تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
وهابیت و اعتقاد به مهدویت: در رابطه با رویکرد وهابیت نسبت به مهدویت و امام زمان(عج)، توجه شما را به این نکته جلب میکنم که وهابیت و اهل سنت حدود 99 درصدشان در رابطه با مهدویت، پنجاه ـ شصت درصد با شیعه هم عقیده هستند. یعنی اینها معتقد هستند که آقا رسول اکرم بشارت داده به وجود آقا حضرت مهدی سلام الله علیه که آن نازنین وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همان گونه که از ظلم و ستم لبریز شده است. در این زمینه ما اختلاف آنچنانی با اهل سنت حتی با وهابیت هم نداریم. نکته جالب توجه این است که ابن تیمیه ، بزرگ تئورین وهابیت هم وقتی در برابر انبوهی از روایات در صحاح سته و حتی در صحیح بخاری و مسلم در باره حضرت مهدی مواجه میشود ، صراحتاً میگوید : احادیثی که میتوانیم احتجاج کنیم بر آن احادیث بر قیام حضرت مهدی، این احادیث صحیح هستند. این روایات را ابو داود، ترمذی و احمد نقل کردهاند. (منهاج السنة النبویة ، ج 4 ، ص211 .( خود آقای ابن قیم، شاگرد و ناشر افکار ابن تیمیه هم در این زمینه مفصل بحث کرده است و می گوید احادیث مربوط به حضرت مهدی ، احادیث حسن و صحیح هستند . جالبتر از اینها آقای بن باز مفتی اعظم سابق وهابیت در عربستان سعودی، عبارت خیلی ظریفی دارد :مسئله حضرت مهدی علیه السلام واضح است و احادیث پیرامون آن مستفیضه بلکه متواتر است و تعداد زیادی از اهل علم متواتر بودن احادیث حضرت مهدی علیه السلام را نقل کرده اند . و تواتر آن تواتر معنوی است به خاطر کثرة طرق احادیث آن، و اختلاف در لفظ احادیث و راویان و الفاظ بحق دلالت بر این دارد که این شخص موعود امر ثابتی دارد و خروج او حق است.و ما دیده ایم که علما مسائل زیادی را با روایاتی کمتر از این ثابت کرده اند . و قول حق از علما بلکه اتفاق علما بر ثبوت مسئله مهدویت است و همین قول حق است و به حق که او در آخر الزمان خارج خواهد شد. و اما عده قلیلی از علما (در این مسئله) توجهی به صحبت درباره او نکرده اند .)مجلة الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة ، العدد 3 ، السنة الأولى 1388 ، فی ذیل محاضرة عبد المحسن العباد (. همچنین آقای ناصر الدین البانی که از او به بخاری دوران تعبیر میکنند ، شبیه این عبارت را دارد. در مجلۀ التمدن الإسلامی الدمشقیة ، شماره 27 و 28 ، سال 22 ، ص 642 . رابطة العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است ، در برج می 1976 رسماً اعلام کرد : فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم وهو جز من عقائد أهل السنة والجماعة ولا ینکر ذلک إلاّ کلّ جاهل أو مبتدع. اعتقاد به ظهور حضرت مهدی، یک امری است واجب بر همه مسلمانها. این عقیده، جز عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذاری کسی نمیتواند این عقیده را انکار کند . مشکل ما با وهابیت ، نسبت به وجود حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه،پیرامون ولادت آن حضرت و این که آیا حضرت مهدی سلام الله علیه از نسل امام عسکری علیه السلام است و در سال 255 هـ به دنیا آمده یا نه ، مورد اختلاف با وهابیت است که اینها قاطعانه در برابر این عقیدۀ شیعه ایستادهاند . علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتابهای خودشان گفتهاند که حضرت مهدی سلام الله علیه در سال 255 یا در سال 58 از نرجس خاتون و امام عسکری به دنیا آمده است .آمار 120 نفر از علمای اهل سنت جمع آوری شده است که همگی اعتراف دارند بر ولادت حضرت ولی عصر اواحنا له الفداء نظرات علمای بزرگ اهل سنت معترف بر ولادت حضرت مهدی در سال 255 هجری: در رابطه با شخصیتهای اهل سنت که در رابطه با ولادت آقا حضرت مهدی سخن گفتهاند ، فقط چند نمونه از علمای انساب که حرف اول را آنها میزنند و بعد چند نفر از شخصیتهای برجسته را عرض میکنم . جناب ابو نصر سهل بن عبد الله از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسلة العلویة صراحت دارد بر این که آقا حضرت مهدی فرزند امام عسکری به دنیا آمد و او را قائم و حجت میدانند . سر السلسلة العلویه ص 39 بعد می گوید : هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست ؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر آمد و ادعا کرد میراث امام عسکری را . فخر رازی از شخصیتهای برجسته اهل سنت ، صاحب کتاب تفسیر کبیر ، متوفای 606 هـ صراحت دارد : امام عسکری (علیه السلام) دو تا دختر و دو تا پسر داشتند . یکی از فرزندان آنها صاحب الزمان و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است . الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیة ، ص78 . محمد امین که از شخصیتهای بلند آوازه اهل سنت در شناخت انساب و قبائل عرب است ، صراحت دارد: عمر حضرت مهدی ، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است .( فی معرفة قبائل العرب ، ص364( جناب عمری در کتاب المجزی فی انساب الطالبین ، ص130 و دیگر بزرگان ابن عنبه در عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب ، ص199 این تعبیر را دارند . جالب این است آقای ابن اثیر جزری ، صاحب الکامل فی التاریخ ، ج7 ، ص274 صراحت دارد بر ولادت آقا امام زمان در سال 255 هـ که در هنگام وفات آقا امام عسکری حضرت مهدی در قید حیات بوده است . آقای ابن خلکان از استوانههای علمی اهل سنت میگوید : ولادت حضرت مهدی ، روز جمعه نیمۀ شعبان ، سال 255 هجری بوده است.( وفیات الأعیان ، ج4 ، ص176( . آقای ذهبی در کتابهای متعددش در این زمینه سخن گفته است . در تاریخ اسلام ، دارد : وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسین وقیل سنة ستة وخمسین . تاریخ اسلام ، در وفیات 251 تا 260 همین تعبیر را در سیر اعلام النبلاء ، ج13 ، ص119 دارد . شبیه این عبارت در کتاب العبر فی خبر من غبر ، ج5 ، ص37 دارد . حضرت مهدی ، فرزند امام عسکری سال 258 یا 256 به دنیا آمده است . آقای زرکلی وهابی که در حقیقت تراث وهابیت را در کتاب الأعلامش زنده کرد ، که از وهابیون معاصر ما نیز هست ، میگوید : ولد فی سامرا ومات ابوه وله من العمر خمس سنین . و قیل فی تاریخ مولده لیلة نصف شعبان سنة خمس و خمسین و مأتین حضرت مهدی در سامرا به دنیا آمد ؛ در حالی که پنج سال بیشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد . میگویند او در نیمه شعبان سال 255 به دنیا آمده است . (برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر قسمت شبکه سلام تی وی بحث مهدویت 1،2،3) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.