تاريخ بزرگان / بزرگان /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا کتاب انساب الاشراف بلاذری معتبر است؟


احمد بن یحیی بن جابر بن داود، مشهور به بغدادی و بلاذری، از ادیبان،[1] شاعران،[2] مورخان، نسب‌شناسان، و جغرافی‌دان‌های[3] قرن سوم هجری بود.بلاذری اهل شعر هم بود و بیشتر هجویات می‌گفت. وی اشعاری در مدح مأمون عباسی سرود؛[4] اما گاهی نیز با بد زبانی آبروى مردم را می‌برد.[5] وی بعدها با متوکل عباسی همنشین[6] و از ندیمان وی شد.[7]ابوالحسن، ابوجعفر، ابوبکر،[8] و ابومحمد[9] از لقب‌های او است.بلاذری زاده بغداد است؛[10] اما تاریخ ولادتش معلوم نیست.بر اساس برخی از گزارش‌ها وی برای تقویت حافظه‌ی خود به نوشیدن شربت بلاذر مبادرت کرد و به همین جهت او را بلاذرى نامیده‌‏اند.[11]اساتید بلاذریبلاذری در عراق از عفان بن مسلم، عبدالاعلى بن حماد، عبدالواحد بن غیاث، شیبان بن فروخ، علی بن مدینی، عبداللّه بن صالح عجلی، مصعب زبیری، اباعبید بن سلام، إسحاق بن ابی اسرائیل، خلف بزار، اباربیع زهرانی، عمرو ناقد، حسین بن علی بن اسود عجلی، عثمان بن أبی‌‌شیبه، ابو الحسن علی بن محمد مدائنی، محمد بن سعد، محمد بن صباح دولابی، محمد بن حاتم سمین، عباس بن ولید نرسی، و أحمد بن إبراهیم‏ دانش آموخت.بلاذری بعدها به دمشق رفت و در آن‌جا از هشام بن عمار و اباحفص عمر بن سعید کسب علم کرد. پس از آن راهی حمص شد از محمد بن مصفی، و در أنطاکیه از محمد بن عبدالرحمن بن سهم، احمد بن برد علومی را آموخت.[12]شاگردان بلاذرییحیى بن ندیم، احمد بن عمار، ابویوسف یعقوب بن نعیم بن فزاره، از شاگردان وی بودند.[13]‏آثار بلاذریکتاب‌ها و آثار بلاذری عبارت‌اند از: البلدان الصغیر، البلدان الکبیر(که نتوانست آن‌را کامل کند)، انساب ‌الاشراف و اخبارهم،[14] ( الاخبار و الانساب،[15] جمل انساب الاشراف،[16])، عهد أردشیر،[17] و الفتوح.[18]اعتبار کتاب انساب الاشرافبلاذری در کتاب انساب الاشراف آیاتی مانند آیه‌ی تطهیر،[19] و روایات متعددی مانند حدیث ولایت،[20] عقد اخوت،[21] حدیث منزلت،[22] و احادیث بسیار دیگر را در فضیلت امام علی(ع) نقل کرد،[23] و امام علی(ع) را اولین مؤمن به رسول خدا(ص) معرفی می‌کند.[24]وی در این کتاب به شرح زندگی امام حسین(ع) و وقایع کربلا و روز عاشورا پرداخت؛[25] لذا این کتاب یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی در زمینه‌ی وقایع عاشورا به شمار می‌آید.این اثر با این ویژگی‌های مثبت؛ اما به طور قطع نمی‌توان گفت هر آنچه در آن آمده معتبر و یا بدون اعتبار است؛ بلکه هر گزارش باید با انطباق بر دیگر گزارش‌های تاریخی و روایی بررسی شده و نتیجه‌ی مناسب به دست آید.وفاتبر اساس برخی از گزارش‌های تاریخی، بلاذرى در اواخر عمر دچار وسواس شد[26] و برای تقویت حافظه‌ی خود به نوشیدن شربت بلاذر مبادرت کرد و چون در این کار افراط کرد دچار جنون شد و به دار المجانین برده شد.[27] و سرانجام در سال 279 هجری[28] و در روزگار حکومت معتمد عباسی[29] از دنیا رفت.[30] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image