فرشتگان عذاب /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چرا در قرآن در سوره مدثر تعداد فرشتگان عذاب ۱۹ تا ذکر شده است آیا علاوه بر شرایط اهل سقر که در ذیل همین آیه ذکر شده شرایط دیگری نیز باری وجوب سقری شدن ذکر شده است ؟


واژه ی سقر از نام های دوزخ و به طبقه ای از طبقه های آتش دوزخ گفته می شود در توضیح این کلمه و در ادامه ی آیات راجع به آن در مقایسه ای میان نیک بختان و گناهکاران علت افتادن این مجرمان را در آتش دوزخ ( سقر ) چنین بیان می کند ترک نماز کسانی که نماز شبانه روزی خود را که در شریعت مقرر شده نمی خوانند پس این آیه نشانگر آن است که ترک واجبات یا اخلال آوردن به آنها در خور نکوهش و کیفر است و آنان دلایل دوزخی شدن و وجوب سقر را برای خویش ترک نماز و انفاق می شمارند ( ثروتمندانی که نیازمندان و گرسنگان را سیر نمی کردند ( و نشست و برخاست با بیهوده گویان و بیهوده کاران و سرگرم شدن به کارهای ظالمانه و باطل و همچنین دروغ شمردن روز رستاخیز و فرارسیدن پاداش و کیفر با گفتار و نوشتار و عملکرد خویش و اصرار بر عملکرد ناروا و ظالمانه ی خود باعث وجوب سقر برای ظالمان می شود. خداوند در آیه ی بعد می فرماید « نوزده نفراز فرشتگان عذاب بر دوزخ گمارده شده اند فرشتگانی که قطعاً مأمور به ترحم و شفقت نیستند بلکه مامور به کیفر و عذابند گرچه در این آیه تنها عدد نوزده ذکر شده و تصریح به ملائکه مأمور عذاب نشده است ولی از آیه ی بعد به خوبی استفاده می شود که این عدد اشاره به عدد ماموران عذاب از فرشتگان است اما چرا عدد نوزده انتخاب شده ؟ کسی دقیقاً نمی داند ولی جمعی احتمال داده اند این به خاطر آن است که در عدد نوزده بزرگترین عدد احاد ( عدد نه ) و کوچکترین عدد عشرات ( عدد ده ) جمع است بعضی نیز گفته اند به خاطر آن است که ریشه های اخلاق رذیله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز می گردد و از آنجا که اخلاق رذیله هر کدام یکی از عوامل عذاب الهی است طبقات دوزخ نوزده طبقه به تعداد آنها و در هر طبقه فرشته یا گروهی از فرشتگان مامور عذابند به باور پاره ای آوردن عدد نوزده به خاطر آن است که با اخبار پیشین پیامبران گذشته در این مورد هماهنگ و همنوا باشد گروهی از اهل کتاب و یهود و نصاری از تعداد خازنان جهنم از پیامبران (ص) سئوال کردند جبرئیل در همان ساعت نازل شد و به پیامبر خبر داد ‹‹ نوزده نفر ( نوزده گروه ) بر آن گمارده شده اند و هدف این بود که اهل کتاب و مومنان در حقانیت قرآن تردید به خود راه ندهند و این تعداد ( مساله را ) هماهنگ با کتاب خود یافتند ذکر عدد خازنان و ماموران دورخ ( نوزده نفر یا نوزده گروه ) سبب گفتگو در میان مشرکان و کفار شد و گروهی از قبیل ابوجهل آن را به باد سخریه گرفتند که مردان عرب با این جنگاوری می توانند بر این نوزده فرشته غلبه کنندو البته خداوند روشن می فرماید که کفر گرایان قدرت برابری و پیکار با فرشتگان را ندارند سپس می افزاید و استعداد آنها را جز برای آزمایش کافران قرار ندادیم این آزمایش و آزمون از دو جهت بود نخست اینکه استهزاء می کردند که چرا از میان تمام اعداد عدد 19 انتخاب شده در حالی که هر عدد دیگری ا نتخاب شده بود جای همین سئوال وجود داشت از سوی دیگر این تعداد را کم می شمردند و از روی سخریه می گفتند ما در مقابل هر یک از آنها ده نفر قرار می دهیم تا آنها را درهم بشکنیم .منابع:قرآن کریم .تفسیر نمونه ، استاد ناصر مکارم شیرازی .ترجمه تفسیر المیزان ،علامه طباطبائی .ترجمه ی تفسیر مجمع البیان،شیخ طبرسی (ره) .قرآن پژوهش ،هفتاد بحث و تحقیق قرآنی، بهاء الدین خرمشاهی .به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image