علت اختلاف قرائت های قرآن / قرآن / قرائت و حفظ قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا با وجود تلاش هایی که عثمان برای یکی کردن قرائات انجام داد باز هم اختلاف قرائت ها باقی مانده است که بعد ها در قرون دیگر باعث نگارش کتاب هایی راجع به اختلاف قرائت ها می شود؟


1) در مورد منشأ اختلاف و تعدد قرآئات قرآن کریم اقوال متعددی وجود دارد که ذیلاً به مهمترین آنان اشاره می کنیم:الف: قرآنی که عثمان بن عفان جمع آوری کرد از شکل و نقطه و حرکت خالی بود و همین مسئله باعث شد که بعدها هر کسی بر اساس اجتهاد خود شکل و حرکت و نقطه به این الفاظ دهد و قرائت­های متعددی پیش آید. البته قصد هر کدام این بود که به وجه صحیح تلفظ قرآن برسند.ب: همه این قرائات به نحو تواتر به خود پیامبر اکرم(ص) رسیده و همه را ایشان تأیید فرموده است. لذا هر کسی با اسانید خود که به پیامبر اکرم(ص) متصل بود به یک نحوی قرائت می کرده و این منشأ اختلاف قرائت­ها گردید.ج: عرب­های عصر نزول قرآن کریم دارای لهجه های متفاوتی بودند و قرآن کریم بر اساس لهجه قریش نازل شده است. ولی عرب­های دیگر لهجه قریش را در قرائت قرآن رعایت نمی کردند. بعضی جاها که می بایست وقف کنند نمی کردند و بعضی مواضع مقصوره می­آوردند که نمی بایست مقصوره بیاورند و بعضی جاها ادغام اخفاء می کردند که قریش نمی کرد و اماله آنان غیر از اماله قریشی بود و مجموعه این اختلاف در لهجه ها منجر به اختلافات در قرائات شد.2) بسیاری از محققین متواتر بودن قرائات را از رسول­خدا(ص) قبول ندارند و دلیل تعدد قرائات را همان دلیل اول و سوم می دانند و روایاتی از اهل بیت(ع) هم تأیید می کنند که قرآن با یک حرف و قرائت نازل شده[i] و اختلاف­ها بعداً پدید آمد.در این مسأله به کتاب­هایی که در زمینه "علوم قرآنی" نوشته شده است همانند "پژوهشی در تاریخ قرآن کریم، نوشته دکتر حجتی" مراجعه فرمایید.[i]الکافی ج2 ص630 حدبث 11 و 12 و 13 1) در مورد منشأ اختلاف و تعدد قرآئات قرآن کریم اقوال متعددی وجود دارد که ذیلاً به مهمترین آنان اشاره می کنیم: الف: قرآنی که عثمان بن عفان جمع آوری کرد از شکل و نقطه و حرکت خالی بود و همین مسئله باعث شد که بعدها هر کسی بر اساس اجتهاد خود شکل و حرکت و نقطه به این الفاظ دهد و قرائت­های متعددی پیش آید. البته قصد هر کدام این بود که به وجه صحیح تلفظ قرآن برسند. ب: همه این قرائات به نحو تواتر به خود پیامبر اکرم(ص) رسیده و همه را ایشان تأیید فرموده است. لذا هر کسی با اسانید خود که به پیامبر اکرم(ص) متصل بود به یک نحوی قرائت می کرده و این منشأ اختلاف قرائت­ها گردید. ج: عرب­های عصر نزول قرآن کریم دارای لهجه های متفاوتی بودند و قرآن کریم بر اساس لهجه قریش نازل شده است. ولی عرب­های دیگر لهجه قریش را در قرائت قرآن رعایت نمی کردند. بعضی جاها که می بایست وقف کنند نمی کردند و بعضی مواضع مقصوره می­آوردند که نمی بایست مقصوره بیاورند و بعضی جاها ادغام اخفاء می کردند که قریش نمی کرد و اماله آنان غیر از اماله قریشی بود و مجموعه این اختلاف در لهجه ها منجر به اختلافات در قرائات شد. 2) بسیاری از محققین متواتر بودن قرائات را از رسول­خدا(ص) قبول ندارند و دلیل تعدد قرائات را همان دلیل اول و سوم می دانند و روایاتی از اهل بیت(ع) هم تأیید می کنند که قرآن با یک حرف و قرائت نازل شده[i] و اختلاف­ها بعداً پدید آمد. در این مسأله به کتاب­هایی که در زمینه "علوم قرآنی" نوشته شده است همانند "پژوهشی در تاریخ قرآن کریم، نوشته دکتر حجتی" مراجعه فرمایید. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image