تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این باره باید به شما عرض نماییم که این گفته شما مصداق قیاس است که در شریعت ما امری مردود بر شمرده شده است . البته قیاس های منصوص العلة[1] از این قاعده مستثنا هستند چرا که در بسیاری از این موارد خود عقل هم به ابطال این قبیل قیاس ها حکم می کند به عنوان نمونه و بر طبق گقته شما اگر شخصی هم جنب شد غسل برگردن او آمد باید وی را نجس العین تلقی کرد در حالی که اینگونه نیست که هر چه موجب غسل شود باعث نجس العین خواندن انسان می گردد. در این راستا باید به شما عرض نماییم که در حدیثی امام صادق (ع) ابو حنیفه رئیس مذهب حنفی را خطاب قرار می دهد و او را در مورد قیاس کردن تخطئه می نماید .در فرازی از این حدیث امام (ع) خطاب به ابو حنیفه می فرمایند که به نظر تو آیا بول نجس تر است یا منی در جواب ابو حنیفه می فرمایسد که بول نجس تر است [2]
در ادامه امام می فرمانید اگر بول نجس تر است چرا بعد از آن تنها برای طهارت[3] یک وضو کفایت می کند اما در مورد منی حتما باید غسل نمود و....[4]
فرق بین قیاس و عقل
تقابل قیاس با قاعده
همراه با تحول اجتهاد .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.