تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آيا مسعودي مورخ مشهور، شيعه است يا سني؟ از اهل سنت كسي او را سني می داند؟ آيا شيعيان كتاب ها ی مسعودی و مطالبش را قبول دارند؟


علی بن حسین مسعودی(د. 346ق) از نوادگان عبدالله بن مسعود صحابي بزرگ پيامبر(ص) بود و به همین سبب به مسعودی شهرت یافت. برخي او را از نوابغ و نوادر شمرده اند كه براي كسب علوم، بسياري از كشورهاي جهان و مناطق مختلف جغرافيايي را سياحت نمود و از نزديك با اين مناطق آشنا شد. در سفرهاي دريايي و در سفرهاي زميني هرجا مسافرت كرد ديده ها و آموخته هاي خود را جمع آوري نمود. مسعودی از دانشمندان، مورخان و جغرافی دانان سرشناس اسلامی در قرن چهارم هجری بود. وی آثار متعددی را در زمینه های مختلف علوم بویژه در زمینه تاریخ تألیف نمود. براي مسعودي بیش از 40 اثر نوشته اند كه در علوم مختلف از خود برجاي گذاشت. علاوه بر فهرست نگاران که نام تعدادی از آثار وی را ذکر نموده اند، خود وی نام برخی از آثارش را در کتابهای مروج الذهب و التنبیه و الاشراف آورده است. در حال حاضر از آثار این دانشمند اسلامی این دو کتاب در دسترس وجود دارد و بقیه آثار وی از بین رفته اند. درباره مذهب مسعودی اظهار نظرهای مختلفی شده است. ابن حجر وی را شیعی معتزلی و سبکی وی را شافعی دانسته است. عالمان شیعه او را شیعه امامی دانسته اند. نجاشی از وی و آثارش یاد کرده و میان آثار او از کتاب اثبات الوصیه یاد کرده که بی شبهه اگر از آن او باشد، شیعه امامی است. شارل پلا كه متخصص آثار مسعودي است او را شيعه امامي مي داند چون مسعودي درباره امامت و اثبات ولايت اميرمؤمنان كتابهايي نوشته است، آثاري نظير: رساله البيان في اسماء لائمه القطيعه من الشيعه كتاب الصفوه في الامامه، كتاب الاستبصار في الامامه . ابن خلدون او را پيشواي مورخان و فن کریمرمحقق آلماني وي را هردوت عرب ناميده اند. چون مسعودي كتابهاي متعددي دارد مطالب كتابهاي او مورد استناد همه است. اگر مسعودي شيعه است سعي كرده عقيده خود را در نوشتن مطالب دخالت ندهد و آنچه از حقايق به دستش رسيده نوشته است. لذا از آثار او شيعيان و اهل سنت غير متعصب استفاده فراوان مي نمايند. خودش درباره آثارش با فروتني چنين گفته است‌: «آنچه كه در اين كتاب هست به سالهاي دراز با كوشش و رنج بسيار و سفرهاي مكرر و گردش در روايات شرق و غرب و بسیاری ممالک غیر مسلمان فراهم آورده ایم. پس هر كه اين كتاب ما را بخواند به بدیده محبت در آن نگرد و بزرگي كند و خطاهايي را كه از تغيير ناسخ و تحريف نويسنده در آن آمده اصلاح نمايد... اگر در مطالب اين كتاب خطايي شده عذر مي خواهيم كه پيوسته در سفر و حركت بوده ايم و از خطاي انساني و ناتواني بشر بركنار نبوده ايم و از وصول به كمال وا مانده ايم...». بنابراين خود مسعودي معتقد است كه هيچ كس از خطا مصون نيست، لذا نمي توان تمام مطالب كتابهاي مسعودي را بدون خطا دانست. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image