تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادي الثاني در مکه به دنيا آمده ودرسن نه سالگي به خانه امام علي ـ عليه السلام ـ قدم گذارد. ثمره اين ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهاي حسن، حسين، زينب، ام کلثوم و محسن (که در جريان وقايع پس از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سقط شد)، بود. سرانجام روز سوم جمادي الثاني سال يازدهم هجري ايشان به شهادت رسيد. آیا درطول نه سال زندگي چنين چيزي قابل قبول است ؟


همه فرزندان پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ قبل از بعثت آن حضرت متولد شدند جز حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و ابراهيم درباره سال تولد حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ بين مورخين شيعه و سني اختلاف نظر وجود دارد. اکثر مورخين شيعه بر اين باورند که آن حضرت بعد از بعثت حضرت رسول ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ متولد شده است. چنان که مورخين سني بر اين باورند که حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ قبل از بعثت متولد شده است. عده اي مي نويسند حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ در سالي متولد شدند که قريش کعبه را بنا مي کردند يعني پنج سال قبل از بعثت. برخي مي گويند آن حضرت در سال دوم بعثت متولد شدند يعني در حدود 41 سالگي پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و برخي هم مي گويند: آن حضرت پنج سال بعد از بعثت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ متولد شدند. اما در روز تولد آن حضرت ظاهرا هيچ اختلافي نيست و همه متفقند که در روز بيستم جمادي الثاني اين امر اتفاق افتاده است. اما اينکه شيعيان معتقدند خانم فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ بعد از بعثت متولد شده است، به اين دلائل: روزي عايشه از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از علت زياد بوسيدن فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ سئوال کرد حضرت فرمودند؛ اصل وجود فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ از ميوه بهشتي است و آن ميوه در شبي که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به معراج رفتند به آن حضرت اهدا شد، معراج پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ قطعا بعد از نبوت و بعثت آن حضرت بوده است. از اينروي مورخين شيعه با استناد به اين روايت گفته اند ولادت آن بانوي بزرگ اسلام بعد از بعثت رخ داده است. 2. بر اساس برخي روايات خود اهل سنت آمده است که وقتي ابوبکر و عمر از فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ خواسنگاري کردند حضرت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آنان را با اين عذر که فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ کوچک است، رد کرد. اگر گفته اهل سنت درست باشد که فاطمه پنج سال پيش از بعثت به دنيا آمده در اين صورت بايد او به هنگام خواستگاري که به اتفاق همه مورخان پس از هجرت بوده، حدود هجده يا نوزده ساله باشد در حالي که به کسي که در اين سن باشد، کوچک گفته نمي شود. 3. بر طبق قريب به اتفاق گزارشات تاريخي فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ بعد از هجرت از مکه به مدينه ابتداي چهاردهم بعثت با علي ـ عليه السلام ـ ازدواج کرد و اينکه اين ازدواج در چه تاريخي صورت گرفت بايد گفت فاطمه بعد از ورود به مدينه مدتي که حضرت رسول در خانه ابو ايوب انصاري حضور داشتند در آن منزل بود يعني حدود هفت ماه، بعد از آن که حضرت رسول با سوده ازدواج کرد فاطمه را نزد اين خانم سپرد و بعد از آنکه با ام سلمه تزويج نمودند فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ به حجره اين خانم منتقل شدند. وحضرت امور فاطمه را به اين بانو سپردند. 4. از امام باقر و امام صادق ـ عليهما السلام ـ نقل شده است که حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ پنج سال بعد از بعثت رسول مکرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در روز بيستم جمادي الثاني در شهر مکه متولد شدند و هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روز سه شنبه سوم جمادي الثاني در مدينه به شهادت رسيدند. 5. علاوه بر اين ها به اتفاق مورخين و دانشمندان شيعه و سني حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ در سال يازدهم هجري شهيد شدند ولي در روز شهادت اختلاف نظر وجود دارد چنانچه برخي شهادت آن حضرت را در ماه ربيع الاول و برخي ماه ربيع الثاني گفته اند بعضي معتقدند که آن حضرت سه ماه بعد از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شهيد شدند بعضي شش ماه را گفته اند ولي آنچه بين مورخين شيعه شهرت دارد 75 روز و يا نود و پنج روز پس از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ شهيد شدند. قول به 75 روز با حديثي که از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است مطابقت دارد. بنابر آنچه گفته شد که هم از منابع اهل سنت و هم از روايات ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ و کتب تاريخي شيعه چنين بر مي آيد ولادت آن حضرت سال پنجم بعثت بوده است هر چند که برخي از مورخين اهل سنت ميلاد آن حضرت را پنج سال قبل از بعثت ذکر کرده اند و نقل آنها با حديثي که از عايشه در منابع خودشان نقل شده نقض مي شود و اينکه همه مورخين شيعه و سني متفقند که آن حضرت بعد از هجرت، با علي ـ عليه السلام ـ ازدواج کردند و اينکه يک سال بعد از هجرت اين امر محقق شده يا دو سال، اختلاف است ممکن است بعد از برقراري عقد مدتي به صورت نامزدي سپري شده باشد چنانچه برخي منابع به اين امر که بين زفاف و عقد و خواستگاري آن حضرت فاصله افتاده است اشاره کرده اند. در هر صورت اگر بپذيريم که اين ازدواج در سال دوم هجرت رخ داده است در اين موقع حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ ده سال سن داشته و در جامعه عربي مخصوصا در آن دوره چنين ازدواجي رايج بوده و حتي امروزه هم در برخي جوامع عربي و افغانستان و پاکستان رايج است و اسلام هم از اين ازدواج منع نکرده است و از نظر عقل هم منعي ندارد. طبق آنچه که بين مورخين و در کتب تاريخي نقل شده است حضرت علي ـ عليه السلام ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ علاوه بر محسن شهيد که در شکم مادر شهيد شد، داراي چهار فرزند بودند که در مدت زندگي آن ها و در زمان پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ متولد شدند. بزرگترين فرزند ايشان امام حسن مجتبي ـ عليه السلام ـ است که در 15 رمضان سال سوم هجرت متولد شد. يعني يکسال بعد از ازدواج حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ و دومين فرزند ايشان امام حسين ـ عليه السلام ـ مي باشد که در سوم شعبان سال چهارم هجري در مدينه متولد شد. و آنچه که مشهور بين مورخين است اين است که آن حضرت شش ماهه به دنيا آمد. سومين فرزند خانواده حضرت زينب کبري ـ سلام الله عليها ـ است که در سال پنجم هجري روز 5 جمادي الاول در مدينه متولد شد و چهارمين فرزند خانواده ام کلثوم يا زينب صغري است که در سال هاي آخر عمر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ متولد شد. ابن شهر آشوب مي نويسد: حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ دوازده ساله بود که امام حسن را به دنيا آورد و فرزندان آن حضرت عبارتند از: حسن و حسين و محسن ـ عليهم السلام ـ زينب و ام کلثوم. بنابراين اينکه حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ در سن 18 سالگي شهيد شدند حداقل در بين مورخين شيعه که بر اساس روايات نقل شده از ائمه معصومين مي باشد شکي نيست و اينکه آن حضرت موقع شهادت چهار فرزند داشتند را شيعه و سني نقل مي کنند و حتي برخي از مورخين اهل سنت به سقط شدن محسن هم اشاره دارند. لذا هيچ بعد ندارد و عقل سليم با توجه به شرايط جامعه عربي آن روز چنين امري را قبول دارد. زني که قابليت حمل داشته باشد سالي يک بار يا دست کم دو سال يک بار هم اگر زايمان انجام دهد باز در طي زمان مذکور، داشتن چهار فرزند کاملاً محتمل است. مطالبي که ذکر شد خلاصه اي بود از آنچه در منابع متعدد به آن اشاره شده است. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image