تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه
ظهور حضرت حجت (عج) به زمینهسازی نیاز دارد نه حاشیهسازی خبرگزاری فارس: مؤسس مرکز مطالعات راهبردی امام مهدی (عج) با تأکید بر اینکه ظهور حضرت حجت (عج) به زمینهسازی نیاز دارد و نه حاشیهسازی گفت: بینش راهبردی، بهترین رویکرد در مواجهه با علایم ظهور است.
با توجه به انتشار سیدی جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است» و ادعاهایی که در آن بیان شده است، گفتوگویی در زمینه رویکردهای مختلف درباره علایم ظهور، با وی انجام دادهایم که در پی میآید.
* بر اساس روایات، شناخت علایم ظهور لازم است حجتالاسلام صالحنیا در ابتدای این گفتوگو بیان داشت: در رابطه با علایم ظهور امام عصر (عج) و تطبیق آنها بر افراد مختلف، چهار رویکرد کلی وجود دارد. رویکرد اول آن است که به این علایم و روایات و کدها پرداخت نشود و بعضی معتقدند که این علایم تنها برای بیان بعضی نکات در آینده است و نوعی پیشبینی استد و ارتباطش با ما صرفاً ارتباطی علمی است لذا ثمره کاربردی ندارد و تطبیق با افراد و موقعیتها، سبب کجروی و انحرافات بین مردم می شود.
وی افزود: به عنوان مثال شخصیت مثبتی را به روایتی تطبیق میکنند بعد این شخصیت اشتباهی مرتکب میشود و مردم به دلیل اینکه او قبلا مصداق فلان روایت بیان شده بود این اشتباه را به حساب صحت و درستی میگذارند.
استاد حوزه در بررسی این دیدگاه گفت: این رویکرد مردود است زیرا همان گونه که در روایت مشهور داریم که امامت را بشناس (نک: کافی ج1ص371) عین همین روایت را در کتاب شریف «کافی» راجع به علامات ظهور داریم که حضرت میفرماید: «اعرف العلامة فاذا عرفتها لم یضرک تقدم هذا الامر او تاخر ...»؛ علامت را بشناس چون که او را شناختی به تو زیان ندارد که این امر پیش افتد یا به تاخیر افتد. (کافی ج1ص 372)
وی در مورد این حدیث گفت: این روایت، ترغیب میکند به شناخت علایم ظهور، پس اینکه عده بگویند نه لازم نیست، با احادیث ناسازگار است ضمن اینکه اگر ما مکلف به این بودیم که با این علامات کاری نداشته باشیم پس چرا اینها گفته شده است؟ همین که گفتهاند، معلوم میشود در بیان این علائم، اشاراتی است که برای آگاهان و شیعیان مفید است و اینکه عدهای بگویند علایم لازم نیست با احادیث و روایات نمیخواند.
* تعیین مصداق به دلیل نسبیبودن اطلاعات ما اشتباه است
موسّس مرکز مطالعات راهبردی امام مهدی (عج) گفت: دومین رویکرد این است که این روایات را بر اشخاص یا جریانات خاصی تطبیق میدهد مانند کاری که در مستند «ظهور بسیار نزدیک است» اتفاق افتاده است.
وی در بررسی این رویکرد گفت: این رویکرد نیز مردود است چرا که علم و اطلاع ما نسبت به اشخاص، نسبی است و گر چه ممکن است برخی از ویژگیهای افراد را بدانیم ولی دهها ویژگی دیگرش را نمیدانیم بعلاوه دهها فرد دیگر با همان مشخصات وجود دارند و ممکن است جزو اولیاء الله یا اعداءالله باشند ولی ما آنها را نمیشناسیم. از کجا معلوم که یکی از آنها، مصداق برخی از روایات نباشد؟!
پژوهشگر مباحث مهدویت ادامه داد: بنابراین با توجه به کامل نبودن آگاهی ما نسبت به مصادیق و روایات، نمیتوانیم شخص یا جریانی را مصداق حتمی یک شخص یا علامت، در عصر ظهور بدانیم و اگر هم تطبیق بدهیم اصلا قابل اثبات نیست و تبعات و مشکلات فراوانی به همراه دارد.
* بهترین رویکرد به روایات آخرالزمانی، بیان علایم ظهور و ارائه راهبرد است استاد صالح نیا ادامه داد: سومین رویکرد، که نزد برخی معمول شده این است که میگویند: این علایم، احتمالی است، یا اینکه میگویند فلان مصداق تطبیق داده شده شاید درست باشد و شاید درست نباشد، یعنی مطلب را به صورت احتمال مطرح میکنند. این دیدگاه نه مثل دیدگاه اول همه چیز را نفی میکند و نه مثل دیدگاه دوم تطبیق صد در صد را می پذیرد بلکه فقط احتمال میدهد که باشد یا نباشد.
وی ضمن تحلیل روش سوم گفت: اولا اینگونه صحبت کردن با مذاق روایات نمیسازد و ثانیا وقتی همیشه با احتمال صحبت کنیم مساله روشن نمیشود در حالی که بیان این علایم در روایات، هدفمند است و وقتی سخن از کسی یا علامتی به میان میآید یعنی باید متوقع و مترقب افرادی با این مشخصات بود در حالی که احتمال، ما را به سوی هدف خاصی سوق نمیدهد.
استاد حوزه گفت: رویکرد چهارم، دیدگاهی است که به نظر بنده میتوان آن را ارائه کرد و این روش، از سیره ائمه و علمای بزرگ شیعه استنتاج و استنباط میشود و آن، بیان راهبردی این مسائل است. یعنی ما علایم ظهور را بیان کرده و دنبال راهبرد باشیم.
* امام خمینی (ره) پرچمدار زمینهسازی ظهور حضرت حجت (عج) در عصر حاضر است حجتالاسلام صالحنیا با اشاره به روایتی از کتاب «مجالس المؤمنین» نوشته مرحوم «قاضی نورالله شوشتری» جلد دوم صفحه 353 گفت: این روایت را ذکر میکنم تا ببینید فقهای شیعه چطور برای نصرت دین و ساقط کردن سلاطین ظالم از علایم ظهور استفاده کردهاند. مرحوم شوشتری مینویسد: «قدوة المجتهدین، شیخ جمال الدین (یعنی علامه حلی) در کتاب «کشف الحق» آورده که چون امیرالمؤمنین (ع) خبر داده بود از استیلای مغول و تاتار و انقراض ملک بنی العباس (که این انقراض ملک بنی العباس و استیلای مغول از ملاحم، فتن و علایم قبل از ظهور ذکر شده) و کشته شدن ایشان بر دست هلاکو خان، وقتی هلاکو خان به حوالی بغداد رسید پدر من (یعنی پدر علامه حلی) شیخ سدید الدین و سید بن طاووس (که هر دو از بزرگان شیعه هستند) و چند کس دیگر از اکابر و افاضل نجف و کوفه و حله، کتابتی به هلاکو نوشتند و طلب امان از او نمودند پس هلاکو ایشان را نزد خود طلبید و چون ایشان ترسیدند که بیامان نزد او بروند پدر من تنها نزد هلاکو رفت آنگاه هلاکو از او پرسید: سبب چه بود که پیش از آثار ظفر من بر بغداد کتابت نوشتید و طلب امان از من نمودید، شیخ سدیدالدین گفت سبب این است که حضرت امیرالمؤمنین ما را از ظهور تو خبر داده و فرمود که ترک بر آخر خلفای بنی العباس وارد خواهد شد و پادشاه ایشان، مردی صاحب اقبال خواهد بود که بر هیچ قلعه و شهری نگذرد که آنرا فتح نکند و هیچ رایتی در مقابل او بر پا نشود که نگون سار نگردد، چون از نقل این خبرِ کرامت اثر (یعنی یک نوع پیشگویی و کرامت بود) فارغ شد هلاکو با او طریقه لطف و تعظیم مسلوک داشته خط امان اهل مشهد (یعنی مشهدِ نجف) و کوفه و حله به او عنایت فرمود و آن بقعه مبارکه از تُرک تازیِ مغول سالم ماند.»
حجتالاسلام یحیی صالحنیا متذکر شد: ملاحظه می کنید که اگر علمای آن زمان، این کار را نمیکردند همانطوری که ایادی مغول، بغداد را با خاک یکسان کرده و افراد بسیاری را به قتل رساندند، نجف، کوفه، حله و کربلا را هم نابود کرده و افراد بیشتری را غرق در خون میکردند ولی این چند فقیه بزرگ شیعه از این علامت قبل از ظهور استفاده کرده و یک راهبرد از آن استخراج کردند و آن نجات شهرها و مردمان این شهرها بود.
وی افزود: اگر بزرگان آن زمان، یکی از سه رویکرد قبلی را دنبال میکردند موفقیتی در پی نداشتند. لذا خواص می توانند با استفاده از علایم ظهور، راهبردهایی را بیرون کشیده و آنها را در جهت تقویت دین به کار گیرند.
مؤسّس مرکز مطالعات راهبردی امام مهدی (عج) گفت: در تکمیل این مطلب لازم است اتفاقاتی که در چند هفته گذشته رخ داده، تحلیل و و نقد شود: اولا باید بدانیم که پرچمدار زمینهسازی ظهور حضرت حجت (عج) در عصر حاضر، حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان در نامه مورخ 1368/1/8 یعنی حدود دو ماه قبل از رحلتشان میفرمایند: مسئولان کشور باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب ما شروع انقلاب بزرگ جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است.
این استاد حوزه ادامه داد: امام خمینی با کار عظیمی که انجام داد، زمینهساز ظهور است پس نباید کارهای غیر اصیلی که تنها دارای شعاع تبلیغاتی بوده و معلوم نیست با حمایت چه کسانی صورت می گیرد، و معلوم نیست که دست اندرکارانش چقدر علم و تخصص دارند، اصل قضیه «انقلاب جمهوری اسلامی زمینهساز ظهور و در مسیر ظهور است» را تحتالشعاع قرار دهد بلکه فارغ از اینکه سید خراسانی کیست و سفیانی چه کسی است، همه باید وظیفه خود را به خوبی شناخته و به نحو احسن انجام دهند.
* حضرت امام (ره) معتقدند؛ هر عاملی که به وحدت مسلمین ضربه بزند مخالف با زمینهسازی ظهور است حجتالاسلام صالح نیا افزود: در همین راستا است که امام خمینی (ره) راهبردهایی مثل صدور انقلاب را مطرح کردند یا فرمودند دشمن اصلی ما آمریکاست و دجالها وسفیانیها در دامن چنین دشمنی پرورش پیدا می کنند. امام همچنین بحث وحدت را مطرح کردند و فرمودند هر عاملی که به وحدت مسلمین و وحدت بین شیعه و سنی و نیز وحدت بین خود شیعیان ضربه بزند مخالف با زمینهسازی ظهور است چرا که امام عصر (عج) بر یک امت واحد اسلامی ظهور میکند و با یاری آنها جهان را از ظلم و جور نجات میدهد.
پژوهشگر مسائل مهدویت تاکید کرد: حتی اگر مخدوش کردن وحدت اسلامی با یک سیدی به نام «ظهور بسیار نزدیک است» انجام گیرد باز هم قطعاً مردود است. پس باید روند اصلی را بشناسیم و بدانیم بقیه چیزها در حاشیه قرار دارند و بعضی از این مسائلِ حاشیهای که گاهی سیاسی و گاهی فرهنگی است نباید جای اصل مطلب را بگیرد.
* در مباحث کلامی مهدویت به بلوغ لازم علمی نرسیدهایم
استاد حوزه علمیه قم گفت: نکته دیگر اینکه مسئولیت زمینهسازی ظهور در درجه اول به عهده علما و دانشمندان اسلامی است و متاسفانه این حاشیهپردازیها نشانگر این است که جامعه اسلامی ما، در مباحث کلامی به خصوص مهدویت، به بلوغ لازم علمی نرسیده است و علتش هم کم کاری فرهیختگان حوزه و دانشگاه بویژه علمای علم کلام و حدیث در این زمینه است.
وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری به خوبی جریان جامعه را به سمت زمینههای ظهور رهبری میکنند. زیرا اگر قبول کنیم که ظهور امام عصر (عج) به صورت معجزهای صرف نخواهد بود (چرا که اگر قرار بود به صورت معجزه صرف باشد لازم نبود این همه صبر کرده و ظهور به تاخیر بیفتد بلکه خدای تعالی در هر دورهای که میخواست به صورت معجزه، امام عصر (عج) را میتوانست ظاهر کند) به عبارت دیگر اگر قبول کنیم که ظهور، نیاز به وجود یاران کارآمد و زمینههایی دارد، مقام معظم رهبری جامعه را به سمت اقتداری که زمینهساز ظهور است پیش میبرند و در مسیر این اقتدار است که بحثهایی مثل نهضت نرمافزاری مطرح میشود.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: بحث «همت مضاعف و کار مضاعف» و «جهاد اقتصادی» همگی برای ایجاد این اقتدار است لذا بهترین کار در مسیر زمینهسازی ظهور، توجه ویژه به کدهایی است که مقام معظم رهبری با استفاده از آیات و روایات مطرح میکنند و کاملا متوجه جبههبندی دشمن حتی در نامگذاری سالها هستند. لذا امسال نیز به وضوح اشاره کردند که دشمن و جبهه باطل همتش را بر شکست اقتصادی ما گذاشته بنابراین امسال باید به دنبال جهاد اقتصادی باشیم.
حجتالاسلام والمسلمین یحیی صالحنیا در پایان متذکر شد که؛ رسیدن به هدف، برنامه صحیح و دقیق، و کار صحیح و متناسب با آن برنامه را میطلبد چرا که بر اساس سنت الهی، وجود هیچ امری بدون زمینه و پیش درآمد، نخواهد بود لذا ظهور حضرت حجت (عج) نیاز به زمینهسازی دارد نه حاشیهسازی و ما باید آرمانها و برنامههای ایشان را شناخته و برای رسیدن به آنها کار انجام دهیم.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.