رأی دادن در انتخابات-شرکت در انتخابات /

تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا رهبر عزیز تأکید دارد که حتما رأی بدهید و آن را وظیفه شرعی می داند و آیا می شود رأی داد ولی رأی سفید؟


در کشورهاى داراى نظام و سیستم جمهورى و مردمى و به تعبیرى صاحب دموکراسى ( بویژه از نوع اسلامى ) اصلى به نام مشارکت عمومى و رجوع به آراء مردم وجود دارد تا تمام افراد جامعه بتوانند بر اساس قواعد و قوانین حاکم و جارى درآن کشورحداقل نسبت به برخى موضوعات سیاسى از قبیل گزینش نمایندگان مجلس ، انتخابات ریاست جمهورى و . . . راى و نظر خود را ابراز و شخص مورد نظر خود را انتخاب نمایند تا عملا در مسایل سیاسى جامعه مشارکت نموده باشند . کشور ما که پس از انقلاب ، داعیه دار نظامى دینى و اسلامى بوده و همواره تلاش نموده است تا دراین راستا حرکت نماید ازاین قاعده جدا نبوده و به تحقیق ، در آن نوعى خاص و فراگیر از دموکراسى بنام مردم سالارى دینى شکل گرفته است بگونه اى که مى توان گفت پایه و اساس آن را مردم تشکیل مى دهند تا بدان اندازه که به جرات باید گفت اگر این حضور جدى و مشارکت حداکثرى مردم ، قبل ازانقلاب نبود تحقیقا انقلاب به پیروزى نمى رسید . ما افتخار این مهم را داریم که توانسته ایم با اتکا به آراء و حمایت هاى عمومى جامعه اسلامى پس از انقلاب از همان سال هاى آغازین یعنى در 12 فروردین ماه سال 1358 با برگزارى رفراندوم تعیین نوع و شکل حکومت ایران با راى بیش از 98 درصد مردم‌تا کنون حدود 30 انتخابات مستقل برگزار نماییم و عملا به این اصل اساسى پایبندى خود را نشان بدهیم این در حالى است که در بسیارى از کشورهاى مدعى این مهم ، چنین عملکردى وجود ندارد . 3 - گذشته از هر چیز ، در بیانات امام راحل ( ره ) به مناسبت هاى گوناگون ، بر حضور و راى مردم تاکید و تصریح فراوان شده که بعنوان نمونه مى توان به این سخن که : « میزان راى ملت است » اشاره نمود که گویاى حقایقى است که حتى در دنیاى امروز نیز به آن پایبندى وجود ندارد . این سخن در بردارنده نکات ذیل مى باشد : الف : احترام تام به افکار و آراء عمومى ب : رعایت چارچوب ها و قواعد حاکم بردموکراسى ج : عاملى مهم در تداوم و حراست از انقلاب د : نشانگر پویایى اندیشه سیاسى دینى در پهنه دنیاى سیاست حال با توجه به آنچه گذشت ، مى توان گفت که بناى اصلى این گونه موضوعات ، ریشه در آموزه هاى دینى داشته که در قانون اساسى و اندیشه هاى امام راحل ( ره ) و نیزمقام معظم رهبرى تجلى و نمود یافته است . قانون اساسى کشور ما در اصول متعددى بر اهمیت و نقش آراء مردم و مشارکت آنان در عرصه هاى گوناگون تاکید نموده است که ذیلا به دو اصل از این قانون اشاره مى شود . دربند 8 اصل 3 از این قانون چنین آمده است : « ( دولت جمهورى اسلامى ایران موظف است براى نیل به اهداف مذکور در اصل دوم ، همه امکانات خود را براى ) مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسى ، اقتصادى ، اجتماعى و فرهنگى خویش » به کار برد . در اصل 6 مى خوانیم : « در جمهورى اسلامى ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومى اداره شود ، از راه انتخابات : انتخاب رییس جمهور ، نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ، اعضاى شوراها و نظایر اینها ، یا از راه همه‌پرسى در مواردى که در اصول دیگر این قانون معین مى‌گردد » بنابراین ، از نظر گاه قانون اساسى مراجعه و احترام به راى مردم ، امرى قطعى و مسلم مى نماید بگونه اى که کسى نمى تواند نسبت به آن ، اظهار نظر خلافى داشته باشد . از طرفى ، ما در بیانات امام و همچنین مقام معظم رهبرى شاهد سفارشات مکرر مبنى بر حضور و مشارکت حداکثرى مردم در تصمیمات اساسى کشور بوده و هستیم که این خود اهمیت موضوع را چند برابر مى نماید . از دیدگاه این دو رهبر فرزانه نه تنها انتخابات ، وظیفه‌اى ملى است بلکه از آن بالاتر بعنوان یک تکلیف الهى تلقى و احاد جامعه نسبت به آن باید در برابر خداوند پاسخگو نیز باشند . وظیفه‌اى ملى است بخاطر این که اگر این حضور و مشارکت در سرنوشت نباشد دشمنان بدنبال طرح نقشه هاى شوم براى دست اندازى به تمام منابع مادى و معنوى این مرز و بوم برآمده و این ملت را با نابودى مواجه خواهند نمود همانگونه که قبل از انقلاب این گونه بوده است تا بدانجا که به تعبیر رهبرکبیر انقلاب تمام حیثیت و هستى این کشور را به باد داده و به منافع این مردم هیچ توجهى نداشتند . بنا براین ، حضور و نقش آفرینى آحاد مردم در عرصه هاى مختلف جامعه اسلامى از ضروریات غیر قابل انکار مى باشد چرا که همین حضور ، علاوه بر حراست و حفاظت از اسلام وانقلاب ، نوید بخش رشد و توسعه روز افزون نیز خواهد بود . و تکلیفى الهى است زیرا اگر بخواهیم اسلام و آموزه هاى ناب آن در کشور و میان آحاد جامعه بدرستى پیاده گردد باید همگان در تعیین سرنوشت خود دخیل و سهیم باشند چرا که خداوند در قرآن فرموده : « إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ » ( سوره رعد ، آیه 11 ) یعنى اگر هر جامعه‌اى بخواهد مرتبا رو به جلو حرکت کند مى بایست خودش در تعیین آینده خود بطور جدى و مستقیم وارد شود تا بدرستى بتواند آن را رقم زند و خود شاهد ثمرات شیرین آن باشد . و از طرفى کسى هم نمى تواند نسبت به سرنوشت خود بى تفاوت بوده به این که راى ندهد و یا این که راى سفید در صندوق بیاندازد چون وى بعنوان عضوى از پیکره جامعه علاوه بر بهره مند بودن از امتیازات ، در برابر آن تکالیفى نیز دارد که یکى از آنها همین راى دادن مى باشد و اگر چنین نکند افرادى در این عرصه اعمال نظر خواهند کرد که مى خواهند جامعه به تباهى کشیده شود . براى مطالعه بیشتر : 1 - قانون اساسى 2 - وصیت نامه امام راحل ( ره ) 3 - صحیفه امام ( ره ) 4 - بیانات مقام معظم رهبرى ( دام ظله ) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image