اختلاف اهل سنت و شیعه /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

مهمترین تفاوت و اختلاف ریشه ای میان دو مذهب شیعه و سنی بر چه مسائلی است؟


مهمترین تفاوت و اختلاف ریشه ای میان دو مذهب شیعه و سنی بحث خلافت و امامت است. شیعه و سنی در بحث امامت و جانشینی پیامبر(ص) هم از نظر مفهوم(شأن و جایگاه امام) و هم از نظر مصداق با یکدیگر اختلاف بنیادین دارند. ازدیدگاه شیعه، نقش امامت که جانشین پیامبر(ص) است در دو ناحیه ظهور و بروز پیدا می کند: 1. حکومت و اداره جامعه.2. مرجعیت دینی: یعنی تبیین و تفسیر معصومانه آموزه های دین در سه بخش عقاید و اخلاق و احکام.امامت از دیدگاه شیعه منصبی است الهی واز اصول دین محسوب می شود و امام کسی است که از سوی خداوند و بر زبان نبی اکرم به این مقام منصوب شده اند. ولی اهل سنت امامت را از فروع دین دانسته و یک مقام ظاهری در حد ریاست حکومت می دانند که خود مردم انتخاب می کنند.شیعه معتقد است که به دلایل قرآنی، روائی و عقلی، خلیفه و امام بلافصل بعد از رسول اکرم (ص)، علی(ع) و فرزندان پاک ایشان هستند.ولی اهل سنت می گویند جانشینان بعد از پیامبر(ص) به ترتیب: ابوبکر، عمر، عثمان و علی(ع) هستند که در جای خود به دلائل دو مذهب باید پرداخته شود. دومین اختلاف میان شیعه و اهل سنت، تفاوت در زمینه احکام و مسائل عبادی است. در پاره ای از جزئیات نماز، و ... اختلافاتی وجود دارد که ریشه آن به اختلاف در مرجعیت دینی بر می گردد. شیعه قرآن، سنت (قول، فعل و تقریر پیامبر و امامان معصوم(ع)) و عقل را جزء منابع دین می داند لذا احکام و سایر معارف را از این منابع به دست می آورند. اهل سنت: قرآن، سنت پیامبر(ص) وصحابه رسول خدا(ص) را جزء منابع و مدارک دین می دانند چه اصحابی که مصون از گناه و خطا باشند و چه کسانی که چنین مصونیتی را نداشته باشند. از طرفی در مواردی خلفا در برابر نص اجتهاد کرده و از سوی خود وضع قانون کرده اند و آن موارد نیز نزد اهل سنت معتبر شناخته شده است. لذا چون منابع کشف قانون شرع و بلکه منابع تشریع در مواردی متفاوت است، احکام و قوانین به دست آمده از آن دو نیز در مواردی با یکدیگر اختلاف دارد. به عنوان مثال در مورد وضو همه مسلمانان تا نیمه های زمان حکومت عثمان به یکسان یعنی شبیه شیعه وضو می گرفتند . این روش با صریح آیه قرآن که امر به مسح پاها میکند نیز همخوانی دارد. اما عثمان در نیمه های دوره حکومتش اظهار شک کرد که پیامبر چگونه وضو می ساختند. برخی مطابق روش شیعه شهادت دادند و برخی مغایر آن . سپس عثمان روش موجود را پسندید و دستور داد همان را تبلیغ و اجرا کنند و به این وسیله روشی ظاهری و عملی نیز برای بازشناسی شیعه از دیگران پدید آمد.اما در مورد این سوال که چرا با وجود عدالتی که امیرالمومنین علی علیه السلام داشت باز مردم در مقابل آنحضرت بوده و طرفدار خلفای قبل می شدند باید گفت:بنابر تصریح قرآن کریم از ابتدای خلقت انسان بزرگترین دشمنی ها علیه عدالت شکل گرفته است. امیرالمومنین علی علیه السلام هم که اسوه عدالت بود به محض اینکه به خلافت رسید در اولین گام عدالت محوری را در راس همه برنامه های خود قرار داد. اینجا بود که می بینیم بسیاری از کسانی که تا دیروز در کنار آن حضرت بودند بعد از خلافتش دشمن آن حضرت شدند چرا که عدالت علی با منافعشان در تضاد بود در حالی که این امر در مورد خلفای قبل صادق نبود چرا که آنان به هیچ وجه عدالت محور نبوده و با مردم به عدالت رفتار نمی کردند لذاست که قدرتمندان و افراد ذی نفوذ که معمولا در تمام ادوار جهان، قدرت را در دست دارند به حمایت کامل از آنان می پرداختند.به هر حال هر چند که آن حضرت نامهربانی ها و بی مهریهای بسیاری را از این جماعت هزار رنگ دید اما هیچ یک از این دشمنیها و نامهربانیها نتوانست مانع اجرای عدالت آن بزرگوار شود تا جایی که آن حضرت: قتل فی المحراب لشده عدله.البته نمونه بارز این جریان را می توانید در دوران خودمان ملاحضه کنید که استقلال خواهی و عدالت طلبی مردم ایران با تاسی به مولای خود امیرالمومنین علی علیه السلام باعث شده که تمام ابر قدرتهای شرق و غرب با تمام توانشان به دشمنی و عداوت با ما برخیزند.دانشجوی گرامی, برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید به سایتهای ما به نشانی ذیل مراجعه کرده و از صدها مورد مطالب متنوع و مفید آن بهره مند شوید:http://www.vahabiat.porsemani.ir/http://www.adyan.porsemani.ir/ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image