فلسفه حرمت پاسور -حرمت پاسور /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

در بحث حرمت پاسور از جهت فقهی برایم ثابت شده که چون طبق نظر عرف (متدینین) از آلات قمار محسوب می شود و در قرآن و روایات به صراحت بازی با آلات قمار حرام شده و ما نیز با قبول اینکه عرفا پاسور از آلات قمارمحسوب میشود از بازی با آن حتی به صورت سرگرمی خود داری میکنیم. اما هرچه سوال میشود که اشکال و مضرات آن از نظر عقلی چیست پیوسته در پاسخ از دین نظریه به میان می آید. پس سوال بنده این است که از نظر عقلی زیان های بازی بدون شرط و برد و باخت چیست؟


پاسور، از ابزار قمار است و قمار از محرمات قطعى و دارای مفاسد زیادی فردی، اقتصادی، اجتماعی، معنوی و اخروی است. از این رو براى دورماندن افراد از خطر ابتلا به قمار و سرنوشت شوم آن، ابزارهاى آن نیز تحریم شده است. تحریم این ابزارها، به دلیل مبارزه با پدیده شوم قمار است. گذشته از این که این نوع سرگرمى ها، ممکن است به صورت عادات خطرناکى درآید که در آن، هیچ چیزى عاید فرد نمى گردد مگر ابطال عمر و ضایع کردن فرصت هاى طلایى زندگى. از نظر روانى نیز پیامدهاى ناگوارى در معاشرت ها در پى دارد و به فرموده قرآن: «همانا شیطان مى خواهد به وسیله خمر و قمار در بین شما دشمنى و کینه ایجاد کند». یکی از دلایل عقلی حرمت قمار, بازتاب روانى بازى قمار است که باید اعتراف کرد قمارباز همیشه بازنده است، چون اگر ببرد حریص تر مى شود که باز هم دست به قمار بزند و مسلم است که او همیشه برنده نخواهد بود و سرانجام همه آن چیزهایى را که در دفعات قبل برده بود، خواهد باخت. مخصوصا چون ثروت بادآورده است، نه نتیجه کار و کوشش، قدر آن را نمى داند و به زودى آن را از دست مى دهد. چه قدر قساوت قلب مى خواهد کسى که اموال و دارایى و گاهى تمام زندگى و خانه و کاشانه دوستش را بگیرد و او و خانواده اش به روز سیاه بیفتد و خود با دارایى آنها به عیش و نوش بپردازد، چنان که در برخى روایات وارد شده است، قریش (همان طور که امروزه نیز گاهى به چشم مى خورد) آن قدر به قماربازى ادامه مى دادند که حتى زن و بچه خود را بر سر این قمار گرو گذاشته و مى فروختند و این است که بازى با آلات قمار نیز حتى اگر بدون برد و باخت باشد نیز حرام شمرده شده است تا کسى اصلاً به این وادى خطرناک که شبکه شیطانى است نزدیک نشود. کسى هم که مى بازد و مى کوشد براى جبران شکست روحى و مادى خود بازى را ادامه دهد، چون اعصابش خرد شده است چه بسا تمام زندگى خود را مى بازد و براى تسکین شکست و ناراحتى هاى خود به انواع مواد مخدر و مشروبات الکلى کشیده مى شود و در منجلاب مفاسد درمى آید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image