تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در منابع روایی معتبر شیعه، حدیثی با این مضمون وجود ندارد که حضرت محمد(ص) فرموده باشد، روزه گرفتن در روز عاشورا مستحب است، ولی احادیثی در مورد سیرۀ آنحضرت به چشم میخورد که اینروز را روزه میگرفت. مانند حدیثی که در آن امام رضا(ع) فرمود: «صَامَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) یَوْمَ عَاشُورَاء». بدیهی است که بر اساس اینگونه روایات نمیتوان گفت پیامبر(ص) روزه گرفتن روز عاشورا را مستحب میداند؛ چرا که علاوه بر ضعف سند برخی از اینگونه روایات، بر فعل پیامبر دلالت دارند و در آن تصریحی به استحباب روزه نشده است.البته، از برخی روایات نقل شده در منابع حدیثی سنی و شیعه، برمیآید که عاشورا از زمان حضرت موسی(ع) تا بعثت رسول خدا(ص) و از بعثت تا هنگام وجوب روزهی ماه رمضان، مورد تعظیم و از ایام الله بود، ولی پس از حادثۀ عاشورا و سوء استفاده بنیامیّه از روایات مربوط به روزه و بزرگداشت عاشورا، روایات مختلفی در این مورد وارد شده است، برخی از این روایات بر استحباب و برخی دیگر کراهت، بلکه حرمت دلالت دارند.از اینرو، نباید به عنوان شادی اینروز را برگزار کرد. تا خاطرهی عاشورای خونین از یاد برود، چنانچه شهادت امام علی(ع) نیز در شبهای قدر اتّفاق افتاد که روزهی آن واجب است. روزهی روز عاشورا نمیتواند به خودی خود اشکالی داشته باشد؛ امّا چون وسیلهی تبلیغاتی بنیامیّه است، از دیدگاه بیشتر فقها حکم به کراهت داده شده است؛ یعنی روزه داشتن در اینروز ناپسند است؛ چنانچه برخی دیگر از فقها گفتهاند: روزهی روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.