تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
[سوره آل عمران (3): آیه 26]قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ // بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر کس (طبق مصلحت و حکمت خود) بخواهى حکومت مى دهى و از هر کس بخواهى حکومت را مى گیرى و هر که را بخواهى عزّت مى بخشى و هر که را بخواهى ذلیل مى نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.در تفاسیر مى خوانیم که پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله پس از آنکه مکّه را فتح نمود، وعده ى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یکدیگر نگاه مى کردند که این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته اند. آن زمان که پیامبر صلى اللَّه علیه و آله کلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقه اى برخاست، فرمود: من در این جرقه ها فتح کاخ هاى مدائن و یمن را از جبرئیل دریافت کردم.منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى زدند که این آیه نازل شد.«مالک» اسم فاعل از مِلک و به معناى دارنده و صاحب است. ملکیت نوعى رابطه و علاقه اى است که میان مالک و مملوک وجود دارد و آن گاهى حقیقى است مانند رابطه میان انسان و اعضاء بدن چون چشم و دست و گاهى اعتبارى است مانند رابطه میان انسان و مالى که دارد مانند خانه و لباس.«مُلک» پادشاهى، سرپرستى رعایا. فرق آن با مِلک در این است که مِلک به حق تصرف در اموال دلالت دارد ولى مُلک به حق تصرف در مملکت و کشور و امور مردم دلالت دارد.(تفسیرکوثر، ج 2، ص: 95)«مالِکَ الْمُلْکِ» صفت فعل پروردگار است به معنای « مالک همه موجودات » و« فرمانروای تمام هستی » به ترجمه ایت الله مشکینی« مالک حقیقى هر مملوک ».--------------------http://quran.porsemani.ir/ .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.