حکم خودارضایی -گناه خودارضایی /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

از نظر دین اسلام خودارضایی چگونه ارزیابی میشود؟


دانشجوی محترم پرسشگری یکی از کلید های مهم رسیدن به دانش و آگاهی است و روحیه پرسشگری در شما قابل تحسین می باشد. در حقیقت می توان از این راه مسیر حقیقی زندگی را برای خویش تعیین نمود. پرسشگر گرامی در پاسخ به سوال شما استنما یا خود ارضایی را تعریف می کنیم و تا آنجا که این مکاتبه مجال دهد سعی می کنیم به موضوعات مربوط به آن نیز اشاره ای داشته باشیم و همچنین به علت حرمت آن از نظر دین مبین اسلام نیز می پردازیم.«خود ارضایی را می توان کسب لذت جنسی شخصی – که معمولا به ارگاسم [اوج لذت جنسی] منجر می گردد- به دست خود شخص تعریف کرد»(خلاصه روانپزشکی، کاپلان، سادوک، ج 3، ص 38). یعنی اینکه انسان با خود یا دیگرى کارى کند که از او منى بیرون آید و در واقع خود ارضایی، یکى از راه هاى انحرافى در ارضاى میل جنسى است که فرد را در معرض آسیب هاى جدى قرار مى دهد. خود ارضایی عنوان عامی است که بر مردان و زنان هر دو صادق است و به لحاظ ماهیت عمل، انحراف، حرمت و گناه بودن و آثار و عواقب، تفاوتی میان مردان و زنان نیست، جز اینکه به دلیل وجود تفاوت فیزیولوژیکی میان مردان و زنان و اینکه منی خاص مردان است و از زنان در حین ارگاسم رطوبتی خارج می شود که در حکم منی است، ولی دقیقا منی نیست، نام آن در مردان استمنا، یعنی طلب منی و در زنان استشها، به معنی طلب شهوت است.با توجه به تعریف بالا هر کاری که انسان را به سر حد ارگاسم برساند و آن حالت خاص به او دست بدهد، تعریف استمنا شاملش می شود و یک کار حرام است و استمنا محدود به نوعی خاص نیست. علاوه بر این هرچند مواردی که شخص قبل از حصول جنابت و حالت ارگاسم از این کارها دست بکشد تعریف استمنا شاملش نمی شود؛ ولی باز هم کار حرامی است و مرتکب گناه شده است. باید توجه داشت که این عمل در هر صورت حرام و از گناهان بزرگ است و تنها راه ارضای مشروع غریزه جنسی براى فرد فقط از طریق ازدواج و نزدیکى با همسر شرعی خود می باشد. در رابطه با حرمت آن نیز می گوییم به طور قطع خود ارضایی یکی از گناهان است . در این زمینه برخی از عالمان دینی و اخلاقی نسبت به کبیره بودن آن نیزتاکید نموده اند. از میان ایشان خصوصا مرحوم شهید آیه الله دستغیب در کتاب خویش گناهان کبیره فصلی را گشوده و بر بزرگی آن تاکید نموده است .از نظر شرعی، ملاک کبیره بودن یک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار می باشد. در این زمینه امام صادق (ع) و در ضمن روایتی از عذابی دردناک برای فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است: «سه دسته از مردمان اند که خدای متعال در روز قیامت به ایشان نگاه رحمت نمی افکند، آنها را تذکیه نمی نماید و عذابی دردناک برای ایشان فراهم نموده است: کسی که موی سپید خود را می کند، کسی که با خود نکاح (استمناء) می نماید و کسی که مفعول واقع می شود».به فرض صغیره بودن گناه خود ارضایی در صورت عدم تکرار، ملاک دیگر کبیره بودن گناه، تکرار و به تعبیر روایات اصرار بر آن است ، به همین دلیل چون به طور معمول، خود ارضایی، در افرادی که به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتیاد در می آید ، تبدبل به گناه کبیره می شود.البته حرمت و بزرگی گناه خود ارضایی در حد گناهانی همچون زنا و لواط نیست، ولی در عین حال شرایط آن به گونه ای است که می توان گفت: ضررهای بدنی و روانی آن از این دو معصیت بیشر است ؛ زیرا موقعیت برای آنها همیشه مهیا نیست، ولی موقعیت برای خود ارضایی و عادت به آن همیشه مهیا می باشد.حرمت خودارضایی در آیات و روایات:خداوند در سوره مؤمنون می فرماید یکی از ویژگی های انسان های مؤمن این است که در مسائل جنسی خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ می کنند و صرفا از طریق ازدواج غریزه جنسی خود را ارضا می کند سپس می فرماید هر کس از غیر مسیر ازدواج غریزه جنسی خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است «الذین هم لفروجهم حافظون . الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین . فمن ابتغاء وراء ذلک فاولئک هم العادون » و عمل استمنا مشمول آیه 7 سوره مؤمنون می شود که می فرماید هر کسی غیر از این طریق را (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند تجاوزگر است».علاوه بر این در سخنان گهربار معصومین(ع) نیز از عمل استمنا به زشتی یاد شده و مورد نهی قرار گرفته است که در اینجا به احادیثی از پیامبر(ص) و امام صادق(ع) اشاره می کنیم:1. امام صادق(ع): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى کند و از چشم خدا مى افتد. (میزان الحکمة، ح 18749)2. رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح 18748)3. رسول خدا(ص): کسى که خودارضایى مى کند، ملعون است. (همان، ح 18751)4. امام صادق(ع): خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح 18750)5. امام صادق(ع): براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. (همان، ح 18749)منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image