تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
« آموزه اعیان ثابته در عرفان اسلامی» تالیف اصغر نوروزی به همت انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد . در پاسخ به نکاتی توجه کنید . 1. به طور خلاصه اعیان ثابته وجودات علمی اشیا در علم حق اند که در مرتبه واحدیت قرار دارند و دارای کثرت علمی هستند . 2. در کتب عرفانی مانند شرح فصوص الحکم در این باره چنین امده است : « إن للَّه تعالى أسماء هی مفاتیح الغیب، و لها لوازم تسمى بالأعیان الثابتة. و کلها فی غیب الحق تعالى و حضرته العلمیة، و لیست إلا شئونه و أسمائه الداخلة فی الاسم الباطن. فلمّا أراد الحق تعالى إیجادهم لیتّصفوا بالوجود فی الظاهر، کما اتصفوا بالثبوت فی الباطن، أوجد هم بأسمائه الحسنى. ـ برای خدا اسمائی است که کلیدهای غیبند. و برای آن اسماء لازمه هایی است که اعیان ثابته نامیده می شوند. و همه اینها در غیب حق تعالی و در محضر علم او هستند. و اینها نیستند مگر شئون و اسماء او که داخلند در اسم الباطن. پس چون حق تعالی اراده کند که این اعیان ثابته را ایجاد کند تا در ظاهر نیز متّصف به وجود شوند ، همان گونه که در باطن متّصف به ثبوتند ، آنها را ایجاد می کند با اسماء حُسنایش . »( شرح فصوص الحکم ؛ محمد داود قیصری ، ص422 ) ج. منظور از فنای فی الله نابود شدن ظاهری جسم و وجود سالم نیست بلکه در ین حالت در وضعیت ظاهری سالک و جسم و بدن او تغییری حاصل نمی شود و فنا مربوط به نوع نگرش و بینش و مشاهده سالک است که همه موجودات و افعال و اسما و صفات آنها را در این حالت مضمحل در افعال و اسم و صفت حق تعالی می بیند و در عالم چیزی جز فعل حق و اسم و صفت و ذات او نمی بیند .
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.