تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
پاسخ: معرفت نفس در روایات دینی و بیان حکما و عرفای اسلامی جایگاه ویژه و دارای ابعاد و آثار مختلفی است. برخی از این آثار درکتاب «غرر الحکم و درر الکلم» که در آن سخنان امیرالمومنین(علیه السلام) جمع آوری شده است، آمده است.
حضرت در یکی از این بیانات فرموده است:
«من عرف نفسه فقد انته إلى غاية كلّ معرفة و علم؛ کسی که خودش را بشناسد به نهایت هر معرفت و علمی دست پیدا کرده است.»(1)
نفس از این جهت که محل کسب معرفت و علم است، احاطه و علم نسبت به آن به علم نسبت به معلوم منتهی می شود.
در شرح این جمله آمده است:
«هر كه بشناسد نفس خود را پس به تحقيق كه برسد به نهايت هر معرفتى و علمى، چنانكه مكرّر مذكور شد كه معرفت نفس خود و احوال او چنانكه بايد مبدأ معرفت أكثر احوال مبدأ و معاد می تواند شد چنانكه از دلائل حكما و متكلّمين ظاهر می شود، و مراد به «معرفت و علم» مطلق ادراك و دانش است، و تأكيدست، يا مراد به «معرفت» ادراك بسايط است، و به «علم» ادراك مركّبات، يا به «معرفت» علم تصوّرى و به «علم» علم تصديقى، يا به «معرفت» ادراك جزئى و به «علم» ادراك كلّى، چنانكه هر يك از اينها اصطلاح شده، و بر هر تقدير مراد به «معرفت و علم» در اينجا هر معرفت و علمي است كه در دين ضرور باشد، و اگر نه ظاهرست كه بسيارى از معارف و علوم باشد كه معرفت نفس باعث انتهاى به آنها نشود».(2)
«من عرف نفسه كان لغيره أعرف؛ هر کس خود را شناخت دیگران را بهتر خواهد شناخت.»(3)
«هر كه بشناسد نفس خود را پس او از براى غير او شناسنده تر است، مراد به «شناختن نفس خود» شناختن قدر و پايه نفس خودست يا عيوب و بديهاى او، و اين كه آن دشوارترست از شناختن غير خود و قدر و پايه او، يا عيوب و بديهاى او، زيرا كه غالب اين است كه آدمى متوجّه نفس خود نمی شود و از قدر و پايه خود تجاوز ميكند و به عيوب و بديهاى خود نمی رسد و تجسّس و تفحصّ أحوال ديگران ميكند و به مرتبه هر كس و عيوب و بديهاى او شناسا می گردد، و غرض اين است كه كسى كه خواهد كه معرفت او كامل باشد بايد كه خود را بشناسد، خود را كه شناخت ديگران را بهتر خواهد شناخت.»(4) .
كانون گفتگوی قرآنی
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.