کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا کسی که در کودکی به او تجاوز جنسی شده، در بزرگ سالي براي آرامش خود مثلا به مشروبات الكلي يا مواد مخدر روي آورد، در اين صورت نيز مرتكب گناه شده است؟


بررسي کلان موضوع مسأله تجاوز جنسي به کودکان يکي از بحران هاي جدّي در حوزه مديريت جوامع انساني است که به دليل پيشرفت هاي موجود، داراي مصاديق متنوع و نسبت به يک قرن پيش با پيچيدگي بيشتري همراه است و اين از مصاديق کودک آزاري محسوب مي شود. کودک آزاري در عمده مواردش پديده جديدي نيست و شايد از زمان هاي بسيار دور، بشر با آن مواجه است و اساسا بشر در هر محيطي که زندگي کند، از طرفي انسان هاي خوب و محترم زندگي مي کنند که حقوق ديگران را مراعات مي کنند و عده اي هم اهل تجاوز به حقوق ديگران هستند. حال که خداوند متعال به دليل رحمت بي کران خود و لطف بي پايان و بي نهايت اش نيروهايي و قواهاي بي نظيري را در اختيار انسان نهاده است تا با آنها زندگي کند و زندگي خود را اداره کند و براي رسيدن به سعادت خود تلاش کند اگر برخي از انسان ها، در بعضي موارد از اين نيرو سوء استفاده کنند در اينجا، مقصّر، خود بشر است. از طرفي خداوند متعال هيچ چيزي را جز خير، نمي آفريند و هرگز موجودي را که شر و بدي محض باشد را خلق نمي کند ولي شرها و بديها و سوء استفاده از نعمت هاي الهي، غير قابل تفکيک از خيرات اند و به عبارت ديگر خلأهايي مثل جهل و عجز و فقر و.. که در نظام آفرينش وجود دارد به علت نقصان قابليت موجودات است نه به علّت ندادن فيض از طرف خداوند متعال، تا ظلم يا تبعيض، تلقي شود، و اين نقصان توانائي و عدم قابليت ها، همان است که در حوزه اختيار و مسئوليت و اراده بشر است و بشر به حکم اين که موجودي مختار و آزاد و مسئول ساختن خويش و جامعه خويش است بايد اينها را بسازد و خلأها را پر کند. حال اگر در جامعه‌اي توسط انسان هاي شرور، تجاوزي به کودکي صورت مي گيرد اين کودک هيچ گناهي را مرتکب نشده است و مجرمان اصلي و قطعي اين حادثه، آن انسان هاي شرورند نه کودک. بله از کودک بايد مراقبت شود و اين که اسلام تأکيد دارد که کودکان با اجازه پدر و مادر و همراهي آنها در محيط هاي نامطلوب بروند يکي از حکمت هايش همين است. حال ممکن است کودک به علت تجاوز جنسي دچار اختلالات رواني بشود؛ اولا اين مطلب قطعي نيست يعني اين طور نيست که هر کودکي مورد تجاوز جنسي قرار گرفته است دچار اختلال رواني و سپس مرتکب جرائمي مي شود، هميشه اين طور نيست بلکه تعداد کمي از کودکان ممکن است دچار اين اختلال شوند. که البته راه حل آنها مراجعه به مراکز ذي صلاح براي درمان است نه اين که چون اختلال روحي پيدا کرده ديگر قابل مداوا و درمان نباشد. حال اگر مسلّم شد که اين کودک به دليل تجاوز جنسي و سپس اختلال رواني جرمي را مرتکب شده است، نگاه اسلام، نگاهي عادلانه است. مکتب حيات بخش اسلام، گناه اين فرد را با گناه ديگران مساوي نمي داند و قوانين جزائي اسلام براي اين کودک بسيار عادلانه است. قانون گذار در اسلام، مجازات را براي اين کودکان به عنوان آخرين راه و نه راه حل پيشنهاد مي کند و نظام مجازات هاي جايگزين و حقوق ترميمي را پيشنهاد مي دهد. ناگفته نماند که آلام و دردهاي بشر، گاهي به دليل خطاها و اشتباهات خود فرد است. در اين صورت اگر رنجي هم مي کشد به دليل کردار خودش است، امّا اگر آلام و مشکلات او، بدون اختيار او باشد و به دليل سوء اختيار و بدي عمل او نباشد خداوند متعال به او عوض هاي خير و ثواب هايي بي کران إعطا مي کند، و در عوضِِِ اين سختي ها، ثواب هاي بي کران به او عنايت مي کند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image