امام حسن عسکری ع /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

نظر شیعه درباره‌ی مهدى منتظر(عج) چیست؟


از آن‌رو که پرسش فوق بسیار کلى و مجمل است، بر آن شدیم تا اشاره‌‏اى کوتاه به زندگانى، اخبار غیبى و علایم ظهور حضرت حجت(عج) داشته باشیم.نام او "م ح م د" است و القاب بسیارى؛ مانند قائم، منتظر، صاحب العصر و... دارد. پدر بزرگوارش امام حسن عسکرى(ع) و مادرش نرجس است. حضرت در سال 255ق در سامرا به دنیا آمد.زندگى امام عصر(عج) از چهار دوره تشکیل شده است. دوره‏‌ی اوّل که از تولد تا غیبت صغرا است، پنج سال و اندى طول کشید و شناساندن آخرین امام و تبیین فلسفه‌ی غیبت از مهم‌‏ترین رویدادهاى این دوره است.دوره‌ی دوم؛ از سال 260 ق، تا 329 ق است و عصر غیبت صغرا نامیده می‌‏شود. در این دوران که ارتباط امام(عج) با مردم محدود شده بود، وسیله‌ی ارتباط حضرت با شیعیان، نواب یا سفراى خاص حضرت هستند که تعداد آنها چهار نفر بود. در این محدوده‌ی زمانى مردم به صبر، اتحاد و تقوا دعوت شده و براى غیبت کبرای امام، آماده می‏شدند.دوره‏‌ی سوم؛ پس از فوت على بن محمد سمرى، آخرین نایب امام(عج)، آغاز می‌‏شود و تا ظهور حضرت ادامه دارد. در این عصر، ارتباط مستقیم مردم با امام قطع می‌‏شود، ولى همیشه تحت عنایات او هستند. این دوره، دوره‌ی انتصاب نایبان عام یا فقهاى شیعه از جانب امام(عج) است.دوره‏‌ی چهارم؛ که عصر طلایى زمین است، با تمام شدن غیبت کبرا، در یک صبح جمعه، ظهور حضرت از مکه‌ی مکرمه آغاز می‌‏شود و بی‌چارگان و زیرپا افتادگان، نفسى تازه می‌‏کنند. آن‌عصر، روزگار شایستگان است، نه استعمارگران و مستکبران. دوره‏‌اى که تنها ملاک برترى تقوا و عمل صالح است، نه ثروت و مقام یا هر چیز دیگر. پایان این دوره با شهادت امام‏(عج) پس از حکومتى حدود بیست سال خواهد بود که زمینه‌ساز رجعت به پاکی‌‏ها و مهربانی‌‏ها است.اما آیات مربوط به امام دوازدهم(عج)، در قرآن کریم، کم نیست. مثل آیه‌‏اى که خداوند در آن وعده‏‌ی حکومت جهانى و پیروزى کامل اسلام بر تمام ادیان را می‌‏دهد. روایات نیز در این باره فراوان و متنوع است، به نحوى که شهید صدر(ره) می‌‏گوید: مجموع روایات مربوط به حضرت مهدى(عج) در منابع شیعه و سنى، بیش از شش هزار روایت است. از جمله روایت پیامبر اکرم(ص) که فرمود: مهدى از فرزندان من است، براى او غیبتى است... و پس از آن می‌‏آید و زمین را پر از عدل و داد می‌‏کند. همان‌گونه که از ظلم و جور پر شده است.براى ظهور او نشانه‌‏هاى غیر قطعى زیادى در روایات آمده است؛ از جمله: خروج مردى هاشمى، بر پا شدن پرچم‌‏هاى سیاه در خراسان، جنگى جهانى و... .اما برخى نشانه‌‏ها هستند که از آنها به عنوان نشانه‏‌هاى قطعى ظهور یاد می‌‏شود که عبارت‌اند از: جنبش ارتجاعى سفیانى، نداى روح‌بخش آسمانى، قتل نفس زکیه و... . .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image