تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در روایاتی آمده است که حضرت علی علیه السلام اصلع بود . (1)صلع« به فتح صاد و لام» به معنای ریختن موی جلو سر است . (2) اصلع به کسی می گویند که موی جلو سر او ریخته باشد . اصلع بودن از صفات خوب انسان است و در حدیثی آمده است که : لا تجد فی اربعین اصلع، رجل سوء .(3) در میان چهل تن مرد اصلع ، مرد بدی نمی بینی . در حدیث دیگری آمده است که علی علیه السلام فرمود: اذا اراد الله بعبد خیرا رماه بالصلع فتحات الشعر من راسه و ها انا ذا .(4) هنگامی که خداوند بنده ای را دوست بدارد او را اصلع می کند . در میان مردم عرب اصلع بودن خوب بود و آن را دوست می داشتند و به فال نیک می گرفتند . (5)حضرت علی علیه السلامرا « انزع » هم می نامیدند و این هم در روایات آمده است . (6) انزع به کسی می گویند که موی جلو سرش ریخته شده باشد . (7)بر این اساس نباید آن حضرت را طاس گفت چون طاس معنای دیگری دارد و آن معنا بد است ولی اصلع بودن مدح است . سری که بر اثر کچلی یا مرض دیگری موهایش ریخته شده باشد و سر، بدون مو بماند ، طاس نامیده می شود . (8)در باره بخش دوم سوال باید گفت که در روایات آمده است که عمرو بن عبد ود با شمشیر بر سر آن حضرت زد و زخمی شد .1- بحار الانوار ج 35 ص 2 س 7 ، ص 53 ح 8 و ص 54 س 1 . موسوعه الامام علی بن ابی طالب ج اول ص 87 به نقل از منابع مختلف ال سنت مانند طبقات و تاریخ طبری و غیر اینها . 2- اقرب الموارد ماده صلع . 3- بحار الانوار ج 5 ص 280 .4- همان ج 35 ح 8 به نقل از عیون اخبار الرضا.5- لسان العرب ج 8 ص 352 ماده نزع . 6- بحار الانوار ج 35 ح6 .7- همان ، سطر آخر . 8- فرهنگ معین کلمه طاس . 9 - بحار الانوار ج 20 ص 204 س 7 و ص 227 س 11 .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.