1)، روایات اسلامی و شواهد تاریخی نشان می دهد تورات به صورت لوح نوشته نازل شده است، و خداوند با تجلی در شجر و از پشت حجاب با موسی تکلم فرموده، پس به صورت طبیعی نزول تورات به همراه ملک و رسول الهی یعنی با واسطه بوده است.اما نزول قرآن کریم به صورت غیر لوحی و غیر نوشتاری، به هر سه صورت بوده است.علما شیعه و سنی در تفسیر این مطلب نظرات متفاوتی دارند. و در فلسفه این گونه ارتباط با پیامبر اسلام(ص) و نزول قرآن دلایل مختلفی گفته شده از جمله: تحدی به قرآن و معجزه جامع، جهانی و جاودانی بودن آن بخلاف تورات و انجیل؛ آموزش تدریجی قرآن به مردم؛ صیانت قرآن از تحریف؛ موردی که سیوطی گفته؛ و ... .جهت آگاهی مراجعه کنید به بحث وحی و نزول در کتابهای: علوم القرآن عند المفسرین، از جمعی از محققین؛ التمهید فی علوم القرآن، از آیت الله معرفت(ره)؛ درسنامه علوم قرآنی، از حسن جوان آراسته. پاورقی:1- از جمله در سوره أعراف، آیات:145: « وَ کَتَبْنا لَهُ فِی الْأَلْواحِ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصیلاً لِکُلِّ شَیْ ءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُریکُمْ دارَ الْفاسِقینَ؛ و براى او در الواح اندرزى از هر موضوعى نوشتیم و بیانى از هر چیز کردیم- «پس آن را با جدّیت بگیر! و به قوم خود بگو: به نیکوترین آنها عمل کنند! (و آنها که به مخالفت برخیزند، کیفرشان دوزخ است) و بزودى جایگاه فاسقان را به شما نشان خواهم داد!» 150: « وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونی مِنْ بَعْدی أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّکُمْ وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنی فَلا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ و هنگامى که موسى خشمگین و اندوهناک به سوى قوم خود بازگشت، گفت: «پس از من، بد جانشینانى برایم بودید (و آیین مرا ضایع کردید)! آیا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمدید مدّت میعاد او)، عجله نمودید (و زود قضاوت کردید؟!)» سپس الواح را افکند، و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانیت) به سوى خود کشید او گفت: «فرزند مادرم! این گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند و نزدیک بود مرا بکشند، پس کارى نکن که دشمنان مرا شماتت کنند و مرا با گروه ستمکاران قرار مده!» 154: « وَ لَمَّا سَکَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْواحَ وَ فی نُسْخَتِها هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ ؛ هنگامى که خشم موسى فرو نشست الواح (تورات) را برگرفت و در نوشته هاى آن، هدایت و رحمت براى کسانى بود که از پروردگار خویش مى ترسند (و از مخالفت فرمانش بیم دارند).» .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image