تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
مهدویت و معرفت؛ معرفت امام زمان زیربنای همه امور است
خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، مهمترین نیاز هر فرد منتظر را معرفت به امام زمان(عج) عنوان کرد و گفت: معرفت امام زمان(عج) زیربنای همه امور از جمله ثواب و عقاب، بهشت و جهنم، خوب و بد و واجب و حرام است.حجتالاسلام مهدی شهابی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت، مهدویت و معرفت گفت: ویژگیهایی که در یاران پیامبر(ص) بود باید در یاران امام زمان(عج) هم وجود داشته باشد، اولین ویژگی هر مسلمان عقل او است، متأسفانه از زمان صفویه به بعد کتابهای حدیثی ما دستکاری شدند و ترتیبی که معصومین(ع) فرموده بودند به هم خورد.وی افزود: کتابهای حدیثی شیعه از عقل شروع می شوند و این کتب حدیثی، رسالههای عملیهای هستند که قبلاً به این شکل نبودهاند، در زمان گذشته همین کتب حدیثی را بر میداشتند و طبق آن عمل میکردند.معرفت زیر بنای همه امور استاستاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: رسالههای نوشته شده قبل از دوره صفویه، از احکام تقلید شروع می شدند و اگر آن ترتیب خاص خودشان را حفظ میکردند بسیار بهتر و نیکوتر بود و مردم ابتدا با آن زیر بناها آشنا میشدند.وی ادامه داد: معرفت امام زمان(عج) زیربنای همه امور از جمله ثواب و عقاب، بهشت و جهنم، خوب و بد و واجب و حرام است چون اگر عقل وجود داشته باشد نماز و روزه واجب میشود و شراب و غیبت و ظلم حرام می گردد ولی اگر عقل نباشد دیگر هیچ حرمتی در کار نیست.عقل و معرفت مبنای همه چیز استحجتالاسلام شهابی ابراز داشت: در صورت عدم وجود عقل و معرفت امام زمان(عج)، جامعه به محیط تیمارستان تبدیل میشود چون خداوند عقل را از آنها گرفته، از هر جهت آزاد هستند و چیزی بر آنها واجب نیست.وی تصریح کرد: عقل اولین ویژگی در فرد مسلمان است که خواهان یاری امام زمان(عج) است، مرز عقل با احساس خیلی باریک و نازک است و انسان خیلی زود به اشتباه میافتند و فکر میکند که پای عقل در میان است ولی این احساس است که جای عقل را گرفته است.ضرورت شناخت عقلاین استاد حوزه علمیه افزود: برخی از مردم به امام علی(ع) میگفتند «معاویه خیلی عقلش زیاد است، حضرت ناراحت شدند و به آنها گفتند: شما عقل را نمی شناسید، آن فریب و نیرنگ است، ولی تعریف واقعی عقل این است که به واسطه آن خدا عبادت شود و به وسیله آن راه بهشت پیموده شود».وی یادآور شد: متأسفانه امروزه احساس جای عقل و معرفت را گرفته است، چون چشم میبیند، گوش میشنود و دل هم به دنبالشان میرود که نشان از نفوذ احساس دارد، ولی در امر مهدویت مهمترین نیاز هر فرد منتظر، معرفت به امام زمان(عج)استحجتالاسلام شهابی به ضرورت توجه و معرفت امام زمان اشاره کرد و گفت: شخصی سالیان دراز آرزوی دیدار حضرت مهدی(عج) را در دل خود میپرورانده که روزی به خدمت امام زمان(عج) برسد ولی خود حضرت(عج) با اسب به دیدارش می آید.اسب ماند و امام رفتوی ادامه داد: وقتی به مرد میگویند این شخص امام زمان(عج) است آن فرد به اسب امام می چسبد و یال و سم اسب را می بوسد و با گریه به دور اسب می چرخد، و نگاه میکند و میبیند اسب مانده و امام(عج) نیست.این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در روایات این افراد مذمت شدهاند و همچنین روایت شده که «روزی پیامبر(ص) در جایی ایستاده بودند و به افرادی روی کردند و گفتند: این شخصی که از دور میآید از اهل بهشت است، آن افراد پیغمبر(ص) را رها کرده و به گرد آن مرد رفتند و روی او را بوسیدند و لباسش را پاره کردند و به عنوان تبرک بردند. اصل را رها کرده و اسب را چسبیدهایموی افزود: آن مرد از عمل این افراد تعجب کرد و گفت چرا این کار را میکنید؟ گفتند پیامبر(ص) گفته است که تو اهل بهشت هستی، آن مرد گفت:«شما چقدر نادان هستید، من اگر اهل بهشت شدم به واسطه پیامبر اکرم(ص) به این درجه رسیدم شما پیامبر(ص) را تنها در بیابان رها کردید و پیش من آمدید؟»حجتالاسلام شهابی گفت: گرفتاری امروز ما هم این است که اصل را رها کرده و اسب را گرفتهایم، همین نوحه هایی که خوانده می شود نمونه بارز این جهالت و نادانی است این نوحهها امام شناسی نیست.وی تأکید کرد: عقل و معرفت که آید به دنبالش تقوا و پرهیزکاری هم می آید، در روایات نماز و روزه نشانه ایمان نیست، چه بسا انسانها به این کارها عادت کردهاند ولی مهم تأثیر نماز و روزه در زندگی فرد است، آیا به تعبیر قرآن نماز او را از زشتیها و گناه و ظلم و ریختن خون مردم باز میدارد؟ضرورت دشمن شناسیاستاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره ضرورت دشمن شناسی اظهار داشت: دشمن شناسی هم از جمله موارد بسیار مهم است در مورد امام زمان(عج) کتاب و مقاله فراوان نوشته شده است ولی اثر چندانی نداشته است،وی درباره موانع ظهور گفت: امام دشمن و مانع دارد که ظهور حاصل نمیشود و دشمن اصلی ایشان حکومتهای فاسد و عالم فاسق است که مکمل هم میباشند و تا زمانی که این دو عامل در کنار یکدیگر باشند امام(عج) ظهور نخواهد کرد، چون نقض غرض میشود تا امام (عج) بیاید او را میکشند و به امام (عج) امان نمیدهند.امام با فساد سازش نداردحجتالاسلام شهابی خاطر نشان کرد: امام(عج) با فساد سازش ندارد، امام(عج) برای پاکی میآید در حالی که حکومتهای ظالم مانع او میشوند و این نشان میدهد که هیچ حکومت صالحی در جهان نیست که امام(عج) به واسطه آن ظهور کند و آدم فاسق کاری میکند که شأن و مقام امام(عج) بزرگوار را، بسیار پایین آورد.وی افزود: احمدبن سلیمان از اصحاب رسول خدا به شهرهای مختلفی مسافرت کرد ولی هیچ کدام از آن شهرها را نپسندید تا به نیشابور رسید و از آنجا خوشش آمد و مدتی در آنجا ماندگار شد و پس از مدتی بازگشت، از او پرسیدند: کدام شهر در سفر تو خوب بود وآن را پسندیدی؟ تحقیق موضوعی درباره حق و باطل استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: احمد بن سلیمان گفت «اگر دو کار انجام میشد شهر نیشابور از همه بهتر میبود، یکی کمبود آب و رنج مردم از بیآبی بود، اگر آب هایی که زیر خاک بودند بر روی خاک میرفتند این شهر از همه جا بهتر بود، چون شیخ های آنجا مانند بز هستند اگر یک شایعه پراکنده شود همه به دنبال آن راه میافتند و درباره حق و باطل موضوعی تحقیق نمیکنند».وی اظهار داشت: از این مصیبتها درباره امام زمان(عج) بسیار داشتیم و اگر این دو دشمن امام(عج) بگذارند، امام(عج) ظهور خواهند کرد، چون ما نمیگوییم امام 313 یار ندارد، دارد ولی هیچ سمتی ندارند.حجتالاسلام شهابی افزود: ویژگی دیگر کسانی که می خواهند از یاران و خدمتگزاران امام زمان(عج) باشند این است که دارای معرفتی عمیق، عاقل و باتقوا باشند و یک راهنمای عالم و آگاه داشته باشند و دین را به دنیا نفروشند و عامل حکومتهای فاسد نباشد./979/ت301/ی
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.