تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحریف بر دو قسم است: تحریف لفظی و تحریف معنوی. تحریف لفظی، یعنی تغییر دادن الفاظ با کاستن یا افزودن کلمات قرآن. تحریف معنوی نیز به معنی تفسیر به رأی قرآن است.
تحریف لفظی بر دو قسم است: 1. افزودن بر آیات، 2. کاستن از آیات.
هیچ یک از مسلمانان قائل به تحریف لفظی به معنای افزودن بر آیات و کلمات قرآن، نیستند. شیعه و سنی آن را انکار میکنند. آنچه مورد بحث واقع شده، تحریف به معنای کاستن از آیات است. در مورد عدم تحریف قرآن، دلایل فراوانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
الف) دلیل عقلی:
بشر، به تنهایی و با استفاده از عقل و علم خود قادر نیست به کمال نهایی - که غایت آفرینش است برسد. پس لازم است از باب حکمت و یا لطف الهی ، راهی تضمین شده وجود داشته باشد تا فلسفه آفرینش تحقق یابد و نقض غرض نشود. از طرفی، با امکان تحریف قرآن - که تنها سند آسمانی تأمین سعادت و کمال بشر است - دیگر راه تضمین شدهای باقی نخواهد ماند، پس حکمت و لطف الهی اقتضا دارد که قرآن به طور سالم و دست نخورده در دسترس انسانها قرار گیرد تا انسانها بتوانند برای پیمودن راه سعادت دنیا و آخرت خود، از آن بهره گیرند.
ب) دلیل قرآنی:
یکی از آیات قرآن که بر عدم تحریف قرآن دلالت دارد، آیه 9 سوره حجر است: "اِنّا نَحْنُ نَزَّلنَا الذکْرَ وَ اِنّا لَهُ لَحَاَفظون"؛ ما قرآن را فرو فرستادیم و خود از آن نگهداری و محافظت میکنیم. با توجه به این آیه میگوییم:
1. خداوند حفظ قرآن را بر عهده گرفته و آن را تضمین کرده است 2- آنچه را خداوند محافظت کند، محال است مورد دستبرد و تحریف (کم یا زیاد شدن) قرار گیرد. نتیجه: پس مُحال است قرآن مورد تحریف قرار گیرد.(جهت آگاهی بیشتر، به کتاب قرآنشناسی، مصباح یزدی، ج 1، ص 222، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / المیزان، علامه طباطبایی، ج 12، ص 101، طبع بیروت، ذیل آیه مذکور مراجعه کنید.)
ج) دلیل روایی:
روایات دال بر مصونیت قرآن از تحریف، فراوان است. یکی از آنها، حدیث معروف ثقلین است که شیعه و اهلسنت آن را به صورت متواتر از پیامبر نقل کردهاند. در این حدیث آمده است: قرآن و اهلبیت دو گوهر گرانسنگند و مادام که امّت اسلام به آن دو چنگ زنند، هرگز گمراه نخواهند شد. این دو، از هم جدا نمیگردند تا آنکه در حوض (قیامت) بر من وارد شوند.
این حدیث با صراحت اعلام میکند که قرآن برای همیشه و تا روز قیامت محفوظ است؛ زیرا اگر تحریف شده باشد، چنگ زدن به آن نه تنها انسان را هدایت نمیکند، بلکه باعث گمراهی او نیز میشود، و این، با کلام پیامبر در این حدیث و همچنین احادیثی که در حوادث و جریانهای فکری و اجتماعی و ... برای بازشناسی حق از باطل ما را به قرآن ارجاع دادهاند، و قرآن را پناهگاهی مطمئن معرفی کردهاند و یا تشویق به قرائت قرآن نمودهاند، منافات دارد.( قرآنشناسی، همان، ص 217 و مصونیت قرآن از تحریف، محمدهادی معرفت، ترجمه محمّد شهرابی، ص 45، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی و المیزان، همان، ص 107. )
د) شواهد تاریخی:
در طول تاریخ، شواهدی وجود دارد که قرآن سالم مانده و تحریف نشده است. بعضی از این شواهد عبارتند از: علاقه زیاد عرب به قرآن به دلیل فصاحت و بلاغت و آهنگ معجزهآسای آن، انس فراوان مسلمانان به قرآن و حفظ و تلاوت آن در زمان پیامبر و بعد از ایشان، تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن آنان به هرگونه تغییر در آن، دستورها و توصیههای ویژه پیامبر اسلامدر مورد تلاوت، نوشتن، حفظ و جمعآوری قرآن، تهیه کردن نسخههای متعدد از قرآن و فرستادن به کشورهای اسلامی و... . همه اینها شاهدی بر سالم ماندن قرآن و خدشه دارنشدن از سوی دشمنان است. مگر ممکن است قرآن تحریف شده باشد، ولی علیبنابیطالب و امامان معصوم(علیهم السلام) و بعد از آنها، علمای اسلام - که حافظ و مبیّن قرآن بودهاند - ساکت نشسته و چیزی نگفته باشند؟ حتی یک مورد هم ثابت نشده که امامان معصوم مثلاً گفته باشند این مورد از قرآن تحریف شده است.( قرآنشناسی، همان، ص 215 و درسنامه علوم قرآنی، حسین جوان آراسته، ص 322، دفتر تبلیغات اسلامی و ... . ) بنابراین، با وجود دلایلی که ذکر شد و دلیلهای دیگر ، قرآن هرگز دستخوش تحریف نشده است و تحریف نخواهد شد.
eporsesh.com .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.