تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
علم را در يك نگاه ميتوان به دو قسم تقسيم كرد؟ 1. علوم عادي 2. علوم غيبي .طبق آيات و روايات علوم غيبي مخصوص خداوند است و هيچ كس را به آن راهي نيست اما اينطور هم نيست كه خداوند، از اين مخزن غيب كسي را مطلع نكند بلكه مانند ساير نعمت ها افرادي خاص را بهره مند ميسازد. در قرآن مجيد سورة جن آيه 26 و 27 چنين آمده است «عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا الا من ارتضي من رسول...» خداوند عالم به غيب است و هيچ كس را از آن آگاه نميكند مگر رسولاني كه آنان را برگزيده و مراقبيني ...»كلمه علم الساعه در قرآن 3 بار آمده است و در هر 3 بار مقصود از آن علم به قيام و قيامت يا به عبارت بهتر علم به زمان قيامت ميباشد و چون نميتوان با اسباب عادي يعني عقل و تجربه به آن (زمان قيامت) دست پيدا كرد اين علم هم جزو علوم غيبي بحساب ميآيد.1. آيه 34، سوره لقمان إن الله عنده علم الساعه و ينزل الغيث.اين آيه آخرين آيه سوره لقمان است و به تناسب بحثي كه پيرامون روز رستاخيز در آيه قبل به ميان آمده سخن از علومي به ميان ميآورد كه مخصوص پروردگار است و ميگويد:آگاهي بر زمان قيام قيامت مخصوص خدا است و او است كه باران را نازل ميكند و از تمام جزئيات نزول آن آگاه است و...[1]2. آيه 47 سوره فصلت اليه يرد علم الساعة و ما تخرج من ثمرات.در آيه قبل خداوند تبارك و تعالي از بازگشت اعمال نيك و بد به صاحبان آنها سخن ميگويد و اشاره ضمني به مساله ثواب و جزاي روز قيامت دارد. در اينجا اين سوال براي مشركان مطرح ميشد كه اين قيامت كه ميگويي كي خواهد آمد قرآن در آيه مورد بحث در پاسخ اين سؤال ميگويد آگاهي بر زمان قيامت مخصوص خدا است و علم آن تنها به خدا باز ميگردد (اليه يرد علم الساعه)[2]3. آيه 85 سوره زخرف «و تبارك الذي له ملك السموات و الارض و ما بينهما و عنده علم الساعة و اليه ترجعون»اين آيه در ادامه آيه قبل از خود در توصيف خداوند تبارك و تعالي ميباشد و ميفرمايد: پر بركت و زوال ناپذير است كسي كه مالك و حاكم آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آن دو است ميباشد و آگاهي از قيام قيامت نزد او است و به سوي او باز ميگرديد»[3]امام مهدي (عج) در نهضت خود: درهاي رحمت را باز خواهد كرد همه شگفت زده خواهند شد به گونهاي كه در مدت حكومت آن حضرت مردم بيش از 10 برابر آنچه را كه از زمان خلقت تا زمان قيام آن حضرت بدست آورده بودند؛ بدست خواهند آورد[4] .اما اين به معناي دستيابي به علوم غيبي كه مخصوص خداوند تبارك و تعالي است و علم الساعه هم جزو آنهاست نيست بلكه به نظر ميرسد مقصود از رواياتي كه بيان كننده كامل شدن علم انسان در زمان ظهور حضرت ميباشند علومي است كه امكان دستيابي به آن براي انسان وجود داشته باشد يعني آخرين حد علمي كه انسان ميتواند از راه تجربه عقل و نقل بدست آورد ميباشد و چون علم الساعه جزو علومي است كه مختص پروردگار عالميان است و كسي جز او از زمان قيام قيامت خبر ندارد لذا دسترسي به آن از راه هاي عادي براي انسان محال است.در نتيجه در يك جمله ميتوان گفت: مقصود از تكميل علم انسان در زمان ظهور، تكميل شدن علومي است كه امكان دست پيدا كردن انسان ها به آن علوم وجود دارد نه همه علوم.معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:1. امام مهدي (عج) تحقيق مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه قم ـ رسول رضوي.2. تفسير نمونه، تفسير الميزان ذيل آيات مطرح شده .3. يكصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان (عج) عليرضا رجالي تهراني. .
سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.