تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیطان موجودى است از جنس جن؛ از اینرو میتواند با تمثل به اشکال گوناگون خویش را در قالب هر چیزی اعم از حیوان یا انسان، غیر از معصومین(ع) بنمایاند؛ لذا یکى از اساسیترین راههاى اغواگرى او همین طریق است که در لحظات حساس سرنوشت انسانها، خود را به شکل انسانى ظاهر الصلاح در آورده و موجبات فریب آدمى را مهیا میکند.اما او همیشه از این روش استفاده نمیکند. او موجودى مثالى است؛ یعنى حالتى میان تجرد و تجسم دارد، از این جهت نمیتواند به طور مستقیم در روح مجرد آدمى، که قوام و انسانیت انسان است، راه یابد؛ لذا از راه نفس أماره خواستههاى خویش را در جان ما مینشاند. نفس اماره همان بعد حیوانى نفس انسانى است که در صورت ترقى و کمال تبدیل به نفس مطمئنه یا روح عالى میشود.پس شیطان با تداعى و جلوهنمایى، آنچه از انحرافات که مورد تمایل نفس اماره یا هواهاى نفسانى انسان است، موجبات گمراهى و فریب آدمى را فراهم میکند؛ لذا باید گفت که شیطان یک جزء العلة یا علت معده در فریب آدمى است، نه علت تامه.اما این جلوهنماییها، نمودهاى متفاوتى دارند که همگى با تمایلات حیوانى ما، هم صدا هستند که عبارتاند از:الف) تزیین اعمال زشت: شیطان با زیبا جلوه دادن زشتیها، قبح ظلم و گناه را از بین میبرد و موانع اجتماعى در عمل به محرمات را میکاهد، تا انسان راحتتر به دامان گناه بیافتد. این همان توجیهگریهایى است که ما براى عمل به گناه، نزد خود اقامه میکنیم.ب) وعدههاى دروغ: شیطان با دادن وعدههاى دروغ و آرزوهاى بلند و دستنیافتنى، انسان را از یاد معاد، مرگ و خداوند متعال، باز میدارد و چنین شخصى درگیر هواهاى نفسانى است و برای رسیدن به آن آرزوى آنچنانی، حاضر است مرتکب گناهان بزرگ نیز بشود.ج) بیم و هراس: شیطان با ایجاد رعب و ترس از آینده و رویدادهاى آن، آدمى را به انباشت ثروت، فرار از جهاد، همراهى با طاغوت و... فرا میخواند و او را به اعمال ناشایست و گناهانى که نشأت گرفته از ترس از آینده هستند، وامیدارد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.