تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

من با هسرم از طریق تلفن و sms همدیگر را ارضا می کنیم به دلیل دور بودن از هم و نیازی که وجود دارد و هر عملی او بگوید خودم انجام میدهم. آیا این کار برای ما دو نفر استمنا به حساب می آید و گناه مرتکب می شویم؟


اسلام دین جامع و کاملی است که به همه ابعاد وجودی انسان نظر دارد و کلیه نیازهای مادی و معنوی آن را مورد توجه قرار داده است و انسان در صورتی می تواند مسیر کمال را طی کند که بر اساس آموزه های دینی کلیه نیازهای خود را در حد اعتدال تأمین و ارضا کند.   یکی از نیازهای مهم انسان ارضای غرایز جنسی و عاطفی است -که خداوند متعال در ازدواج موقت و دائم با شرایط خاصی که وارد شده برای انسان قرار داده است- که می بایست به شکل صحیح ارضا شوند.   زن و شوهر می توانند همه لذت های مشروع را از یکدیگر ببرند. چه این لذت ها حضوری یا از طریق ارتباط تلفنی و یا زدن پیامک های عاشقانه باشد، اما انجام اعمالی که منجر به خروج منی گردد که توسط خود شخص صورت می گیرد خارج از حدود لذت هایی است که زن و شوهر می توانند از یکدیگر ببرند. این عمل مصداق استمنا بوده و حرام است؛ چرا که «استمنا» یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، و این کار، از نظر اسلام حرام است و عامل این کار، مرتکب گناه شده است. و نبود همسر مجوزی برای انجام آن نمی باشد.[1]   لازم به ذکر است استمنا، دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن و (یا مرد) نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز. اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمنا و حرام است.[2]،[3]،[4]   به هر حال، از آن جا که خواهان حکم فقهی مسئله هستید، پاسخ های (استفتائات) زیر برای شما ارسال می گردد:   دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):   اگر بدون دخالت دست و یا شیء دیگر باشد، مانعی ندارد و در غیر این صورت استمنا محسوب شده و جایز نیست.   دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):   بله در صورتی که منتهی با نزال منی شود، این استمنا است و جایز نیست.   دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):   آری، استمنا حرام است.   پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):   استمنا هر نوع عملی است که شخص با خود انجام دهد و منتهی به خارج شدن منی گردد و مصداق استمتاع از همسر مشروع نباشد.   بنابراین، اگر اعمال مزبور عرفاً و در نزد عقلا مصداق استمتاع از همسر به حساب آید، حرمت ندارد و در غیر این صورت، اگر منتهی به خروج منی شود، حرام است.   برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به:   1. نمایه: شرایط زمان و مکان آمیزش، سؤال شماره 5556 (سایت: 5813) . 2. نمایه:  حدود لذت های جنسی زن و شوهر از یکدیگر، سؤال شماره 2105 (سایت: 2177) . 3. نمایه: استمناء از راه تفکر در امور شهوانی، سؤال شماره 2211 (سایت: 2359) .     [1]   ر. ک: نرم افزار پرسمان، خودارضایی متأهل. [2]  مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام، ج 1، ص 447، مسئله 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری، ص34؛ مناسک محشی، امام خمینی، ص 163، ص 334. .[3]   اقتباس از سؤال 468 (سایت: 507) (حکم استمناء و انواع آن). [4] . برگرفته از سؤال 1318 (سایت: 1314).   .

موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/03



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image