تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه
گرفتن غنیمت، شرایطی دارد؛ مانند متعلق بودن مال به دشمن، کافر بودن دشمن و قرار داشتن مال در معرکه جهاد. بنابر این، در فرض مذکور، برداشتن اموال به عنوان غنیمت، وجه شرعی ندارد؛ خصوصاً اینکه مشخص نیست که مالک واقعی آن کیست.ضمائم:پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):خیر جایز نیست. البته توجه داشته باشید که اگر دشمن، مسلمان باشد نمیتوان اموالش را به غنیمت گرفت.حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):برداشتن جایز نیست.حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):در صورتی که اشیای آن ساختمان مجهول المالک است، نمیتوانید به عنوان غنیمت بردارید. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):ظاهراً غنیمت آن چیزی است که از اموال دولت متخاصم و لشکریانش در معرکه جهاد به جا میمانند و نه هر چه در دست آنها است و میدانیم آنها مالکش نیستند و این مقدار که دشمن در جنگ شهری مسلط بر ساختمانی است، اماره و نشانۀ شرعی بر ملکیتش بر آن ساختمان نمیشود.لینک به سایت استفتائات .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.